Článek
Vietnamská večerka. Místo, které najdeme nejenom v menších městech, ale i v menších obcích. Místo, kde máme jistotu, že nakoupíme 7 dní v týdnu, od rána do večera. Otevírací dobou se taková večerka v podstatě rovná supermarketům. A nabídka? Ani ta není nijak malá. Jak je ale možné, že jakýkoliv jiný malý obchod v malé obci neudržel a vietnamská večerka tady funguje roky? Vysvětlení je jednoduché a rozhodně v něm nehledejte podvody, daňové úniky či zástěrky pro trestnou činnost.
Levně nakoupit, draze prodat
Pravidlo každého správného podnikatele. Kdo chce podnikat efektivně a úspěšně, měl by nakupovat co nejlevněji a prodávat za co nejvíce. Ta druhá část u vietnamských večerek až tak úplně neplatí. Alespoň z mých zkušeností jsou jejich ceny vesměs normální, přijatelné.
A co ten levný nákup? Vzpomeňte si na tuto poučku, až v supermarketu potkáte Vietnamce s plným košíkem akčního zboží. Ano, přesně takhle se to dělá. Pokud mu jeho dodavatel, velkoobchod není schopen nabídnout stejnou cenu, tak pro levné zboží vyrazí do supermarketu. Zatímco klasická prodejna čekala na závoz od svého dodavatele, který je o několik desítek procent dražší než supermarket, vietnamský podnikatel nelenil, sedl do dodávky a přivezl si zboží sám, levnější. A může prodávat s lepším ziskem.
Zaplatit jenom sebe
Víte, jaké jsou náklady na jednoho průměrného zaměstnance? Taková prodavačka s hrubým platem 29 700 Kč stojí zaměstnavatele celkem 50 603 Kč. Musí počítat nejenom s tím, že jí dá plat, ale také s tím, že za ní musí odvést sociální pojištění, zdravotní pojištění a také daně. Pokud takový podnikatel zaměstnává ve svém krámku dvě prodavačky, je v tom měsíčně za 100 000 Kč. A to ještě musí myslet na svůj zisk, zdarma by obchod neprovozoval.
A teď skočme do té vietnamské večerky. Tady pracuje sám pan majitel, někdy se svou manželkou. Pokud udělají stejný obrat jako dříve tuctová prodejna, zůstávají všechny peníze jim samotným. Nemusejí platit prodavačky, nemusejí platit svého šéfa, provozovatele. Vše, co vydělají, je jen jejich. To je základní matematika, takhle jednoduše to funguje.
Jet na obrat
Je lepší prodat méně zboží s velkou marží, nebo prodávat hodně zboží s menší marží? Tuhle otázku by si měl položit každý podnikatel, bez ohledu na svůj obor. Je úplně jedno, zda prodává langoše ve stánku, nebo provozuje obchod. Jeho cílem by mělo být najít optimální poměr mezi otevírací dobou, obratem a svými zisky.
Jak to mají vietnamské večerky je celkem jasně vidět. Mají otevřeno od rána do večera. Zatímco v běžném obchodě v podvečer a večer, o víkendu už odpoledne nenakoupíme, ve vietnamské večerce ano. S každým tímto nákupem zvyšujeme obrat, a tedy i zisk majitele. A protože ten v tu chvíli platí jen sám sebe a energie, je to pro něj výdělek, který sice hodinově nemusí být nic extra, ale když máte otevřeno přes 12 hodin denně, tak celodenní příjem nemusí být malý. A teď hop vynásobte 30, protože tolik má měsíc dní, kdy je otevřeno.
Je to i o přístupu
V těch večerkách, co jsem kdy nakoupila, jsem se vždy setkala s milým chováním, příjemným přístupem, vstřícnou komunikací i ochotou. A to vše i přes jazykovou bariéru. Viděla jsem i velkou pracovitost. Úplný opak touho, co vídám v běžných malých obchodech a supermarketech. Zde potkávám jen nevrlé, znechucené, arogantní prodavačky, které mi gesty i slovně dávají jasně najevo, že je svým požadavkem otravuji. Tak kdo by za nimi příště chodil, když má na výběr?