Článek
Procházíte kolem regálů, na kterých jsou obyčejné, bílé cenovky s černým písmem. Tu a tam se ale objeví cenovka zvýrazněná. Doslova láká k přečtení. Je na ní nejenom výše slevy, ale pochopitelně i cifra. Číslice, cena, za kterou můžete dané zboží nakoupit. Když se rozhlédnete kolem sebe po ostatních cenovkách, jasně vidíte, že ta na té zvýrazněné je nejnižší. A už vás mají.
Ano, cena je nejnižší
Podíváte se na zvýrazněnou cenovku a vidíte, že cena oproti jiným je opravdu nejnižší. Na všech ostatních jsou částky jiné, větší. Nepozorný kupující se rázem nechává vlákat do pasti a iluzi o nejlepší ceně a ihned podlehne. To, že je cena nejnižší, ale ještě neznamená, že je nejvýhodnější. Velká částka na cenovce totiž o výhodnosti nic neříká. Pouze to, kolik stojí jeden daný kus zboží, které si plánujete koupit.
Ne, cena není nejvýhodnější
Velikost balení, to je, oč tu běží. Teď záměrně pominu to, že některé produkty různých výrobců mohou mít nepatrně jiné složení. A budu brát v potaz to, že jsou stejné. Jediné, čím se liší, je velikost balení. Někdy je větší, jindy je menší. Že je menší, není zase až tak nic divného. Už roky je to boj výrobců proti inflaci. Prostě a jednoduše, aby nemuseli zdražovat, ponechají původní cenu, ale balení zmenší. Za stejné peníze si tak koupíte méně.
A na této iluzi jsou často postaveny i slevové akce. Částka je nízká, kupující kupuje. A neověří si skutečnou výhodnost dané ceny. O té rozhoduje jediná věc. Takzvaná cena za jednotku. Ano, takové to malinkaté číslo uvedené někde v rohu cenovky. Písmem, na které budete potřebovat lupu. Měrné ceny obchodníci musí uvádět, právě pro lepší orientaci zákazníků.
Nenechte se napálit
Až uvidíte zboží v akci, nepodlehněte. Nenechte se napálit. Podívejte se na konkurenční produkty a porovnejte ceny za jednotku. Možná zjistíte, že neakční zboží pořád vychází levněji. Sice cena je vyšší, ale to pouze proto, že daného produktu koupíte více. Běžné je to dnes mezi balenými uzeninami, kde standardem není pouze 100 g balení, ale narazíte i na balení 80 g. Na první pohled výhodné, na ten druhý nikoliv. O tom, jak vypadají nafouknuté pytlíky chipsů, nebo obří krabičky s malinkým sáčkem sušenek, o tom zase někdy příště. I to vás ale mate, protože opticky máte pocit, že toho kupujete hromadu. Ale realita? Úplně jiná.