Hlavní obsah
Seberozvoj

Chcete štěstí?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

skutečné štěstí je zadarmo

Pak to znamená, že štěstí nemáte. Protože doopravdy šťastní lidé se o své štěstí nestarají. Ti ho mají.

Článek

Každý den děláte všechno pro to, abyste se najedl? Pak nemáte jídlo, respektive máte ho jen díky velikému úsilí. Ale v naší zemi pro většinu lidí je nemyslitelné, aby hladověli. Prostě si vezmu něco z ledničky nebo se stavím v sámošce a něco si koupím. A najím se, aniž si uvědomím, že právě teď někdo umírá hlady. Protože mi chybí uvědomění, že patřím k těm bohatším lidem na světě.
Dokonce i kdybych byl bezdomovec, moje míra bohatství pravděpodobně překračuje medián celosvětových hodnot (něco jako průměr, ale přesněji to vypovídá o většině obyvatel světa, zatímco průměr je zkreslen velmi bohatými - omlouvám se za veliké zjednodušení).
A paradoxně – kdybyste byl doopravdy chudý, tak najít něco k snědku by bylo vaše štěstí.

Štěstí je mít to, co nemám a chci to

Ale tahle definice štěstí má jednu nevýhodu. Štěstí hladovému, že má něco k jídlu, vydrží pár hodin.
Stejně tak štěstí z koupě nového auta vydrží jen o chvilku déle. Obzvlášť když to štěstí je založeno na tom, že jsem to udělal kvůli druhým – abych se mohl novým autem pochlubit.
Když ale to auto mi dělá radost bez ohledu na to, jestli druzí mají taky takové – pak může být mé štěstí trvalé a já se mohu ještě za 10 let radovat z toho, že mám své vysněné auto.
Zatímco když to dělám kvůli druhým, jakmile si ho pořídí další člověk, já chci ještě dražší auto. A proto nikdy nemůžu mít štěstí, pokud ho chci za účelem povýšení sama sebe (a pokoření těch ostatních).

Honíte se za štěstím nebo za chimérou?

Když si představíte, že by byl každý kromě vás šťastný, máte z toho štěstí nebo vás to uvrhává do neštěstí? Pokud to druhé, znamená to, že máte špatné ponětí o tom, co je to štěstí. Protože kdyby všichni kromě vás byli šťastní, budou chtít něco udělat i pro vás a vaše štěstí, protože vaše neštěstí by jim kazilo jejich štěstí. Takže by to byli pořád normální lidé, kteří nejvíc myslí na sebe a protože oni už všechno mají, tak to chtějí dopřát i Vám, poslednímu člověku na zemi, který zažívá neštěstí.

Čím víc (skutečného) štěstí mám, tím víc ho chci dopřát i druhým

Zatímco když si myslíte, že štěstí lze mít jen na úkor druhých, pak se pochopitelně bojíte. Ale tím si úplně nejvíc blokujete své skutečné štěstí.
A v takovém případě vám nepomůže nic a budete se pořád honit za chimérou, která nepřijde, i kdybyste byl nejbohatší z bohatých.
Nic kromě toho se podívat na skutečnou příčinu, proč se honíte jako osel za něčím, co nemůžete nikdy získat.

Skutečné štěstí

je dělat, co mě baví a mít z toho radost. K tomu je potřeba najít to, co by mě bavilo, i kdybych to dělal jen za stravu a za byt. A k tomu je potřeba si uzdravit své strachy, které mi zabraňují jít si za svými sny.
Protože štěstí spočívá v tom dělat to, co mě baví a obohacuje, a své štěstí nacházet i tam, kam většina lidí chodí jen pro peníze a štěstí musí hledat jen o víkendech nebo dovolených.

Pokračování na http://smysl.com/Ženete_se_za_štěstím

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz