Článek
Problém je, že se příliš často mluví o zbrojních zakázkách, ale málo o tom, jak je financovat udržitelně. Obrana na dluh je krátkozraká. Bez stabilních veřejných financí nebude mít armáda jistotu, že své závazky zvládne plnit i za pět, deset let.
Proč musíme investovat
Moderní armáda není luxus. Je to podmínka bezpečí pro naše rodiny, firmy i celou zemi. Investice do obrany mají i další efekt – rozvoj domácího průmyslu, technologický pokrok, pracovní místa. Když do zbrojní výroby zapojíme české firmy, peníze zůstávají doma a ekonomika z toho profituje.
Ale – a to je klíčové – investice nejsou totéž co utrácení.
Závazek ČR ke zvýšení výdajů
Česká republika letos (2024) poprvé splnila závazek vydávat minimálně 2 % HDP na obranu. Vláda se zároveň zavázala, že do roku 2030 postupně zvýší obranné výdaje až na 3 % HDP. Na úrovni NATO se diskutuje i cíl 5 % HDP do roku 2035, přičemž část prostředků má směřovat do širší bezpečnostní infrastruktury – kybernetické obrany, zdravotnictví nebo odolnosti státu.
To není jen povinnost. To je příležitost. I pro Karlovarský kraj. Investice do obranného a technologického průmyslu mohou přinést nová pracovní místa, rozvoj školství, bydlení i infrastruktury.
Jak ušetřit a zefektivnit
Zásadní je, aby obranné výdaje nebyly na dluh, ale udržitelné a efektivní. Proto prosazuji:
- Prioritizaci výdajů – omezit rozhazování na programy a dotace bez efektu.
- Zapojení soukromého sektoru – obranný průmysl má obrovský inovační potenciál, pokud dostane prostor a jasné zakázky.
- Dlouhodobé kontrakty – armáda i firmy potřebují jistotu a předvídatelnost, aby mohly budovat kapacity.
- Digitalizaci a transparentnost – méně byrokracie, rychlejší řízení a kontrola nad zakázkami.
Obrana jako motor ekonomiky
Pokud nastavíme obranné zakázky tak, aby byly realizovány co nejvíce v Česku, budou generovat příjmy, nikoli jen výdaje. To znamená:
- spolupráci firem s univerzitami a výzkumnými institucemi,
- podporu start-upů v obranných a bezpečnostních technologiích,
- exportní příležitosti pro české výrobce.
Takto fungují země jako Izrael, Jižní Korea nebo Finsko. I tam se obrana stala motorem hospodářského růstu.

Inovace
Efektivní stát je základní podmínkou bezpečnosti
Potřebujeme stát, který bude fungovat: rychle, předvídatelně a srozumitelně. To dnes neplatí. Nefunkční stavební řízení, digitální systémy, které nekomunikují, a překážky tam, kde měl být servis. Když chceme investovat do obrany, musíme ruku v ruce s investicemi uvolnit cestu: zjednodušit procesy, zkrátit rozhodování, odbourat byrokracii. Obrana a bezpečnost nejsou jen tanky a radarové systémy. Jsou to také funkční registry, stavební kapacity, firmy schopné reagovat včas.
Zodpovědnost a realismus
Výdaje na obranu jsou otázkou bezpečnosti, ale i politické odpovědnosti. Nesmíme se dostat do situace, kdy máme objednanou moderní techniku, ale nemáme na její provoz a údržbu.
Silná obrana a zdravé veřejné finance se nevylučují – pokud budeme postupovat chytře. Chci, aby Česká republika byla zemí, která se umí bránit a zároveň hospodaří zodpovědně.
Bezpečnost a odpovědnost musí jít ruku v ruce.
Lukáš Otys
Nová energie pro bezpečnou budoucnost a kandidát č.2 v dresu koalice SPOLU v Karlovarském kraji

Lukáš Otys