Hlavní obsah
Umění a zábava

Seriál Adikts má odradit od drog, ale dělá to dostatečně? Někteří se bojí, že spíše k drogám navádí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Markéta Rohovská, Canva, Tinnakorn

Nový seriál Adikts vznikl v rámci protidrogové osvětové kampaně „Zkratky“. Celá kampaň i seriál chce, aby společnost začala o drogách více přemýšlet a uvědomila si, že drogy jsou sice rychlým únikem, ale vedou do slepé uličky.

Článek

Česká asociace pojišťoven a policie ČR chce změnit postoj Čechů k drogám. Agentura STEM/MARK pro ČAP provedla v roce 2023 výzkum, kde zjistila, že přes čtyřicet procent Čechů starších 15 let přiznává, že minimálně jednou v životě zkusilo nelegální drogu. Téměř třetina česká populace schvaluje rekreační užívání návykových látek.

Od 9. ledna 2024 startuje preventivní kampaň: Zkratky. Středobodem je seriál Adikts, který je premiérově uvedený prvně na iVysílání České televize a od 24. ledna bude vysílán v 22:00 na ČT1.

Na tento seriál jsem se těšila, ale měla jsem asi jiné očekávání. Poté, co jsem si přečetla vyjádření paní moderátorky Pergnerové, která se ptala na reakci na seriál a poté reagovala jedním komentářem: „Téma je nesmírně aktuální, zneužívání léků i na ZŠ – obrovský problém. Tento způsob považuji za nešťastný a v rámci osvěty i za výrazně nezodpovědný. Tenoučký je led, na kterém mladá duše bruslí. Rozhodně způsob, příběh, obsah, děj - to vše mluví, sděluje, láká, působí podprahově.“ Rozhodla jsem se, že se na seriál tedy podívám hned. Kdo se chce na seriál kouknout, ale nechce si nechat vyzradit děj, ať tedy nečte dál, protože teď jdu na to, jak se mi tento seriál líbil, co bych mu vytkla.

Herecky se mi seriál líbil a myslím si, že tam každý odvedl dobrou práci. Kamerově je to taky velmi zajímavé, ale nejsem asi ztotožněná s příběhem a s postavami. Kdybych tento článek psala hnedka po zhlédnutí, vypadal by článek trochu jinak, ale přes noc se mi některé věci rozležely, nad seriálem jsem přemýšlela. Nejsem si jistá, ale jestli by tento seriál nechal na mě stopy, kdybych o něm nechtěla psát. Jestli bych si znovu ten příběh projížděla.

Děj se týká pětice studentů adiktologie. Jsou jimi Ema, Max, Mell, Robin, Soňa a každý z nich má nějaký problém. Postava Maxe mě neskutečně štvala, jak může studovat? Jak si může dovolit být tak vulgární a profesoři to tolerují? Navíc tento kluk se přiznává, že si občas dá nějakou tu drogu. Přitom je ale z té party vyobrazen jako nejchytřejší (má základy medicíny, kterou taky studoval, je už na třetí škole v prváku). Na začátku, i když jim ostatní studenti opovrhují, tak nakonec k němu vzhlídnou a chtějí, aby i on jim dal drogu. Během příběhu se dozvíme, proč začal s drogou a proč takový je. Ale i ostatní mají svůj osobní problém, a i když zprvu nechtějí drogy, nakonec k droze sáhnou. Ale ouha, tady ta droga po chvilce nevyprchá a stavy po ní jsou permanentní. Vím, co asi seriál chtěl ukázat, ale za mě to taky není šťastně natočeno.

Po prvotním vzrušení z drogy, kdy se cítí být všichni šťastní a všechno je v pohodě, ale ono není, utekly sice ze své „strašlivé“ reality, ale účinky drogy neprchají pryč, takže Maxovi stojí neustále jeho pohlavní úd, který se i zvětšuje, prokrvuje se mu jiný orgán než mozek a díky tomu trochu začíná blbnout a má další problémy. Ema, která je antisexuální, naráz všechny kolem sebe miluje, jenomže, i to je náročné a my vidíme, jak po dnech vypadá vysíleně, bílá v obličeji, propadlé oči. Mell droga rozjasnila mysl, je chytřejší, ale zase to má vliv na její zažívání a několikrát si nadělá do kalhot nebo se pozvrací. Pak tu máme holku Soňu, která chvíli neposedí, její tělo je v pohybu a pak je tu kluk Robin, který díky droze přestane koktat, ale dodá se mu tak veliké sebevědomí, že se z něho stane naprosto namyšlený blbec.

