Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Nakreslíme si vzpomínku z prázdnin, milé děti

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Magdalena M.

Dvě kolečka. Nalep na papír dvě červená kolečka a obrázek dokresli. (práce čtvrťáka)

Vzpomínky z prázdnin, obkreslený ježek z šablony a jablko a hruška na jeho bodlinách nebo sněhulák z vatových koleček. Taky si vzpomínáte na hodiny výtvarky?

Článek

První dny školy, opakování, rozkoukávání se… a první hodina výtvarky. „Budete asi kreslit zážitky z prázdnin,“ říkala jedna babička své vnučce na autobusové zastávce. Prvňačka na ni koukala, nevím, jestli rozuměla, ale těšila se, smála se a cestou pak povídala o tom, jak na táboře spadla do potoka, protože jí podklouzla noha na mokrém kameni.

Protože mě první hodina výtvarky teprve čekala, představovala jsem si tuhle malou holčičku a to, jestli opravdu budou kreslit zážitky z prázdnin. Asi by se to nabízelo…

Přemýšlela jsem nad tím, co budeme dělat my. Zážitky z prázdnin mě ze začátku nenapadly, ale pak jsem si říkala, že to zkusím. Většinou používám jinou motivaci (většinou osobnosti malířů, propojení s historií, techniku, kterou chci použít…), ale ráda dělám to, co jsem ještě nedělala. A tak jsem zadala v první hodině ZÁŽITKY Z PRÁZDNIN. Volná technika. Vyndali jsme vodovky, tempery, křídy, pastely, tužky, krepáky, časopisy na koláže, voskovky… Zkrátka všechno, co ve třídě bylo. Cílem bylo ztvárnit zážitek z prázdnin, o kterém by pak na základě obrázku bylo možné mluvit. Žádná další kritéria jsem nedala.

Děti se pustily do práce - a co vám budu povídat, nedopadlo to dobře. Fotbalový dres (byl jsem na prázdninách v Barceloně), auto (jeli jsme autem), moře z krepáku (je to rychlý, paní učitelko), kytka ve váze (tu jsem chtěla natrhat mamce, ale nakonec jsem to neudělala), velká zmrzlina (zkusila jsem letos v létě tvarůžkovou), hora s lanovkou (to je lanovka, to nejsou zuby).

Do práce jsem vůbec nezasahovala, nechodila jsem kolem stolů, nedívala jsem se. Předčítala jsem dětem z knížky, kterou máme rozečtenou a přemýšlela jsem, jak si se zadáním poradí. Měla jsem vlastně úplnou pohodičku tu hodinu, co tvořily. Ale pohodička uvnitř mě to nebyla. Spíš náměty k přemýšlení, jestli je tohle ta hodina, kterou jsem chtěla mít. Není :) Ale ten, kdo učí, mi asi potvrdí, že tak to někdy je. Nejsme roboti, jsme lidi - a občas se zkrátka něco nepovede.

Ráda pracuji s kruhem kreativních návyků mysli. Vlastně s kreativitou obecně. Nejen ve výtvarce, ale i v matice, češtině, vlastivědě… Všude. Tenhle kruh na obrázku není úplný (to by bylo téma na další článek), ale pro základní představu stačí. Vznikl v roce 2013 v Centre for Real-World Learning na University of Winchester ve spolupráci s OECD a je možné ho využít pro responzivní výuku (formativní hodnocení). V ČR ho představila Společnost pro kreativitu ve vzdělávání.

Použila jsem ho pro svou reflexi po zmíněné hodině výtvarky. Představivost ve žlutém poli - no budiž, děti si asi hrály s možnostmi, co ztvární, představovaly si, co namalují a tvořily souvislosti. O oranžovém poli už bych mohla pochybovat - zkoumání a bádání, kladení otázek - to se opravdu v hodině neobjevilo. Děti nespolupracovaly, nesdílely si výstupy, protože ani nebylo co, většina dětí přecenila své možnosti (i časové) a práci v dané hodině nestihla. Toleranci nejistoty v poli vytrvalost jsem viděla - vlastně jim ani nevadilo, že práce nebyla dokončená. Odvahy v obrázcích taky nebylo přespříliš - květina nakreslená tužkou ani moc odvahy nevyžaduje. O tvořivosti a zlepšování se nemohlo být ani řeč, technické dovednosti jsme nerozvíjeli, každý si vybral techniku, která ho bavila (nebo techniku, která byla jednoduchá nebo rychlá).

