Článek
Tohle byla od Mikýře sázka na jistotu. Sám se mezi influencery pohybuje, protože influencerem bezpochyby je, takže má dobrý přehled, kde jsou mentálně slabší kusy. Za pomoci trendy zrádcovského režiséra Markuse Kruga vytvořil video, které obsahově vypadalo jako od Kazmy, což pro některé Mikýřovy fanoušky bylo zklamáním. A nezbývá jim než doufat, že to nebude pravidlem.
Nicméně vzniklo opravdu mistrovské video, které máte chuť sledovat opakovaně. Pokud vám tedy není trapně za samotné influencery nebo Mikýřův tým, který s nimi občas v trapnosti sváděl vyrovnaný souboj. Ale vše dohromady je to zábava. Poctivá česká zábava v duchu Vesničko má středisková, kdy se smějete a současně je vám smutno.
Ten poměr, že dorazí na schůzku sedm ze čtyřiceti oslovených influencerů, přičemž to podepíšou nebo souhlasí se spoluprací ve výsledku tři, to asi ještě není tak hrozná zpráva. Pokud bychom věřili tomu, že si všichni tu nabídku vůbec přečetli a věnovali tomu pozornost, spíše ne.
Jít do podobné spolupráce za finanční motivaci 500 €/den, to asi také nepřekvapí. Nepoznat Číňana od Vietnamce, to bych asi sám netroufnul tvrdit, že bych rozpoznal. Historické souvislosti a tleskání komunistickému režimu už bohužel ukazují na nulové vědomosti a rozhled. Jediné pandy si ocenění a pozornost zasloužily.
Jenže problém je daleko horší. Nemůžu se zbavit dojmu, že tohle platí obecně pro celou společnost. Kdo si v dnešní době ověřuje pravdivost informací? Kdo si dá práci a udělá si alespoň nějaký průzkum z dalších zdrojů, zda je to opravdu tak, nebo jsou i jiné informace, nebo jak vypadá kontext a vůbec má snahu přečíst si o dané problematice něco více.
Kazmovo, pardon, Mikýřovo video ukazuje povrchnost světa influencerů, ale jsou to jejich fanoušci, komu tahle úroveň nevadí, a konzumují jejich obsah, protože tahle várka influencerů se „vyplatí“ sledovat. A protože jim jejich sledování a tedy počty fanoušků pomáhají dostávat se k podobným „kšeftům“, jako pro ně připravil Mikýř. Kdyby je sledovalo pět lidí, nikdy by se do takové situace nedostali.
Vliv influencerů v dnešní době musí řešit každý rodič, stejně jako jsou jimi ovlivněny všechny diskuze hlavně na sociálních sítítch. Někomu stačí titulek článku, někomu stories na Instagramu a kdekoli jinde. Na zaujmutí pozornosti máte dneska ani ne dvě vteřiny a v tom jsou tihle influnceři svým způsobem „geniální“.
Musím uznat, že je úplně jedno, zda jste na Facebooku, Instagramu nebo na síti X (stejně bych radši psal Twitteru). Možná že alespoň já si řeknu, co to je za blbosti na TikToku, ale o to horší mi přijde, co se na Twitteru prezentuje jako naprosto vážně míněné. A to od jmen, ke kterým má spousta lidí respekt, ale oni jen přeberou neověřené informace, i když se zaklínají bojem proti dezinformacím. A sami je pak vytváří.
Influenceři z Mikýřova videa jsou pro mě spíše ta srandovnější část problému. Obávám se, že to, co rozjely anonymní účty na Twitteru ve zájmu politickým stran (těch co se vidí na správné straně) a dalších vlivových skupin, je daleko horší. Do zneužívání toho, že se v dnešní době opravdu malá část publika zamyslí nad tím, jestli je to pravda, co někdo tvrdí nebo píše, se zapojila opravdu velká část společnosti.
Být rodič a přemýšlet, jak v tomhle světě správně nastavím přístup svých dětí k tomuto virtuálnímu světu s negativním dopadem na realitu, to je v podstatě nadlidský úkol. Pokud k tomu pomůže Mikýřovo video, tak si zaslouží obrovský potlesk, i kdyby mi tam x věcí nesedělo. Možná i já jen závidím, že se mu to tak povedlo. A že si ten svůj zásah jako influencer opravdu zaslouží.
Anketa
Jak dopadl Mikýřův experiment?
Osloveno 40 influencerů
Dorazilo 7 (17 %)
Podepsalo 3 (7,5 %)
Na schůzku dorazili: Barbora Mlejnková, Stanislava Lučková, Pufflick, Rachel Karnížová, Natálie Smutná, Lada Kašparová (alias Laduška), Táňa Bystroňová.
Podepsali: Pavel „Pufflick“ Mareš, Táňa Bystroňová a zřejmě Rachel Karnížová

Jak dopadli influenceři u Mikýře
Otázka na závěr pro ChatGPT: Jsou influenceři k ničemu?
3 důvody, že ano:
- Snadná manipulovatelnost – Mikýř ukázal, že náznaky propagandy projdou bez mrknutí oka.
- Zodpovědnost nula – místo péče o důvěru sledujících.
- Obsah bez hodnoty – žádná etika, jen dosah.
3 důvody, že nejsou:
- Reálný vliv – influenceři dnes oslovují miliony, mají vliv, který média už zčásti ztratila.
- Ne všichni jsou stejní – na schůzku přišlo jen 7 z 40. Ti zodpovědní podobné nabídky ignorují.
- Nová forma veřejné komunikace – když se dělá poctivě, může být prospěšná pro vzdělávání atd.