Článek
Celkem 28,4 kilometru dálnice a tunel Pohůrka, to vše za 14,5 miliardy korun. Pro řidiče i obyvatele Budějovic je to nepochybně úleva – z centra města zmizí tranzitní doprava a jízda na jih se výrazně zrychlí. Přesto nelze opomenout, že to, co v závěru roku slavnostně otevírá ministr dopravy Martin Kupka, je především dílem minulých vlád.
Dnes jsme zprovoznili tři nové úseky D3! 👍
— Martin Kolovratník (@kolovratnikm) December 21, 2024
Jedná se o zásadní moment pro všechny řidiče. Tento úsek zahrnuje kompletní obchvat Českých Budějovic, jehož součástí je i tunel Pohůrka – jeden z nejnáročnějších úseků celé dálnice. Projekt byl dokončen o rok dříve díky úsilí hnutí… pic.twitter.com/6hW38mttX8
Jako opoziční poslanec považuji za důležité připomenout, že tento projekt nezačal s touto vládou. Právě za ministrů Ťoka a Havlíčka byly zahájeny klíčové přípravy. Bývalý ministr dopravy Karel Havlíček dokonce prosadil operativní změny ve způsobu dokončení technicky složitého tunelu, které zkrátily výstavbu zhruba o rok. Naopak současná vláda zatím spíše „sklízí ovoce“, než aby přinesla vlastní koncepční kroky.
Tunel Pohůrka byl jednou z nejnáročnějších staveb v projektu. Původně měla vést dálnice na povrchu. Po lobbingu tehdejších komunálních politiků z ODS se musely plány změnit a vznikl rizikový projekt tunelu. Obavy se potvrdily a během výstavby docházelo k dalším technologickým změnám a zdražením kvůli agresivní spodní vodě. Buďme však rádi za výsledek. Kolem Budějovic máme funkční dálnici, která odlehčí městu a nabídne rychlejší spojení na jih. Oceňuji, že další úseky dálnice D3 směrem k rakouským hranicím se již staví. Pokud vše půjde podle plánu, měla by být celá dálnice až na hranici hotová do roku 2027 - dokonce o čtyři roky dříve, než to mají v plánu sousedé z Rakouska.
Jsem hrdý na to, že změny legislativy z pera předchozích vlád nesou své ovoce. Díky liniovému zákonu se výrazně zrychlila příprava staveb, což potvrzuje nejen dálnice D3, ale i další projekty po celé zemi. Očekávám, že vláda tento pozitivní trend nejen udrží, ale ještě zrychlí.
Dálnice D3 je klíčovou dopravní tepnou, která propojí Prahu s rakouskými hranicemi a odlehčí přetížené D1. Je dobře, že Jižní Čechy nyní slaví úspěch, ale nesmíme polevit – zbytek dálnice musí být hotov bez dalších zbytečných zdržení.