Článek
Okřídlené přísloví praví:
„Neléčená rýma trvá sedm dní, léčená týden“
nebo tak nějak to je.
Co vlastně víme o rýmě?
(Vylučuji sem ještě plést sousloví, co vlastně víme o rýmu? - to by v tom už byl úplný guláš.)
Základem je jako vždy Wikipedie, aspoň v těch částech, kde ještě aktivisti a jiní horlivci nestačili napáchat škody. Je zábavné pak sledovat, jak „odborné“ stránky tu wikipedii nemilosrdně opisují.
Stručně řečeno, rýma je zánětlivé onemocnění, kdy dojde prvotně ke zduření nosní sliznice a následuje výtok: vodnatý, hnisavý… to už podle stavu a charakteru.
Wikipedie praví, že minimální inkubační doba je 12 hodin, maximální 72. A příznaky ustoupí zpravidla za 7 až 10 dnů.
Léčení je samozřejmě prostřednictvím sprejů - přičemž ty nejúčinnější lékařské firmy již dávno z nabídky naši lékáren zlikvidovaly. Místo toho vám vesměs nabízejí nejrůznější kapková šidítka a v reklamách se předhánějí, který že jejich přípravek je ten nejúčinnější, nejúžasnější, nejulevujícnější… atd. A nebojte se: tu drahou reklamu v ceně těch kapek zaplatíme všichni.
V dnešních cenách bych tipoval natočení běžné reklamy s herci mezi jedním až dvěma milióny korun. Pokud chcete do hlavní role nějakou hvězdu, počítejte v průměru s milionem navíc. I když George Clooney za reklamu v kávě určitě „zabral“ daleko víc. (O dalším „efektu“ nemluvě.) Ale držme se ve skromných českých vodách. - Vězte, že součástí ceny za reklamu je nejen natočení, ale také nákup vysílacího času v některé z našich televizí. Tady jsou tzv. cenová okénka - v hlavním vysílacím čase to může být 300.000 Kč za minutu. U mimořádných pořadů, jako exkluzivní film nebo sportovní událost, i o dost víc. - A teorie reklamy praví, že aby si divák reklamu zapamatoval, je potřeba ji odvysílat nejméně 28×. - Tolik „reklamní okénko“.
Ale zpět k té rýmě.
Pamatujete si čím nás léčili v dětství, případně dospívání?
Buď lékárník přímo namíchal nějaký mentolový přípravek a vrazil vám k lahvičce skleněné kapátko s gumovou špičkou… nebo jste dostali např. Sanorin 5% nebo 10%. Další léčiva si v tomto směru nepamatuji.
Není třeba. Lékárníci jsou dnes jen odborní prodavači, nikoli alchymičtí magistři - řečeno eufemisticky. A jejich odbornost často sahá jen k seznamu momentálně naskladněných léčiv v inventárním programu na kase.
Zrovna před pár dny jsem požadoval Echinaceu - „německou“. Ďévočky lékárnice jednoznačně nečeské národnosti sáhly do regálu. Předložily mi sice Echinaceu, ale jiné firmy. Tzv. bez alkoholovou. A ta, alespoň u nás doma, na nás nefunguje. Když jsem se dožadoval alkoholové verze, zíraly na mne evidentně nechápaje, co po nich požaduji. - Až takto daleko to u nás došlo.
Možná spíše než setkání s rýmou, bych jim býval měl doporučit Setkání s Rámou.
Setkání s Rámou
To je jedna z úžasných sci-fi knížek a asi využiji marodění a začtu se opět do ní. Velký vizionář A. C. Clarke v ní uvažuje o setkání s neznámým objektem neznámé vesmírné civilizace… A nedává čtenáři nic lacino. - Což už se, bohužel, nedá říci o volných pokračováních této knihy - kdy autor (zdaleka ne jediný, stejně jako např. I. Asimov) zprofanoval vlastní dílo i původně originální, až téměř filozofickou myšlenku. V pokračováních už není po této myšlence ani památky, zůstala jen ta originalita.
Takže pro mne to dneska bude setkání s rýmou i s Rámou a vám přeji hezký den.