Hlavní obsah
Internet, technologie a elektronika

Na sociálních sítích se objevují falešné identity. Umíme je rozpoznat?

Foto: Pixabay

Většina z nás ví, že lajky, komentáře i profily se dají snadno koupit, naprogramovat – a nyní i vytvořit pomocí umělé inteligence.

Článek

Na to nyní aktuálně upozorňuje Strategická komunikace ČR spolu s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost a pomocí nové grafiky na svém profilu na Facebooku a varuje před falešnou identitou jako nástrojem ovlivňování.

To, co vypadá jako většinový názor, může být cílená manipulace, je tedy lépe více přemýšlet o tom, co vidíme online. Ne všechno, co má tisíc lajků, je skutečným hlasem lidí, často jde o dobře naprogramovaný šum. Na sítích se pohybují lidé, kteří ve skutečnosti neexistují. Jedná se o trolly, falešné identity, které mají jména, fotky i názory, ale mohou to být nástroje ovlivňování.

Iluzi většinového názoru vytvářejí lajky a komentáře, které někoho přiměje pochybovat o svém názoru a někdy i změnit rozhodnutí, protože mozek si řekne, že když to má 500 lajků, musí to být pravda.

Podle informací Strategické komunikace ČR vytvořila ruská agentura Social Design Agency digitální armádu, která v roce 2024 vyprodukovala 33 milionů komentářů, memů a videí, na kterých pracovali lidé, roboti i umělá inteligence. Jejích cílem bylo šířit strach, nejistotu a konflikty v evropských společnostech. Agentura používala moderní technologie a výzkumy veřejného mínění, zjišťovala, co lidi trápí a podle toho měnila témata jako Ukrajina, energie, gender, většinou to, co právě rozdělovalo a rozděluje společnost.

V polovině května zveřejnil švédský Psychological Defence Research Institute zásadní zprávu, která se týkala fungování jedné z nejvýkonnějších ruských dezinformačních agentur Social Design Agency. Zpráva rozkryla strukturu a cíle této agentury, ale především její metody, jejichž prostřednictvím se šíří dezinformace i v našem online prostoru.

Strategická komunikace radí, jak poznat falešný profil:

1) Zveřejňuje příspěvky každý den

2) Chybí fotka nebo je stažená z internetu

3) Nemá žádné osobní kontakty

4) Opakuje stejné fráze, kterým chybí osobní obsah

A nedá se věřit ani videím, i když vypadají věrohodně. Díky umělé inteligenci mohou být jen iluzí, které vznikají během vteřin stejně jako podvržené fotografie, nahrávky a dokáží poškodit pověst, ovlivnit veřejné mínění nebo vyvolat paniku. Pokud v nás obsah vyvolává silné emoce, je třeba si dát pozor a klást otázky, odkud video pochází, kdo ho sdílí, jaký je zdroj, pomůže reverzní vyhledávání či sledování detailů rukou, zubů či pozadí na videu. Důležité je nešířit dál bez ověření.

Vidět už neznamená věřit a obraz na videu nemusí zachycovat pravdu, což platilo dříve, všechno vypadá reálně, a přesto to mohou být podvrhy. Na sociálních sítích mě často žádají o přátelství lidé, které vůbec neznám a nemají je v přátelích ani moji známí či přátelé. Takové návrhy nikdy nepřijímám a vyhýbám se i profilům neznámých lidí, a to je možná účinná ochrana. Nerozbaluji ani zprávy či videa, který mi údajně posílají přátelé, ale varuje mě vždy divné téma bez osobního vzkazu.

Příkladem může být i tvrzení Jindřicha Rajchla, který prezentuje desítky tisíc reakcí a milionová zhlédnutí svých příspěvků jako důkaz probouzejícího se národa a vidí v tom potvrzení vlastní pravdy. Ale pravděpodobně je to jinak.

Na některé nesrovnalosti upozornili komentátoři například 17. března 2024, kdy v tento den přibylo 27 000 sledujících na Rajchlově facebooku a bylo to o to podivnější, že v ten den neproběhla žádná mimořádná událost, o které by bylo možné debatovat. Takový masivní nárůst je na české poměry velmi výjimečný a neobvyklý je i pro velké značky či mediální domy. Byly zde pravděpodobně využity služby, které dokáží v krátkém čase navýšit počet sledujících o desetitisíce, čímž uměle vytvářejí dojem popularity.

Facebook a další platformy tyto praktiky nepodporují a snaží se jim bránit. Proto po určité době přichází „úklid“, při kterém jsou falešné účty mazány. I to se na Rajchlově stránce potvrdilo – například v červnu 2025 ztratil téměř pět tisíc sledujících v jediném měsíci.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz