Článek
Evropská komise chystá přísnější dohled a unijní komisař pro spravedlnost Michael McGrath uvedl, že některé prodávané produkty jsou vysoce rizikové.
Mezi nejhorší případy zařadil například dětské kousátko s korálky, které po uvolnění představují riziko zadušení. Ve zprávě Evropského parlamentu jsou uvedeny další nevhodné výrobky jako dětské pláštěnky s toxickými chemikáliemi, sluneční brýle bez UV filtru, dětské kraťasy s příliš dlouhými šňůrkami, kde hrozí pád, kosmetické přípravky obsahující látku Lilial, která je v EU zakázána od roku 2022 kvůli vlivu na plodnost a vývoj plodu.
Podle komisaře přichází do EU 12 milionů nízkohodnotných zásilek z nečlenských zemí. „Jsem rozhodnut přitvrdit v prosazování pravidel bezpečnosti výrobků i ochrany spotřebitele. Nejde jen o bezpečnost, ale i o férové podmínky pro evropské podniky, které musejí plnit naše předpisy a nést s tím spojené náklady. Není možné, aby konkurovaly těm, kdo pravidla ignorují,“ uvedl McGrath.
Zpráva obsahuje výsledky tajných nákupčích v celé EU, které dále testují již shromážděné důkazy o obcházení zákonů EU čínskými maloobchodníky. Evropská komise zvažuje zavedení manipulačního poplatku za každou zásilku a zrušení současného limitu 150 eur a jako další možnost vznik jednotného evropského celního úřadu. I na český trh má velký dopad obrat čínských e-shopů.
Čínské e-shopy pořád lákají zákazníky na nízké ceny, které by měly varovat před pochybnou kvalitou a bezpečností výrobků. Je to ale spíše naopak a pravděpodobně za to může všude přítomná a vnucující se reklama. Přestože jsem nikdy na těchto platformách nic nenakoupila a od začátku jsem nevěřila právě neskutečně nízkým cenám, reklama mě obtěžuje všude a pronásleduje mě na každém webu, kam vlezu, a i na sociálních sítích. Protože jsem se hodně let pohybovala v marketingu, má na mě reklama většinou opačný efekt a ve jmenovaných případech mě přímo odpuzuje. Ale popularita Temu a Sheinu neustále roste.
Francie začala bojovat proti výhodným nákupům z Číny, které považuje za zločin, zákazem influencerkám dělat reklamu na ultra fast fashion. Ultra fast fashion znamená desítky tisíc nových produktů za mizivou cenu denně, které v konečné fázi skončí po několika měsících na skládkách v celých hromadách. Francie proto přichází s efektivním řešením a z propagace ultra rychlé módy udělala zločin.
Na začátku června Francie přijala rozsáhlou legislativu, která má omezit dopady ultrarychlé módy na životní prostředí, a stala se tak první velkou ekonomikou, která se přímo zaměřila na globální giganty v oblasti elektronického obchodu. Návrh zákona, který francouzský Senát schválil téměř jednohlasně, zavádí ekologické daně, zakazuje reklamu na ultrarychlou módu a nařizuje zveřejňovat informace o udržitelnosti. Francie se navíc rozhodla předložit tento návrh celé Evropské unii.