Foto: https://spkv.education/cz/kreativnivzdelavani

Kreativní návyky mysli

Vzpomněla jsem si na děti, které mám ve svém okolí a které mají často výtvarku ve stylu „Nakresli domeček“ nebo „Obkresli tuhle šablonku a vybarvi ji“ nebo „Kresli si, co chceš, hlavně buď zticha!“ Výtvarka je pro plno lidí „doplňkový a nedůležitý“ předmět a někdy to vypadá tak, jak o tom slýchávám.

Jsem v několika učitelských skupinách na sociálních sítích a tam se často objevují prosby typu „Zítra máme výtvarku, co děláte vy? Poraďte!“ A smršť komentářů s odkazy na Pinterest, malování podle YouTube nebo obrázky šablonek ptáčků (ježečků, stromečků - dosaďte podle ročního období). Na jednu stranu to chápu (je toho hodně), na druhou stranu si říkám, že výtvarka nemusí být doplňková a nedůležitá. Vidíte ten kruh? Vytrvalost, spolupráce, disciplinovanost, představivost, zvídavost. Dovednosti, které by měl mít člověk 21. století. Možná ty úplně nejdůležitější dovednosti. A my je můžeme rozvíjet ve výtvarce. Jen u toho nemůžeme používat šablony ježečků, na které pak nalepíme jablka a hrušky.

Jenže jak z toho ven?

Našla jsem v antikvariátu tyhle dvě metodiky. Jsou z osmdesátých let minulého století. Listovala jsem jimi a vzpomínala na hodiny výtvarky na základce, do které jsem v osmdesátkách chodila. Paní učitelka se knihami řídila - jasně jsem poznala mlýnek na kávu, který jsme kreslili na namalované barevné kruhy, kohouta hnědé barvy (ten můj dokonce visel na výstavě, pamatuju si to - i když jsem mu zapomněla nakreslit očičko), továrnu na formátu A3 nebo prvomájový průvod.

Foto: Magdalena M.

Metodika VV

Přesto mě zaujalo, když jsem četla texty, jak propracované metodiky to byly. Odmyslíme si kontext doby (průvody, továrny, Auroru) a myslím, že by tyto publikace byly použitelné i dnes. Nechyběl cíl hodiny, postup, hodnocení, reflexe. Jak takové hodnocení, které by měl učitel z osmdesátých let použít, vypadá? Cituji:

Neposuzujeme výsledky této formy hry s barvou, která je pro žáky i pedagoga zajímavým experimentem, ale zaujetí, s jakým dítě pracovalo a sdělovalo své dojmy. Při tom upozorňujeme na výtvarný výraz jednotlivých prací, na jejich kompozici a náladu v nich zachycenou.
Vladimír Poupa, Jan Voseček - kapitola Barva

Doba napsání této reflexe? Rok 1984! Kdybych tu měla citovat celou přípravu (kapitola Barva), s kruhem kreativních návyků mysli by měla mnoho společného.

Ale odkud je možné čerpat dneska, když existuje Pinterest, YouTube a další jednoduché (a někdy opravdu nezajímavé) návody?

Na katedře výtvarné výchovy pražského peďáku, kde jsem studovala (mimochodem podle mě jedna z nejlepších kateder na škole) nám doporučovali Artlist. Možná znáte - a jestli ne, stojí za to tam zabrousit. Sama mám moc ráda publikace Karly Cikánové. A jestli ještě nejste členy Asociace výtvarných pedagogů, taky moc doporučuji. Čas od času posílají nádherné metodiky většinou z příprav učitelů výtvarných oborů ZUŠek. Nenajdete tam sice ježky s jablky ani sněhuláky z vatových koleček, možná to budou díla, která budou připadat zvláštní i rodičům, ale dávám hlavu na špalek za to, že děti posunou, něco je naučí a že třeba výtvarku nebudeme považovat za ztracený čas, ale naopak za příležitost posunout děti (i sebe) dál.

Foto: Magdalena M.

Kolečka - jak rozvíjet kreativitu. Nalep na papír dvě červená kolečka různé velikosti a dokresli černou fixou.

Jak vzpomínáte na hodiny výtvarky vy? A pokud jste učitelé - odkud čerpáte?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám