Článek
Na začátek chci říci, že nevolám po násilném slučování obcí, ale po racionální debatě, kdy se občanům i lokálním politikům může vysvětlit, v čem je to dobré.
Jak ukazuje graf na obrázku, Česko má nejmenší průměrnou velikost obcí nejvíce v EU i v OECD.
1) Jaké výhody mají větší obce pro lokální politiky?
Větší obce a zejména obce s rozšířenou působností mají pro své politické vedení politickou podporu ve formě rady a odbornou podporu ve formě tajemníka, právníka, správního a přestupkového odboru, odboru dopravy, stavebního, životního prostředí, investic a správy majetku, ekonomického, sociálního, odboru školství a kultury, městské policie, technických služeb na údržbu obce a její zeleně a tak dále.
Když jsem jako starosta obce usedl na starostovské křeslo obce s něco málo přes 1000 obyvateli, složené z pěti vesnic, kde jsem zdědil jednu úřednici (a pak přijal druhou), velmi rychle jsem zjistil, že všechny tyhle odbory a instituce jsem já sám. Proto jsem první rok chodil na nejrůznější školení, ať už o pronajímání bytů, stavbu a údržbu kanalizace, dopravním značení, o územním plánování a tak dále. Pochopitelně není v silách starosty ani jedné či dvou úřednic na malé obci obsáhnout tak rozsáhlou agendu stejně profesionálně, jako u úředníků, kteří se věnuji jen určité jedné odbornosti a kteří mohou tento servis lokálním politikům poskytnout. Navíc starosta se po 4 letech často obmění a nový se může učit (a chybovat) nanovo.
I proto je na první pohled zřejmý rozdíl v rozvoji obcí v Česku, protože jejich prosperita záleží pouze na schopnostech a „srdcařství“ starosty, případně místostarosty a není podporovaná systémově.
Tedy spojení obcí na obec s 5 až 10 tisíci obyvatel by umožnilo mít odborný aparát, který by starostovi a zastupitelstvu mohl dát potřebnou odbornou podporu a politické vedení obce by se mohlo věnovat rozvoji obce, strategickému plánování, komunikaci s občany a úřady a tak dále.
2) Jaké výhody by to mělo pro občany?
Občané by mohli dostat lepší služby za nižší náklady. Uvedu to názorně na příkladu. Kdybychom například spojili naši Novou Ves (cca 1000 obyvatel), Nelahozeves (cca 2000 obyvatel) a Veltrusy (cca 3000 obyvatel) a utvořili obec s 6000 tisíci obyvatel, mohli bychom například:
a) mít dohromady jednu městskou policii společně 24/7, s jednou strážnicí a jedním autem;
b) lépe koordinovat kapacity školek a základních škol;
c) místo tří zametacích vozů, které se využívají občas, mít jeden společně;
d) mít vlastní stavební úřad;
e) lépe koordinovat územní plány;
f) lépe koordinovat protipovodňová opatření u Vltavy;
g) mít jednu budovu obecního úřadu s podstatně profesionálnějším aparátem a delší otevírací dobou;
h) mít jedny technické služby na údržbu obce s lepším vybavením;
i) dohromady nakupovat materiál, elektřinu a plyn s množstevní slevou;
j) kumulovat veřejné zakázky např. na opravu silnic se slevou z množství;
k) mít jedno zastupitelstvo, menší než součet členů současných tří zastupitelstev, ale větší než největší zastupitelstvo největší obce;
l) mít jednoho starostu a několik místostarostů, kteří by zodpovídali za určité území obce a byli spojkou k jeho obyvatelům;
m) mít podstatně silnější pozici pro jednání např. s ministerstvy, s krajem, s vodárnami nebo svozovými firmami, s Povodím Vltavy a podobně;
n) lépe koordinovat a poskytnout lepší sociální služby, vybudovat společný domov pro seniory;
o) lépe koordinovat veřejnou dopravu v regionu…
…a dalo by se jistě pokračovat.
Vše výše uvedené by vedlo k zefektivnění, úsporám a k lepším službám pro občany. Úspory za méně zastupitelů nejsou to hlavní. Jde hlavně o úspory z množství a díky větší akceschopnosti a profesionalitě státní správy. Přesné úspory těžko vyčíslit, ale byly by značné.
Rozumím tomu, že někdo může mít problém, že bydlí v Nové Vsi a nově by bydlel v části Nová Ves obce Veltrusy. Na to se ale dá zvyknout. Anebo ne, ale budeme dál mít drahou a neefektivní správu obcí, založenou na nadšení a schopnostech srdcařů, kteří obce rozvíjejí navzdory systému, a nikoliv s jeho podporou.
Dobrým krokem bylo nepochybně zavedení společenství obcí, ale to je bohužel příliš limitované tím, že se mohou spojovat pouze obce z jednoho správního obvodu obce s rozšířenou působností, těch obcí musí být nejméně tři pětiny z tohoto obvodu. Tím je bohužel vyloučeno, aby vzniklo společenství několika obcí anebo aby společenství bylo složeno z více správních obvodů ORP. V praxi to znamená, že se předpokládá aktivita ORP při vytvoření společenství obcí, tedy starosty ORP, který ovšem není volen občany obcí společenství a tato aktivita mu sotva přinese politické body ve městě, kde je volen. Dalším krokem by tedy mohlo být rozvolnění pravidel, kdy by omezení bylo pouze limitováno sousedícími katastry.