Článek
Pro sebepoznání nám poslouží odpovědi na následující otázky:
- Co na mně oceňují druzí ?
- Co mě v životě baví ?
- S čím nemám problémy – co mi opravdu jde ?
Představme si, že každá část našeho těla je symbolem pro nějakou naší kvalitu, schopnost nebo dovednost:
Návrhy otázek pro volbu střední školy a povolání:
Co bych rád/a dělal/a aby mě to bavilo a dávalo mě to smysl ?
- Co bych dělal/a, kdybych neměl/a žádné limity a omezení ?
- Co je pro mne důležité ?
- Jaké mám sny a plány ?
Co mě ve škole baví ?
- Co mi jde snadno bez učení a námahy ?
- Z čeho mám nejhorší známky a proč ?
Co rád/a dělám ve volném čase ?
- Jaké mám kroužky / volnočasové aktivity ?
- Co nejraději dělám, když mám úplně volno ?
- Co se mi daří ?
- Jaké činnosti mě nabíjí energií ?
- Při kterých činnostech zapomínám na čas ?
- Pro co mám nadání ?
Jak si představuji svůj pracovní den ?
- Jaké je moje životní tempo ?
- Jak se můj životní styl odrazí v běžném pracovním dni ?
- Co chci v práci zažívat ?
Co je pro mne ve vysněné práci důležité ?
Která z hodnot je pro mne důležitější a jak moc ?
Materiální (hodně vydělat) versus aby práce měla smysl,
Pracovat v týmu kolektivu versus individuálně sám doma,
Pracovat podle zadání versus samostatně kreativně si vytvářet vlastní plán a náplň práce,
Pevná pracovní doba versus flexibilita,
Práce v kanceláři versus v dílně, zahradě, v továrně,
Práce s nástroji, materiály, …versus s idejemi a abstraktními tématy.
Ing. Marek Pavlík, Ph.D.
Konzultant, lektor a mentor