Článek
Za chvíli volá mamka: „Ahoj, přeji ti vše nejlepší k narozkám, dárek jsem ti poslala mailem“. Rychle na tabletu otvírám poštu a tam fotka. Úhledně zabalená krabička. „Co je v tom?“ „Nic, to je ten dárek sám o sobě.“ „Ta krabička?“ „Ne, ta fotka v mailu!“
Divíte se, co mám za rodinu? Ta úvodní část je naštěstí jen zlý sen. Pak jsem si skutečně otevřel email a narazil na realitu českého email marketingu, e-commerce, customer care… Říkejte si tomu, jak chcete, peklo začíná.
Mé neoblíbené aerolinky píší už ve 2:08. Představte si to: 3000 mil zdarma, pokud si zrovna dnes koupím letenku. Překvapení, já si zrovna dneska nechci kupovat letenku, mám narozeniny. No aspoň je mailing konzistentní s kvalitou poskytované služby. Kdo jiný dokáže do jedné věty dostat tři chyby? „…1000 mil navis“ — bez diakritiky, s překlepem a pro jistotu i špatným číslem.
e-shop na boty — (proč jsem jim sakra dával datum narození?) mailing z kategorie „máte narozeniny — zkusíme na vás vydělat“ aneb 250 Kč při nákupu nad 1500 Kč. Taková standardní nabídka, kterou od nich dostávám každých 14 dnů. Jen nyní se to tváří jako super dárek k narozeninám.
A dál?
Jediná věc skutečně „zdarma“ byla od cashback portálu, který mi dal jakýchsi pár bodů zdarma. Ani nevím, k čemu jsou a jakou mají hodnotu.
Agregátor slev poslal pár kreditů, také podmíněno časově a minimální výši nákupu, ale s pěkným textem. Když už vaše nabídka za moc nestojí, tak slušný copywrighter může trochu zachránit výsledný dojem. Mimochodem ani ne za měsíc jsem dostal ten samý „dárek“. Jen tak.
Pak píše moje banka. Obrázek zabalené krabičky s mašlí (to fakt nikoho nenapadlo nic originálnějšího?). Jen nudné přání, aspoň na mně nechtějí rovnou vydělat. Ostatně všechny moje peníze už mají. A mimochodem, když už si hrajeme tu parodii na „osobní“ bankéřku, tak kdyby se ozvala ona, bylo by to o něco milejší než jen info@….
A další instituce, které mají datum narození díky smlouvě — pojišťovny, operátoři, další banky… Nudné texty, nudné obrázky. Tady jeden příklad za všechny (a to je opravdu celý mail):
„Dobrý den, nezapomněli jsme na Vás :) Dnes máte narozeniny a my Vám přejeme všechno nejlepší. Užijte si svůj den naplno!“
Jo, já vím, že mám narozky. Ale to by nebyl aspoň jeden vtip či pěkný obrázek? No nic, spokojím se s málem. I ten smajlík je víc, než se povedlo jiným. :( A když jsem o něco později slavil svátek, přišel mi znovu tento mail. Změnilo se jedno slovo. Jedno. Na to už snad smajlík není.
Jediný, kdo trochu zaujal, byl obchod s diamanty — poslali dopis, s ručně nadepsanou adresou na obálce a skutečnou známkou (tady mé srdce malého filatelisty poskočilo). V dnešní době již docela rarita, nevím, jestli jde o nedostatek automatizace či záměr, ale rozhodně vystoupili z řady. Bohužel zásnubní prsteny nekupuji tak často (bohužel pro ně).
Výsledný dojem? Že by někdo trochu zaujal a získal nějaké „plus body“ ani omylem. Spíš taková povinná marketingová jízda. Narozeniny jako záminka pro zaslání svých sdělení. Aneb když už ti pořád posíláme svůj spam, tak teďka ti ho zabalíme k narozkám. Pokud se jen chtěli, alespoň jednou za rok, dostat do mého inboxu místo do záložky Promoakce, tak se povedlo. Nic víc.
Některé firmy na mně chtějí rovnou vydělat. To je fér, jde o business, ne o charitu. Ale taky se nepovedlo. Nabídky nebyly vůbec zajímavé, ani šité na míru této události a většinu jsem již dostal předtím nebo i potom.
A někteří se radši neozvali vůbec, vlastně asi ta nejlepší varianta.
Tak zas za rok.