Hlavní obsah
Názory a úvahy

Ani běžkování a jiné zimní radovánky v Jizerských horách nejsou, co bývaly

Foto: Lukas Wolf

Bedřichov nad centrálním parkovištěm

Pokud je hezký den o víkendu a nejste na parkovišti už v 7:30, máte obvykle problém. Při mrholení nebo husté mlze je možné sehnat místo ještě kolem osmé.

Článek

Taková je bohužel realita dnešní doby i u nás. Jelikož jsem víceméně místní, tak si většinou poradím, ale znamená to o víkendu vstávat na běžky dříve než ve všední den do práce, což je poněkud smutně úsměvné. Také jsem si raději pořídil výkonnou čelovku a chodím často až pozdě odpoledne nebo večer za tmy. Odmítám se totiž účastnit hrůz odehrávajících se v kolonách před parkovišti a na parkovištích samotných v hlavní exponované časy, které se už v podstatě změnily v celý den.

Ano, lidí, kteří se zde chtějí odreagovat, je prostě obrovské množství a je to pochopitelné, protože ty hory jsou zkrátka nádherné a máme tam naprosto úžasně upravované běžkařské stopy, které jsem v této kvalitě a rozsahu zatím neviděl jinde v České republice, Tatrách, ani Alpách. A to už se evidentně „rozkřiklo“. Samozřejmě všichni mají právo přijet zkusit se pokochat a zrelaxovat, ale při podmínkách, které tam často nastanou, se to ani zdaleka nemusí vždy podařit. Osobně mi bohatě stačí dvacet minut v koloně nebo ve frontě před parkovištěm na to, aby mi to celé lyžování zkazilo. Ti, co jezdí méně často, pak vydrží asi o něco více, aby se dočkali svého horského zážitku. Dovedu si ale představit, že hysterie okolo parkování vyhnaná do extrému, k čemuž bohužel dochází dost často, pak dokáže dolehnout i na ně. Také dost lituji rodin s nejmenšími běžkaři, kterým se nepodařilo zaparkovat na těch správných parkovištích a musí ujít s lyžemi v ruce dlouhé vzdálenosti, aby se vůbec dostaly do stopy, nebo začít na místě a trase, která je pro děti absolutně nevhodná.

Foto: Lukas Wolf

Jizerka

Ti, co, přežili, zaparkovali a dostali se do stopy, jsou už pak většinou opravdu odměněni neskutečnou krásou, čistotou a energií hor a na některých trasách při dobrém počasí i nádhernými výhledy. Záměrně nepíši o klidu, jelikož ho tam s tímto množstvím lidí mnoho nezbývá. Nicméně, síla hor je mocná a jsem přesvědčen, že zatím zvládá uspokojit i naprostou většinu těchto davů. Sám se odtud většinou vracím jako úplně jiný, klidný, vyrovnaný člověk tak nějak nad věcí a často si sebou odvážím i řešení na různé problémy, které by mě za běžného chodu „v nížině“ jen tak nenapadly. To se však podaří pouze tehdy, když výlet proběhne v klidu bez komplikací.

Je tedy možné s tím něco udělat? Jak jsem již zmínil, každý, kdo o to má opravdu zájem, by měl mít možnost sem vyrazit a náležitě si užít zimních radostí, ať už je odkudkoliv. Osobně si myslím, že to ani není nemožné. Lyžařů ve stopách je sice někdy opravdu mnoho, ale je to ještě poměrně únosné. Můj nedávný výlet, když jsem vyjížděl v sobotu před osmou hodinou z hlavního parkoviště v Bedřichově, připomínal spíše něco mezi závodem a davovou psychózou, ale po několika kilometrech se lidé rozběhli na více stran a tím se situace výrazně zlepšila. Na sáňkování na kopci nad stadionem se nakonec také všichni celkem pohodlně vejdou. Infrastruktura příjezdových cest na většinu parkovišť a nástupních míst se mi zdá dostačující. Hlavní problém tedy opravdu vidím jen v nedostatku parkovacích míst. Rád se vždy snažím na problémy hledět konstruktivně. Nelze jen vzpomínat na dobu „před pár lety“, kdy to takto strašné nikdy nebylo, a doufat, že řešení přijde samo, nebo pouze odstraňovat následky v podobě uzavírek, regulace dopravy a precizního organizování parkování. Jelikož by bylo naprosto naivní očekávat, že se počty lidí mířící do oblasti budou zmenšovat, nabízí se z mého laického pohledu pouze jediné východisko a tím je navýšení kapacit parkovišť. V žádném případě nejsem odborníkem v tématech, kterých se to dotýká, ale myslím si, že většinu parkovišť u nástupních míst by bylo možné zvětšit alespoň o cca polovinu a to celkem „bezbolestně“ a za náklady, které by se z parkovného zajisté vrátily velmi brzy. Možná jsem teď naštval spoustu ochránců přírody, ale dívám se na to tím pohledem, že by úbytek několika čtverečních kilometrů louky nebo v nejhorším případě i lesa mohl učinit přítrž vypouštění výfukových plynů ve frontách a kolonách vozidel čekajících na možnost parkování nebo průjezdu a nelegálnímu parkování v lese podél silnic. Pokud bychom se měli inspirovat v zahraničí, například v často zmiňovaném Rakousku, dalo by se uvažovat také o podzemním či nadzemním vícepodlažním parkovišti v místech, kde by to napáchalo nejméně škody.

Foto: Lukas Wolf

Vodní nádrž Souš

A možná se také pletu. Jak jsem uvedl, jsem zastánce tvůrčích řešení a budu rád, pokud se třeba spustí i nějaká konstruktivní diskuze, která pomůže najít jiný způsob, jak se vypořádat s tímto problémem, protože současná situace mi připadá dlouhodobě neúnosná.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám