Dáme přednost pravdě nebo víře?

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

Věda je způsob myšlení, ve kterém rozhodují fakta. Dokonce se můžete setkat s názorem, že věda nemůže nic dokázat, ona může jen vyvrátit.

A přesto, že tento názor je pro vás velmi divný, tak tento názor v současné době odpovídá současnému poznání = (řečí novinářů) je to pravda.

Takže z toho vyplývá strašný poznatek: Věda nic neví s jistotou. A tento poznatek je pravdivý. Protože věda nezná budoucnost, takže nemůže vědět, zda teorie relativity bude platit ještě za 100 let. Ne proto, že by se principy vesmíru změnily. Ale proto, že my dnes nevíme dost na to, abychom si mohli říct: Už víme všechno. Zatímco fyzici na začátku 20. století si mysleli, že vědí všechno. Což vždy znamená, že největší objevy nás teprve čekají. A teď už víme, že čím více víme, tím jsme pokornější. Medicína tak také dospěla. Psychologii to teprve čeká.

Takže správně vědecky: V současné době není žádný experiment, který by mohl popřít pravdivost teorie relativity. Takže

za současného stavu poznání

je to nejpřesnější teorie gravitace, jakou známe.
A o tom lidé argumentující vědou asi vůbec neví. Anebo to sice ví, ale ve svém svatém kazatelském zápalu to ignorují. A často se ukáže, že se jedná o vědce a věřící současně. A jejich evangelizační (neboli kazatelská neboli „tak to přece musí být“, když to jejich církev tak říká) část používá jejich vědeckou část, aby shodila vše, co není v souladu s učením jejich církve nebo jiného „vědeckého“ světového názoru.

A tak jsme ještě pořád v dualitě, která se zavedla v 16. století, kdy církev už ztratila právo vetovat poznatky materiálního světa, ale uchovala si právo na to, aby všechno nemateriální patřilo jí. Bez ohledu na to, že my si myslíme, že svatá církev nad námi nemá žádnou moc. Ale pořád má právo nad polovinou našich životů, i když jsme nevěřící. Tedy si to myslíme.
A my se ušklíbáme nad islámem, protože ten ještě právo nad třeba právem neztratil (právo šaríja je důkazem). A přitom jsme jen o 1 stupeň před ním. A tam, kde si islám chce osobovat i právo nad materiální pravdou, tak jsme už 2 vývojové stupně před ním.

Věda ví, že nic neví s jistotou.

A může popřít jen máloco. Protože popření existence je ještě daleko těžší, než najít zatím pravdivou hypotézu a ověřit ji.
Proto třeba se i dnes objevují příklady, kdy živočich podle vědy vymřelý před 200 lety, se najednou ukázal. Prostě proto, že nemáme prozkoumaný každý kout země. A proto nikdo, kdo říká, že věda dokázala, že akupunktura nefunguje, nemá pravdu. I když se o tom každý půlrok v Meteoru povídalo. Až nakonec i Meteor (populárně vědecký magazín o vědě) musel uznat asi už před 15 lety, že věda nakonec přiznala, že akupunktura funguje. A největší sranda byla ta, že tento příspěvek říkal tentýž člověk, který patřil mezi ty nejzavilejší odpůrce všech alternativních metod.

A stejně tak se dnes říká, že konstelace nemůžou fungovat. Aniž to jeden z těch vědců vyzkoušel na vlastní kůži. Vlastně ano. Nejméně jeden z těch, kteří vědu pořád považují za ten nejlepší způsob zjištění pravdy, to zkusil. A já teď konstelace dělám, protože mě a mým klientům pomáhají.
A dělám stejnou hloupost, jako dělal pan Semmelweis, když v 17.století říkal kolegům porodníkům, že by si měli umývat ruce před tím, než jdou rodit. Nevěděl nic o mikroorganismech, stejně jako já nevím, na jakém principu fungují konstelace. A jeho názory se staly základem antisepse a asepse, stačil k tomu objev mikroskopu. Protože jeho až vědecky dělané pokusy nestačily. Ani fakt, že na jeho oddělení poklesla smrtnost rodiček o desítky procent. Protože jeho kolegové věřili tomu stejnému, co bychom dnes nazvali „věda má vždy pravdu“. A tak umřely další desetitisíce žen jen kvůli jejich nadutosti.

I když skutečná věda si nárok na pravdu nedělá.

Oproti vědovíře. Vědovíra je víra převlečená v šat vědy. A co vy? Jste vědci, vědověřící nebo věřící ve svou víru? Třeba v to, že Země je placatá (skutečně jsem se už s takovouto ženou setkal. Facebook umožní všechny druhy víry.)
A vědověřící použijí takovéto bludné lidi, aby upevnili svou moc i nad vámi. Stačí se jen trochu neorientovat.