Článek
Myslela jsem si, že vysvětlení právníků, názor ministerstva školství a podpora Helsinského výboru dostatečně ukázaly, že školy nemají na zákazy určitého druhu oblečení žákům právo, a tedy zákazem chodit do školy v teplácích nebo tričkách odhalujících břicho brněnská škola chybovala a zákaz není opřený o legitimní důvod.
To mimo jiné uvedla ve své zprávě Česká školní inspekce, která reagovala na stížnost rodičů jednoho z žáků. Podle inspekce mohou mít pravidla pouze formu doporučení, nemohou být stanovena jako povinnosti. Rovněž postih za nedodržení pravidel nelze podle inspekce akceptovat, nemá oporu v právních předpisech. Z šetření inspekce vyplynulo, že po porušení pravidel školy by se musel jít žák domů převléknout. To je ale zásah do práv žáka i zákonných zástupců přinejmenším pro znemožnění účasti na vzdělání. Této situaci musí předcházet písemný souhlas zákonného zástupce a v případě nesouhlasného stanoviska rodiče by jej škola musela akceptovat.
Jako důvod uvedl ředitel školy snahu připravit děti na budoucí život, ale rozhodnutí o oblečení by mělo patřit rodičům nikoliv škole. Škola může pouze doporučit nikoliv přikazovat. Na tohle porušení práva již v září upozorňovalo ministerstvo školství. Nyní to jasně formulovala ve své zprávě i podřízená školní inspekce.
Ještě dál šel ve své kritice Český helsinský výbor a podle něj autoritativní jednání některých škol porušuje práva žáků na osobní identitu v rámci oblékání. Omezení vyzývavého oblečení či tepláků je překročení pravomocí ředitelů škol.
Myslela jsem si, že vše ohledně práva škol na téma zákazu „nevhodného“ oblečení bylo řečeno už v září a říjnu na začátku školního roku a debata byla ukončena. Po kontrole inspekce je však vidět, že se nic nezměnilo a brněnská základní škola překračuje zákon i nadále. Škola má sice právo si stanovit vnitřní kulturu prostředí a komunikace, ale pravidla mohou být pouze doporučením nikoliv příkazem.
Rovněž by mě zajímalo, kdo je na brněnské škole arbitrem v hodnocení oblečení. Dnes už tepláky nejsou neforemné oblečení s vytlačenými koleny a hranice mezi tepláky a kalhotami je někdy velmi tenká a rozdíly minimální. Dokonce na e-shopech jsou označeny jako tepláky podle mě docela pěkné kalhoty. Škola by měla učit toleranci, svobodě myšlení, demokracii a tam by neměly patřit příkazy a zákazy, jako se to děje v brněnské škole, která přebírá práva a povinnosti rodičů. Pokud přijdou podle školy žáci nevhodně oblečeni, hned u vstupu dostávají tričko s logem školy a pokud se to týká spodní části oděvu, musí se jít převléct.
Souhlasit se dá i s názorem žáků, že se v oblečení musí cítit ve škole pohodlně a pokud to tak není, ovlivňuje to i soustředění na vyučování. Nehledě na to, že svým oblečením vyjadřují i své názory a je to součást jejich identity a škola jim v tom brání.
Školní řád by se měl vztahovat k činnosti školy a poskytování vzdělání. Je povinností školy poskytnout vzdělání i dítěti v teplácích.





