Článek
Ročně zemře na českých silnicích okolo 500 lidí, 20 000 lidí je zraněných a škoda způsobená dopravními nehodami dosahuje 80 miliard korun. Tato úmrtí a zranění jsou nečekaná a zbytečná. Znamená to tisíce zarmoucených pozůstalých, zmařené životy, neúplné rodiny a neuskutečněné kariéry. Ale nemusí to tak být! V západní Evropě a ve Skandinávii mají na počet obyvatel tato čísla poloviční nebo dokonce třetinová. Kdybychom ročně zachránili polovinu životů, zranění a ušetřili polovinu škod, bylo by to skvělé. Hlavními příčinami nehod jsou vysoká rychlost a nevěnování se řízení, často mobil v ruce. Češi na jednu stranu chtějí bezpečnost na silnici, ale na druhou stranu velká část občanů považuje vymáhání dopravních předpisů, třeba měření rychlosti v obci, za šikanu. Mnoho lidí má mylný pocit, že pravidla jsou pro hlupáky, kteří neumí řídit, a že se jim nemůže nic stát. Je ale jasné, že pokud bychom skutečně dodržovali rychlostní limity a další pravidla, mohli bychom tím snížit počet mrtvých a zraněných i výši škod klidně na polovinu. To by znamenalo o stovky tisíc nešťastných lidí méně.
V souladu s programovým prohlášením vlády připravuje ministerstvo dopravy novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, který zvyšuje pokuty za závažné dopravní přestupky, zpřehledňuje bodový systém, zavádí „řidičák na zkoušku“ pro začínající řidiče, možnost řízení od 17 let pod dozorem mentora a naopak snižuje pokuty za „banální“ přestupky. Tato novela jde správným směrem, ale domnívám se, že není tím, co vyřeší špatnou situaci na našich silnicích. Náš současný systém vymáhání dopravních pravidel bude i nadále neefektivní a složitý, čehož piráti silnic zneužívají.
Proto je potřeba začít pracovat na zcela novém zákoně o provozu na pozemních komunikacích, aby se zvýšil respekt řidičů k pravidlům, je třeba zpřísnit a zefektivnit sankční systém, tedy významně zvýšit pokuty, zpřísnit bodový systém a znemožnit různé kličky, jak se sankcím vyhnout. Nynější nepřehledný výčet pokut nahradit katalogem pokut s přehlednou tabulkou. Navíc pokuty se nezvyšovaly mnoho let, a vzhledem k inflaci a růstu cen jsou tak v poměru k platům zhruba poloviční než v době svého zavedení.
Současný zákon neřeší mnoho důležitých problémů, jako je například odstup mezi jedoucími vozidly, tzv. driftování a podobně. Nový zákon musí také zohlednit nástup nových vozidel, a to nejen elektromobilů, ale i elektrických kol, koloběžek a podobně. V mnoha zemích se osvědčilo i zabavení vozidla za velmi hrubé porušení pravidel. Opakované porušování zákazu řízení je třeba vyřešit tak, aby k němu nedocházelo, třeba právě zabavením vozidla.
Výše pokut by se mohla zvyšovat podle doby, za jakou ji řidič zaplatí. Například do 30 dnů standardní sazba, do 60 dnů o polovinu více, nad 90 dnů trojnásobek. Výběr pokut za rychlost ze stacionárních radarů by výrazně zefektivnilo automatické zpracování pokut bez zásahu člověka s tím, že řidič by měl možnost se odvolat, ale v případě neúspěšného dovolání by se pokuta zvýšila, aby se vyloučilo účelové protahování.
Výše uvedené podněty nejsou nic nového. Jsou to osvědčená opatření ze zemí, kde je na silnicích bezpečněji. Nemusíme objevovat Ameriku, ale stačí přenést fungující pravidla z jiných zemí do našeho zákona. Připravuji proto pracovní skupinu složenou z odborníků, která bude pracovat na návrhu zcela nového moderního zákona o provozu na pozemních komunikacích, který by bezpečnost provozu důsledně řešil. Cílem je významně snížit počet nehod, počet mrtvých a zraněných na našich silnicích.
A zvýšit šanci, že každý z nás dojede bez nehody nebo zranění v pořádku domů.