Článek
Čtenářská gramotnost dětí u nás pokulhává. České děti nečtou. Tuhle věc si poslední roky musel začít uvědomovat každý, kdo se jenom rozhlédl kolem sebe. Nyní to potvrdila i Česká školní inspekce, která tvrdí, že děti nedosahují uspokojivé čtenářské gramotnosti. Je důvod vyšilovat, nebo je to zcela logický, přirozený stav?
Vývoj jde kupředu
Můžeme tu dlouze polemizovat o tom, jak předchozí generace milovala knihy, jak si potají pod peřinou četla s baterkou. Jak předchozí generace hltala každou větu a knihu vytahovala v každé volné chvíli. Ano, to nerozporuji. Ale faktem je, že těch možností trávení volného času zase tolik nebylo. Kniha byla zajímavým zpestřením celého dne.
Jsem přesvědčena, že kdyby předchozí generaci někdo hodil před obličej tablet se streamovací službou nebo jí dal na hlavu sluchátka se zajímavými podcasty, kniha by skončila v propadlišti dějin. A to nemluvím o sociálních sítích, skrz které se nejenom na děti hrne obsah, který udává trendy. Dnes to prostě mají knihy těžké.
Dalo se to čekat
Tomu, že děti nečtou, se nikdo rozumný nemůže divit. I když mu v útlém věku rodiče četli, i když má průkazku do knihovny a celá rodina jde příkladem, moderní lákadla zkrátka knihu překonají. To je neoddiskutovatelný fakt. Kus papíru s písmenky jenom těžko dokáže nahradit obrazovou a zvukovou stopu. My dnes čteme dost možná z nějaké setrvačnosti, z tradice, z důvodu že jsme nic jiného neznali. Ale věřím, že kdybychom měli od dětství před očima televize, tablety a mobilní telefony, knihy také zůstanou v policích na zdi.
Jde o vývoj, přirozený jev. Dnes už také potkáte málokoho, že by v ruce držel noviny. Ať už v MHD, na zastávce, nebo třeba v kavárně. Většina lidí čučí do mobilu. A nemusí to znamenat nic špatného. Proč by si kupovali za drahý peníz včerejší zprávy, když to aktuální mají zdarma, na svém displeji, přímo v kapse?
Zvládne kniha konkurovat?
Ne, nezvládne. Všude to jsou jenom audioknihy, podcasty, videa, streamovací služby. Na tohle je potištěný list papíru prostě málo atraktivní. Nejde o to, že by mladí lidé nedokázali získat informace, jen je nehltají tak, jako lidé dříve – z písmen, slov a vět.