Po sedmi dnech od užití těchto drog má člověk zemřít, protože tělo už nebude zvládat zátěž, které je vystaveno.

Seriál sice chtěl nastínit, že drogy jsou sice rychlým útěkem z reality, ale jako zkratka vedou do záhuby. Ale bylo to tam dostatečně ukázáno? Několikrát tam zaznělo „drogy jsou zkratka“. Ale už si nevybavuji, že by řekli, že jsou to zkratky ke zkáze. Sice Max prozře a jedné závislé dívce řekne, že to není cesta, ale nějak v tom všem se to ztrácí.

Naši „hrdinové“ mají problém, protože droga má trvalý účinek. A pomalu přichází na to, že tudy cesta nevede, že je to spíše ničí. Ale není to, jak vypnout. Soně se to nakonec podaří. Stačilo ji k tomu to si vzpomenout, proč si tu drogu chtěla vzít, co ji k tom vedlo. Také musela přijmout sebe takovou jaká je a drogu se ji podařilo vypnout.

V seriálu mi chyběl někdo, kdo by nic neužíval. Mluví se tam, že dobrý adiktolog nemá mít závislost, neměl by tedy ani kouřit, přitom ta, která to vyřkne si o pár záběrů později zapálí. Postava profesora Jelínka, který říká, že dobrý feťák je mrtvý feťák, je závislý na antidepresivech. Trpí depresemi nebo je bere jen protože, potřebuje, ale drogy nechce a toto je legální? Přiznám se, že jsem přesně nepochopila smysl antidepresiv. Navíc tento profesor je sexuální predátor. Na studentky si dovoluje a ty nic. Přitom holky to o něm ví, protože se nestydí to dělat i ve skupině dívek. Proč se neozvou? Proč ho nenahlásí? Hlavně když ví, že v tom nejsou samy? A Mell má na škole i svou matku, i když ony mají spolu složité vztahy. Chyběl mi tam někdo, kdo by už na začátku ukázal, že droga není cesta, že i přes svoje problémy se rozhodne, že drogu neužije. Naše pětice, teda čtveřice z ní měla úmysl si to vzít jen jednou, ale zvrtlo se to. Každopádně by se mi líbil někdo, kdo by jim pomáhal, aniž by byl závislý, ale myšlenku toho, že si závislý musí pomoct sám, aby přijal sama, nebo pracoval s okolím, to aby tam zůstalo. Taky bych uvítala konec jiný, nechala bych umřít postavu, která by to nedokázala vypnout.

Z poslední scény jsem zmatená. V hlavě jsem přemýšlela: „On je zase závislý? Nebo jak to je?“

Na začátku je uvedeno, že pořad není vhodný pro děti a mladistvé. Myslela jsem, ale že to má právě mladistvé varovat a ti to mají vidět. Taky by mě zajímal průzkum právě u mladých, jak na ně seriál působí a zda je od užití drog dostatečně odrazuje. Přidala bych více scén se závislými s absťákem, s těmi, kde jde vidět, jak droga mění a hlavně ničí.

Před lety jsem viděla dokument od Třeštíkové s názvem Katka a ten na mě zapůsobil daleko hlouběji. Vidíme, jak drogy Katku mění, jak z krásné holky se stává troska. Jako závislá holka stárne 20× rychleji. Žije na ulici, ve squatu. I když se snaží s drogami skončit, nedaří se jí to, vždy ji drogy pohltí.

Drogy nejsou cesta. Drogy vedou do záhuby. Lepší po nich ani nesáhnout, protože vás mohou zničit, to oni mají moc nad vámi ne vy nad nimi.

___________

Zdroj: můj názor

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz