Článek
Máme 36 let od revoluce. Kdyby se mezi lety 1990 až 2025 každý rok investovalo do kvalitní modernizace železnice 60 miliard korun. Dneska již máme všechny tratě kvalitní, rychlé a srovnatelné se zeměmi jako je Německo, Švýcarsko, Francie, Itálie, Španělsko, Nizozemí, Belgie a Rakousko. Musím upozornit na to kvalitní to je to nejdůležitější slovo. Protože české projekty modernizací opravdu v mnoha případech kvalitní nejsou.
Západ versus Česko
Když Němec, Francouz, Švýcar, Rakušan vidí, že jedna kolej nestačí, tak přistaví druhou. Když vidí, že nestačí koleje dvě, tak přistaví rovnou další dvě, protože ví, že trojkolejné tratě nemají mnoho výhod. Když vidí, že nestačí čtyři koleje tak postaví další dvě.
Když Čech vidí, že mu nestačí jedna kolej, postaví výhybnu. Když vidí, že nestačí dvě koleje, tak přistaví třetí. Čtyři koleje Čech prostě stavět nebude, protože je to proti jeho přesvědčení. Ale hlavně, aby se nemusela přistavovat druhá kolej, vše se dělá tak aby se nemusela druhá kolej nebo výhybna navíc stavět.
Desatero české železnice
- §1 – Vždycky se to tak dělalo! (Nikdy se to tak nedělalo!)
- §2 – Ještě nic nepřišlo!
- §3 – Všichni jsou na obědě.
- §4 – Na to je předpis! (Není na to předpis!)
- §5 – Bylo by to příliš složité!
- §6 – Cestující by to nepochopili!
- §7 – Cestující by to zneužili!
- §8 – Zpoždění k cestování prostě patří!
- §9 – Nedělejte problémy a nějak se domluvte!
- §10 – Stejně to bude na nic!
Hnutí za NEROZVOJ české železnice, nebo spíše Koalice za NEROZVOJ české železnice?
Tak by se mohla nazývat spolupráce dvojice subjektů, kterými jsou Správa železnic a Odbor strategie Ministerstva dopravy na velice přízemním rozvoji železnice. Železnice se nesmí rozvíjet příliš. To by nebylo ideologicky správně.
Východní projekty pro západní zemi!
Jednokolejná Vysokovská spojka. Modernizace trati z České Lípy do Mimoně na 120 km/h. Projekt VRT RS5 mezi Hradcem Králové a státními hranice s Polskem. To vše jsou projekty, které by byly super například v KLDR, Rusku, Číně nebo v Africe.
Jednokolejná Vysokovská spojka a k tomu sklon 30 promile, bohužel ne zdarma. I to je projekt v 21. století v České republice. Že to neodpovídá požadavkům pro 21. století je projektantům jedno, dostali zadání od Koalice za NEROZVOJ české železnice. A tím se řídí. Že jednou naše vnoučata na nás budou nadávat co za špatné projekty jsme postavili, to nikoho netrápí.
Průměrný čínský projekt pro Afriku je jednokolejná trať na 120 km/h s elektrifikací. Ta elektrifikace se mezi Českou Lípou a Mimoní jenom plánuje. Modernizovaná jednokolejka na 120 km/h bude bez trolejí. Pro porovnání kdyby to dělal Němec nebo Rakušan, mezi Děčínem a Libercem trať přestaví tak aby se z Liberce dalo jezdit do Děčína za maximálně 60 minut a to dvoukolejně alespoň 160 km/h s elektrifikací. Tady bude snaha dostat se na nějakých 56 minut jízdní doby mezi Českou Lípou a Libercem a to pro vlaky kategorie R i Os.
VRT RS5 projektovaná mezi Hradcem Králové a Polskem je otřesný případ toho, jak se železniční trať opravdu neprojektuje. Projekt počítá totiž s tím, že lidé jedoucí do Trutnova vystoupí u dvou hromad štěpky pro elektrárnu v Poříčí v terminálu VRT Trutnov Poříčí a sednou na osobní vlak, který je po stávající jednokolejce doveze Trutnova na hlavní nádraží. Komická představa, jak lidé vystupují v místě, kde nic kromě elektrárny není. Přestupy jsou super!
Takže jsme Asie nebo Afrika?
Současné i budoucí projekty na železnici nás nikam neposouvají, vyjma VRT tedy až na VRT RS5 od Hradce Králové po státní hranici s Polskem. Česká železnice dále přešlapuje a bude nadále přešlapovat na místě. 120 km/h na hlavní trati jednokolejně nemá co dělat, ať si myslí kdo chce co chce. Takhle se opravdu moderní železnice nedělá.
Chybí úplně, nazval bych jí třeba RS6 Plzeň - Norimberk. Která by byla pro rozvoj naší země zásadní víc, než tunel do Drážďan.
Ostudný je i projekt trati z Plzně do Domažlic a ke státním hranicím se SRN. Protože počítá jen s částečným zdvoukolejněním a k hranicím od Domažlic nebude ani nijak vysoká rychlost. Prostě projekty pro minulost.
Ekonomický rozvoj to je to co chceme!
Další ekonomický rozvoj nám nezajistí montovny na baterky v záplavových lokalitách a podobné blbosti. Kvalitní a dostupná mobilita umí i dnes dělat zázraky, ale musí být dostupná všem obyvatelům naší země, ne jen Praze a Středočeskému kraji.
Lepší mobilita také podpoří růst mezd. Protože, když bude mít člověk dostupnou kvalitní veřejnou dopravu může dojíždět dál za lepšími prací s lepšími mzdovými podmínkami, než mu může nabídnout zaměstnavatel, kterého má za barákem. Důležité je, že tím dojížděním dál nesmí ztrácet hodiny sezení v motoráčku v posledním tažení šinoucí se vražednou rychlostí 50 km/h.
I Polsko pochopilo, že kvalitní rychlé železniční spojení je základ dobrého ekonomického rozvoje. Kdy to pochopí Česko je ve hvězdách…
Jeďte radši autem!
Jo jak říkám jeďte radši autem. O lepší, spolehlivější, rychlejší, pohodlnější železnici můžete třeba snít. A to říkám jako cestovatel, který je dráze věrný celý život…
Zdroje:
https://vrtky.cz/podorlicko
https://mapy.spravazeleznic.cz/