Článek
A tak může zcela běžně nastat situace, kdy se ceny liší i o padesát korun. A prodavačka? Nad jejím argumentem zůstává rozum stát.
Šla jsem pro sirup
Ne do běžného obchodu s potravinami, ale do drogerie, kde vím, že ho mají. Žádný malinký krámek, ale pobočka známé velké značky. Na internetu jsem si ověřila nejen to, že ho tam mají, ale také to, že je za dobrou cenu. Měl být v akci, měl stát stovku – oproti původní ceně 150 Kč výrazné zlevnění.
Vcházím do obchodu, pozdravím a mířím k regálu, kde není klasická drogerie, ale výhradně zdravá výživa. Jsem tam, hledám sirup a nacházím ho. Nastává však problém. Cena je 150 Kč, přesněji 149,90 Kč, přitom podle internetu má být 99,90 Kč. Tak co teď?
Promiňte, prosím
Zrovna jde kolem prodavačka, tak ji zastavím a vyložím jí svůj problém. Ukazuji jí mobil; na displeji jasně vidí, že cena má být necelá stokoruna, a také vidí, že na regálu je cenovka ukazující 150 Kč. Chvíli neví, co si počít a jak to vysvětlit. Pak navrhne, že cenu ověříme na pokladně: tam by to mělo být aktuální a přesné. A že pokud bude 150 Kč, stornuje to a sirup si brát nemusím.
Dobrá, souhlasím. Jdeme k pokladně, kde mi paní prodavačka sirup namarkuje – a displej ukáže 99,90 Kč. Paráda! Vytahuji stovku z peněženky, abych zaplatila. Najednou se paní za kasou zamyslí a říká, že už ví, kde je problém, že přišla na to, proč ceny neseděly. A tahle výmluva mě opravdu nenechala klidnou.
Bude nová akce
Přišla jsem prý v den, kdy jim končí akce, a to znamená, že během odpoledne už mění cenovky: sundávají z akčních produktů cedulky se slevou a dávají tam zase ty běžné. A to byl můj případ – akční cedulka byla stažena a já už viděla jen tu klasickou, ale v kase byla stále ještě správná, aktuální data.
Dobře, v mém konkrétním případě, kdyby si někdo vzal sirup z regálu za 150 Kč a platil by stovku, byl by potěšen. Jenže tenhle postup prodavaček znamená, že už nasadily akční cenovky na zboží, které se za tu cenu bude prodávat až zítra. Když tedy někdo přijde, uvidí věc za stovku a nevšimne si, že pokladní naúčtovala 150 Kč – což se při větším nákupu prostě stát může – je tu problém, a docela velký.
Proč to děláte?
Nedalo mi to a zeptala jsem se, proč to takhle dělají za provozu, když mají ještě několik hodin otevřeno. Upřímnost prodavačky mě zarazila ještě víc: prý proto, aby mohly v šest odejít hned se zavíračkou domů a nemusely všechno večer nebo druhý den ráno před otevíračkou přeceňovat a dělat přesčasy.
„A že tím balamutíte lidi, uvádíte je v omyl, podvádíte je s cenou a u některých se připravíte o kšeft, to vám nevadí?“ tázala jsem se. Paní jen pokrčila rameny, zakroutila hlavou a já radši odešla – s jistotou, že tady si budu na ceny dávat bacha víc než kdekoliv jinde.