Hlavní obsah
Knihy a literatura

Setkání s rýmou

Foto: Martin Faltýn

Sečtělejší část čtenářstva už asi tuší odkud vítr vane - jaký že titul to parafrázuji. Faktem ale je, že ať už se jednou setkáte s Rámou nebo s rýmou, už vám to nikdo neodpáře.

Článek

Okřídlené přísloví praví:

„Neléčená rýma trvá sedm dní, léčená týden“

nebo tak nějak to je.

Co vlastně víme o rýmě?

(Vylučuji sem ještě plést sousloví, co vlastně víme o rýmu? - to by v tom už byl úplný guláš.)

Základem je jako vždy Wikipedie, aspoň v těch částech, kde ještě aktivisti a jiní horlivci nestačili napáchat škody. Je zábavné pak sledovat, jak „odborné“ stránky tu wikipedii nemilosrdně opisují.

Stručně řečeno, rýma je zánětlivé onemocnění, kdy dojde prvotně ke zduření nosní sliznice a následuje výtok: vodnatý, hnisavý… to už podle stavu a charakteru.

Wikipedie praví, že minimální inkubační doba je 12 hodin, maximální 72. A příznaky ustoupí zpravidla za 7 až 10 dnů.

Léčení je samozřejmě prostřednictvím sprejů - přičemž ty nejúčinnější lékařské firmy již dávno z nabídky naši lékáren zlikvidovaly. Místo toho vám vesměs nabízejí nejrůznější kapková šidítka a v reklamách se předhánějí, který že jejich přípravek je ten nejúčinnější, nejúžasnější, nejulevujícnější… atd. A nebojte se: tu drahou reklamu v ceně těch kapek zaplatíme všichni.

V dnešních cenách bych tipoval natočení běžné reklamy s herci mezi jedním až dvěma milióny korun. Pokud chcete do hlavní role nějakou hvězdu, počítejte v průměru s milionem navíc. I když George Clooney za reklamu v kávě určitě „zabral“ daleko víc. (O dalším „efektu“ nemluvě.) Ale držme se ve skromných českých vodách. - Vězte, že součástí ceny za reklamu je nejen natočení, ale také nákup vysílacího času v některé z našich televizí. Tady jsou tzv. cenová okénka - v hlavním vysílacím čase to může být 300.000 Kč za minutu. U mimořádných pořadů, jako exkluzivní film nebo sportovní událost, i o dost víc. - A teorie reklamy praví, že aby si divák reklamu zapamatoval, je potřeba ji odvysílat nejméně 28×. - Tolik „reklamní okénko“.

Ale zpět k té rýmě.

Pamatujete si čím nás léčili v dětství, případně dospívání?

Buď lékárník přímo namíchal nějaký mentolový přípravek a vrazil vám k lahvičce skleněné kapátko s gumovou špičkou… nebo jste dostali např. Sanorin 5% nebo 10%. Další léčiva si v tomto směru nepamatuji.

Není třeba. Lékárníci jsou dnes jen odborní prodavači, nikoli alchymičtí magistři - řečeno eufemisticky. A jejich odbornost často sahá jen k seznamu momentálně naskladněných léčiv v inventárním programu na kase.

Zrovna před pár dny jsem požadoval Echinaceu - „německou“. Ďévočky lékárnice jednoznačně nečeské národnosti sáhly do regálu. Předložily mi sice Echinaceu, ale jiné firmy. Tzv. bez alkoholovou. A ta, alespoň u nás doma, na nás nefunguje. Když jsem se dožadoval alkoholové verze, zíraly na mne evidentně nechápaje, co po nich požaduji. - Až takto daleko to u nás došlo.

Možná spíše než setkání s rýmou, bych jim býval měl doporučit Setkání s Rámou.

Foto: Martin Faltýn

Setkání s Rámou

To je jedna z úžasných sci-fi knížek a asi využiji marodění a začtu se opět do ní. Velký vizionář A. C. Clarke v ní uvažuje o setkání s neznámým objektem neznámé vesmírné civilizace… A nedává čtenáři nic lacino. - Což už se, bohužel, nedá říci o volných pokračováních této knihy - kdy autor (zdaleka ne jediný, stejně jako např. I. Asimov) zprofanoval vlastní dílo i původně originální, až téměř filozofickou myšlenku. V pokračováních už není po této myšlence ani památky, zůstala jen ta originalita.

Takže pro mne to dneska bude setkání s rýmou i s Rámou a vám přeji hezký den.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz