Hlavní obsah
Automobily a doprava

To bude zase tunel! Ano, tunel za 45 miliard

Foto: Lukáš Smolka

Osobní vlak ČD s lokomotivou řady 242 známý pod přezdívkou Plecháč na výjezdu z Královopolského tunelu.

Je cena 45 miliard korun za 30 kilometrů železničního tunelu opravdu adekvátní?

Článek

Krušnohorský železniční tunel bude v České republice po realizaci jednou z nejvýznamnějších dopravních staveb, kterou v novodobé historii postavíme a zprovozníme. Vzhledem k tomu, že se spoustě lidí při ceně 45 miliard korun za 30 kilometrů tunelu protočily panenky. Tak se pojďme podívat na srovnatelná tunelová díla v Evropě.

Všechny tunely popsané níže budou mít prakticky stejné základní parametry, jako jsou průjezdný profil UIC-GC, což je standard moderní budované a rekonstruované železniční sítě v Evropě. Budují se stejnou konstrukční metodou, kterou je ražba prostřednictvím razícího štítu TBM. Mají dva jednokolejné tubusy a jsou aktuálně ve výstavbě a je k nim dohledatelná cena. Liší se jen délkou.

Máme tu čtyři tyto tunely:

Brennerský úpatní tunel, Semmeringský úpatní tunel, Koralmský tunel a Tunel Mont Cenis (známý též jako tunel Mont d´Ambin)

Brennerský úpatní tunel

Brennerský úpatní tunel spojuje rakouský Innsbruck s italskou Fortezzou. Samotný tunel má 55 km, někdy se k němu připočítává i propojení na Inntaltunnel s nímž má pak délku 64 km. Inntaltunnel je součástí železničního obchvatu Innsbrucku. Jelikož je postavený jinou technologií není nutné se jím nadále zabývat. Náklady na samotný Brennerský úpatní tunel od doby zahájení výstavby neustále rostou aktuálně se počítá s cenou 10,5 miliardy euro za 55 kilometrů tunelu. To je necelých 259 miliard korun. To vychází na 2,35 miliardy korun za kilometr jednoho tubusu tunelu. Do ceny jsou započítány tunely pro evakuaci osob a servisní tunely pro údržbu. Pro tento projekt bude vyraženo celkem 230 km tunelů a chodeb.

Semmeringský úpatní tunel

Semmeringský úpatní tunel je 27,3 km dlouhý tunel mezi městy Gloggnitz a Mürzzuschlag v Rakousku. Jeho aktuální odhadovaná cena je 3,9 miliardy euro. Což dělá 96,2 miliardy korun. Což tedy vychází na 1,76 miliardy korun na jeden kilometr jednoho tubusu tunelu. Zde jsem nezjistil celkový počet vyražených km tunelů a chodeb, ale výsledná částka průměru na 1 kilometr s nimi počítá.

Koralmský tunel

Koralmský tunel je 32,9 km dlouhý tunel mezi Frauental a Sankt Andrä. Jeho cena za výstavbu činila 5,4 miliardy euro. To dělá 133,1 miliardy korun. Ve výsledku pak tedy 1 km jednoho tubusu tunelu vychází na 2,35 miliardy.

Tunel Mont Cenis

Tunel Mont Cenis nebo taktéž tunel Mont d´Ambin je 57,5 km dlouhý železniční tunel mezi Francií a Itálií. Na této komplexní a velmi složité stavbě pracuje najednou 8 razících štítů TBM. Tunel je součástí budoucí VRT Lyon - Turín. Aktuálně odhadovaná cena je 8 miliard euro. Což dělá 197,5 miliardy korun. Což dělá 1,71 miliardy korun za jeden kilometr tunelu. Avšak v rámci toho tunelu lze dohledat nejvíce informací, tudíž celková délka tunelů, servisních a evakuačních tunelů bude 166 km. Samotný tunel je pak stavebně dělený na několik sekcí s přesnější cenou za ražbu dané sekce. Například 22 km dlouhý podzemní úsek mezi Villarodin-Bourget/Modane a východním italským portálem vychází na 1,47 miliardy euro. V přepočtu na naše to dělá 36,24 miliard korun. Takže více než pěkných 824 milionů korun za kilometr jednoho tubusu tunelu. A tím se dostáváme zpět ke Krušnohorskému tunelu.

Krušnohorský tunel

Krušnohorský tunel je tunel o délce 30 km s předpokládanou cenou 45 miliard korun. V tomhle jsme teprve na startovní pozici. Protože hrubý odhad ceny za jeden km jednoho tubusu tunelu vychází na 750 milionů korun. A navíc doposud se do země ani nekoplo.

A závěr?

Z toho vyplývá, že tady je cena 1 km jednoho tubusu tunelu optimální. Samozřejmě nejspíše se vícenákladům nevyhneme, je to tak u většiny dopravních staveb na železnici. I přesto můžeme při srovnání říci, že Krušnohorský tunel není žádná předražená stavba, u které bychom mohli o její ceně pochybovat. A i když je to tunel, tak je to tunel železniční, nikoliv finanční.

Zdroje:

https://tirol.orf.at/stories/3205690/

https://www.tagblatt-wienerzeitung.at/nachrichten/wirtschaft/oesterreich/2144251-Betriebsstart-fuer-Semmering-Basistunnel-erst-2030.html

https://www.tunnel-online.info/de/artikel/tunnel_Koralmtunnel_Sicherheit_beim_Bau_und_nach_Inbetriebnahme-2242044.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Mont_d%27Ambin_Base_Tunnel

https://de.wikipedia.org/wiki/Koralmtunnel

https://www.bbt-se.com/en/

https://infrastruktur.oebb.at/en/projects-for-austria/railway-lines/southern-line-vienna-villach/semmering-base-tunnel

https://infrastruktur.oebb.at/de/projekte-fuer-oesterreich/bahnstrecken/suedstrecke-wien-villach/koralmbahn

https://www.telt.eu/en/

https://zdopravy.cz/vlada-schvalila-smlouvu-s-nemeckem-o-krusnohorskeho-tunelu-ceska-strana-pokryje-40-procent-nakladu-250854/

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-krusnohorsky-tunel-vyjde-cesko-na-45-miliard-vlada-schvalila-navrh-smlouvy-s-nemci-40529636#utm_content=freshnews&utm_term=tunel%20kru%C5%A1nohorsk%C3%BD&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz

https://vrtky.cz/krusnohorsky-tunel

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám