Článek
Klienty Společnosti DUHA jsou dospělí lidé s mentálním znevýhodněním. „Jsou to lidé stejní jako my. I oni cítí lásku, chtějí obejmout a být obejmutí,“ říká ředitelka Společnosti DUHA Michaela Chromá.
A tak když se jejich klienti, Jitka a Ivo, rozhodli po několikaleté známosti pro sňatek, podpořili je. Díky službě Podpora samostatného bydlení Společnosti DUHA mohli novomanželé začít žít ve vlastní domácnosti. Kvůli zdravotním potížím staršího Iva se ale pár musel později přestěhoval do domova seniorů. Na jeho služby je ale Jitka relativně mladá, a tak po čase projevila přání se opět osamostatnit a svého muže chodit navštěvovat. Celou situaci manželé pečlivě probírali i za podpory asistentů DUHY. A jak řekla Jitka o tom, jak se domluvili: „Vzal to sportovně, chlapsky!“. Díky opatrovnici Barboře Janků se pro Jitku povedl sehnat vhodný byt, dokonce ve čtvrti, ve které vyrůstala. S manželem zde nyní mohou trávit víkendy, věnovat se vaření, procházkám a Jitka opět v týdnu využívá službu Podpora samostatného bydlení. „Jitka si vlastně znovu opakuje vše, co už dříve v DUZE uměla, ale trochu to v Domově pozapomněla, protože neměla například možnost samostatně vařit. Asistenti jí v tom nyní velice podporují,“ dodává ředitelka Michaela Chromá.
Klientů, jako jsou Jitka a Ivo, má Společnost DUHA v Praze téměř sto. Podporují je v tom, aby mohli vést co nejvíce samostatný a podle svých představ naplněný život.
Hlavní zdroj financování Společnosti DUHA jsou granty a dotace. Další finanční prostředky si shání sami. Jednou ze důležitých forem pomoci je Bazaarek. Populární akce, která se koná dvakrát do roka, a seznamuje její návštěvníky s DUHOU a jejími tématy z oblasti světa dospělých lidí s mentálním znevýhodněním.
Stojí za ním profesionální stylistka Irena Vokrojová. Svůj Bazaarek propojila s DUHOU v roce 2021, od té doby posílá Společnosti DUHA část výtěžku z Bazaarku. Letos se vybrala částka 30 000,-Kč, která poslouží plánovaným úpravám v Centru denních služeb Společnosti DUHA, ve kterém klienti získávají nové dovednosti a mají společenský kontakt. Bazaarek tak na úpravy pomyslně odstartoval.
Více se o Bazaarku a jeho historii si přečtěte v rozhovoru s Irenou Vokrojovou zde na Seznam Medium.
S detaily příběhu Jitky a Iva i dalších klientů se seznamte na webu Společnosti DUHA nebo postupně zde na Seznamu Medium.
Článek vznikl ve spolupráci se Štěpánkou Ťalskou Dreslerovou (uprostřed fotografie; vlevo ředitelka Společnosti DUHA Michaela Chromá, vpravo Margita Losová, manažerka pro rozvoj organizace a PR). Děkujeme, že Bazaarek navštívila a svým nákupem podpořila Společnost DUHA a její klienty.
A tady se můžete s klienty Společnosti DUHA rovnou seznámit v krátkém videu na Seznam Stream.