Článek
Akce, sleva, super cena, výprodej, limitovaná nabídka, doprodej… Člověk v záplavě různých cenovek, cedulek a lákadel pomalu ztrácí orientaci. Naštěstí je tu pořád něco, podle čeho se orientovat může. Jde o takzvané měrné ceny, které obchodníci musí už nějaký ten pátek na cenovkách uvádět. A protože se jedná o ukazatel skutečné výhodnosti zboží, není nic neobvyklého, že se právě tuhle důležitou hodnotu snaží zamaskovat. Jak? No přece malým písmem.
Cena za jednotku
Měrné ceny jsou v podstatě ceny za jednotku. Ukazatel, který vám říká, kolik byste zaplatili za kilogram, nebo třeba litr daného zboží. Měrná cena je velmi dobrým pomocníkem, pokud držíte v ruce například dva jogurty, každý s jiným objemem. Jeden stojí 10 Kč a druhý 15 Kč. Který je ale skutečně ten výhodnější? Kalkulačku nepotřebujete, stačí se na cenovce na regálu dopátrat té správné informace. Jen počítejte s tím, že dohledat ji není až tak jednoduché.
Tím nejmenším možným písmem
Informace o výhodnosti a ceně zboží je vskutku nejdůležitější, přesto je psaná naprosto miniaturním písmem. I když brýle nenosím a zrak mám perfektní, musím se nejenom k cenovce ohnout, ale musím se očima přiblížit na dobrých 20 centimetrů, abych cenu za litr nebo za kilo skutečně dokázala přečíst. A to jsem zdravá, dospělá osoba. Zajímalo by mě, jak tohle řeší lidé s horším zrakem, nebo senioři. To musí při každém nákupu buď nosit lupu, nebo se zkrátka podvolí této obchodnické praktice.
Schovávání cen má logiku
Proč to obchody dělají? Má to přece jasnou logiku. Když mají něco v akci a chtějí to prodat, nechtějí, aby zákazník jednoduše zjistil, že neakční zboží je na kilogram nebo litr pořád levnější než to s výraznou cedulkou. Stejně jako výrobce ani prodejce nechce, aby zákazník snadno odhalil, že zboží prodávané za stále stejnou cenu je najednou na kilogram méně výhodné, a to proto, že má o něco menší obal, a tedy je prodáváno v menším množství.
Jednou jsem to nevydržela
Když procházíte obchod a pořád se nakláníte k cenovce sem a tam, prostě vás to naštve. A když se vás zaměstnanec prodejny po chvíli pozorování zeptá, zda nechcete s něčím pomoct, logicky to na něj spustíte. Pomoc by člověk potřeboval jedinou: aby se ze zákazníků nedělal hlupák a aby to, co je pro zákazníka důležité, bylo napsáno adekvátně velkým písmem.
Já vím, že zaměstnanec na prodejní ploše na to nemá nejmenší vliv. Vím, že to neovlivní ani manažer prodejny, možná to neovlivní ani krajský manažer. Prostě je to povel z centrály, který se musí respektovat. Ale fakt, že nejdůležitější informace je psaná nejmenším možným písmem a je tam jen proto, aby se splnil zákon, jasně ukazuje primárně na to, že zákazník v obchodě opravdu není na prvním místě. Naopak, na prvním místě je zisk a cílem je zákazníka oškubat. Udělat vše pro to, aby nezjistil, že kupuje zboží, které je sice v akci nebo se zajímavou hlavní cenou, ale až tak výhodné v konečném součtu není.