Článek
Nedostatek kvalitních použitelných vozů pro posilování souprav na lince Ex1 je u ČD dlouhodobě neřešený problém, první problémy se začaly objevovat kolem roku 2018, opadly při covidových omezeních a nyní, když už žádná covidová omezení nejsou a lidé se postupně vrátili do vlaků. Tak najednou jsou zase vlaky plné, a to znamená často, že kdo nemá místenku, tak si nesedne. Tento problém trvá s přestávkami posledních cca 7 let. Ovšem jak vidno opravdová řešení se nehledají. Protože povinné místenky opravdu nelze brát jako řešení problému. Ti, co si včas s dostatečným předstihem nekoupí místenku, budou muset jet osobním vlakem do Hranic na Moravě a tam přesednout na Valašský expres, což je linka Ex2. Což je totiž jediné řešení, jak se dostat tam, kam člověk potřebuje, aniž by si musel kupovat místenku týden předem a ani týden předstihu neznamená, že se vám podaří místenku získat.
Které vozy ČD často používají na Ex1 jako posilové?
1) Vozy typu B249 známé jaké koženky, dnes často přečalouněné, nejsou řešením problémů, mají povolenou rychlost 140 km/h, takže je to spíše brzda v soupravách sestavených z vozů na 160 km/h, nemají klimatizaci a mají extrémně hlučné brzdy.
2) Vozy Bdmtee, sice 160 km/h můžou, ale taktéž nemají klimatizaci, a i když nejsou hlučné, tak to jsou spíše sardinkárny, protože mají málo místa na nohy, pokud má člověk na výšku více než 160 cm. Takže ani tyto vozy problémy neřeší.
Tyhle vozy jsou prostě pro posilování souprav nevhodné. Svým uspořádáním interiéru, technickým vlastnostem a stářím.
Jak tedy měly ČD postupovat, aby tento problém vyřešily?
Tím prvním, co nás napadne jako řešení problému, je koupit kapacitnější soupravy. Jaké?
Švýcarsko nakoupilo v 90. letech patrové ucelené soupravy s řídícím vozem IC2000. Ve Francii už od devadesátých let jezdí patrové soupravy vysokorychlostních vlaků TGV Duplex.
Na základě toho můžeme říct, že patrové vozy, ať už jako jednotky nebo soupravy s řídícím vozem, by byly tím nejvíce vhodným řešením pro tuto přetíženou linku. Kapacita souprav by při stejné délce vzrostla průměrně o 30 až 40 procent. Což je velmi pěkná hodnota a dá se říct, že pro linku Ex1 dostačující. Ve Francii a Švýcarsku jsou prostě dálkové patrové vozy a soupravy běžné, mají potřebnou kapacitu i vysoký standard komfortu. Mimo to jezdí dálkové patrové vozy i ve Finsku, USA a Indii a postupně jim na chuť přichází Německo a zbytek Evropy. V Rakousku jsou u ÖBB dokonce v provozu patrové lůžkové vozy.
Dalším úspornější variantou řešení problémů je vytipovat vhodnou řadu vozů a tu zmodernizovat.
Které to vozy by šlo použít? Bdt279 a Bdt280, nedávné rekonstrukce na Slovensku prověřili, že úpravou podvozků lze zvýšit jejich povolenou maximální rychlost ze 120 km/h na 160 km/h, vybavit je moderním interiérem a klimatizací. Oproti slovenským rekonstrukcím určeným pro regionální dopravu by bylo tedy nutné vybavit vozy pro dopravu dálkovou, lepší sedadla a větší rozteče mezi nimi.
Píše se rok 2008!
Ano psal se rok 2008, když armáda uvolnila ze svých zásob vozy Bdmtee a ČD tak mohly libovolně si s těmito vozy dělat co chtějí. Například je rekonstruovat, snížit počet sedadel, zvětšit rozteče mezi nimi, vybavit vozy klimatizací, WiFi, zásuvkami a dalšími věcmi pro příjemnější cestu vlakem. Za 17 let se podařilo zmodernizovat jen několik vozů, modernizační závod na ně zkrachoval a ČD tak zbylo několik rekonstruovaných vozů s hromadou závad, které díky krachu závodu není možné reklamovat. Navíc s absencí klimatizace, protože nikdo nebyl schopen naprojektovat adekvátní modernizaci s vylepšením brzd, aby vůbec mohla být klimatizace na vozy instalována.
Dneska už je pozdě!
Vozy Bdt279 a Bdt280 i vozy Bdmtee jsou dnes hromadně šrotovány, takže možnost jejich modernizace byla již promarněna. Škoda je u Bdmtee hlavně jejich výborných podvozků, které by stačilo doplnit třetím brzdovým kotoučem a elektromagnetickou brzdou, postavit na ně nové skříně vozů a mohly by dalších 40 let lítat 200 km/h rychlostí.
A co dál?
Nyní tak bude každá cesta linkou Ex1 mezi Prahou a Ostravou-Svinovem povinně místenková. Což problém neřeší, ale spíše další problém cestujícím přináší. Místo otázky: Sednu si vůbec? Tak bude otázka znít: Stihnu si koupit místenku nebo pro mne už místo nebude?
Závěr
Problém s kapacitou trvá sedm let. Namísto jeho řešení přišly ČD jen s dalším znepříjemněním situace pro cestující. Ale třeba jednou někdo tento problém řešit bude a vyřeší ho.



