Hlavní obsah

Mezi žáky a studenty z různých okresů jsou velké rozdíly v úrovni vzdělávání

Foto: Marta Dušková

Žáci základních a středních škol v krajích s větším množstvím sociálních a ekonomických problémů, dosahují v testech horších výsledků a týká se to Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje.

Článek

Na základě tematické zprávy České školní inspekce lepších výsledků dosahují žáci z Prahy a Brna a jejich okolí.

Rozdíly jsou dlouhodobé a opakují se, nejedná se tedy o jednorázové výkyvy. Překvapivé je, že na některých územích, kde by to člověk vzhledem k socioekonomické situaci nepřepokládal, žáci dosahují lepších výsledků a jedná se například o okresy Zlínského kraje.

„Rozdíl ve vzdělávacích výsledcích žáků z Prahy-východ a Sokolova je několik školních let. Je to jako bychom srovnávali výsledky různých států, a to ještě možná z různých kontinentů. A to přesto, že jsme v jednom vzdělávacím systému,“ řekl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Data podle něj opakovaně ukazují vliv sociálního a ekonomického zázemí na vzdělávání dětí, problémy se také v čase prohlubují.

Foto: Česká školní inspekce

ilustrační foto

V některých krajských městech se dobré výsledky žáků opakují a týká se to například města Plzeň, Hradce Králové či Olomouce. Podle výsledků inspekce má vliv na znevýhodnění některých míst především nedostatek kvalifikovaných pedagogů. Problém je například v severozápadních regionech, kde by právě bylo zapotřebí nejlepších učitelů vzhledem k žákům, kteří přicházejí z velmi obtížných podmínek.

Nedokážu posoudit, zda jsou dnes rozdíly větší než v době, kdy jsem studovala já. Až tam moje znalosti nesahají. Nicméně jednu zkušenost osobní mám. Studovala jsem na gymnáziu v okresním městě v Jihomoravském kraji a maturovala v roce 1978. Toto gymnázium bylo v souvislosti s úrovní studia považováno za nejlepší a nejtěžší a mělo tenkrát i velkou úspěšnost v přijetí studentů ke studiu na vysokých školách. Tenkrát se stávalo celkem často, že neúspěšní studenti tohoto gymnázia se známkami na předposledním či posledním místě stupnice přecházeli na jiné gymnázium v blízkém jiném městě. Během chvíle se jejich známky začaly pohybovat na horních místech stupnice a s tím vědomím tam také studenti přecházeli. A i moji spolužáci, takže tato moje informace není na úrovni z doslechu. Neumím si tedy ani dnes úplně představit, jak mohl být takový rozdíl mezi dvěma středními školami, ale podle výsledků byl vidět velký rozdíl v úrovni vzdělávání. A rozdíl je bohužel i teď.

A už tenkrát byli studenti posuzováni podle toho, na kterém gymnáziu studují a přístup k nim byl velmi odlišný. A rozdělovalo to i studenty ve vnímání studentů z gymnázia nižší úrovně. A rozhodně v tom hrála roli především úroveň a kvalifikace pedagogů. Samozřejmě nevím, jak vypadá na dotyčných gymnáziích situace dnes, jednak proto, že od maturity, kdy jsem pokračovala ve studiu v Praze, bydlím v Čechách a druhak mě dosud nenapadlo o tom vůbec přemýšlet.

Jak je ale vidět podle zprávy České školní inspekce ani po desetiletích se situace pravděpodobně moc nezměnila a úroveň vzdělávání je odvislá od regionu, odkud člověk pochází, i když nejde opomenout i rodinné prostředí a jiné faktory, kam určitě lze zahrnout sebevzdělávání apod.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz