Hlavní obsah
Právo a státní správa

Urychlení příprav nových dálnic a železnic? Ministerstvo dopravy je příliš opatrné

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Martin Kolovratník

Česko nemá ani po více než třiceti letech od Sametové revoluce stále dokončenou dálniční síť. Na vině byla dlouhou dobu složitá dopravní legislativa, kvůli které bylo složité cokoliv připravit.

Článek

Bývalé vládě hnutí ANO se ovšem podařilo prosadit důležité změny (některé z nich dokonce napříč celou sněmovnou) a přípravy díky tomu zásadně zjednodušit a zkrátit. Stále je ovšem co zlepšovat.

V Poslanecké sněmovně aktuálně projednáváme novelu liniového zákona, který brzy zamíří do III. čtení. Jsem rád, že na řadě dalších zlepšení jsme se dohodli, přesto cítím nevyužitou příležitost. Koaliční poslance lze férově pochválit za rychlejší územní dokumentaci pro vysokorychlostní železnici nebo za možnost vykupovat pozemky po ukončeném řízení EIA.

Tvrdím však, že zrychlení mohlo být po vzoru Polska mnohem víc ambiciózní. Zde jsou příklady. Osobně jsem podal dva pozměňovací návrhy. První z nich se týkal navýšení koeficientů pro výkup pozemků. Aktuálně platí, že vlastníci pozemků mohou za své pozemky získat až osminásobek (u nemovitostí 1,5násobek) odhadní ceny určené znalcem. Navrhl jsem, aby se koeficienty zvýšily z 8 na 10, respektive z 1,5 na 2násobek. Tento krok by majitele ještě více motivoval k prodeji, a díky tomu by došlo ke snížení počtu vyvlastňovacích řízení, které neúměrně prodlužují proces přípravy pozemků pro tuto strategickou výstavbu.

Druhý můj návrh, který taktéž ministerstvo nedoporučilo, je zavedení jednorázového poplatku obcím jako kompenzaci za omezení v případě vedení vysokorychlostní železnice přes území těchto obcí. Poplatek by jednoznačně motivoval obce ke spolupráci. Výše poplatku tak vychází průměrně na cca 5 mil. Kč na 1 km délky vysokorychlostní tratě při průměrné šířce záboru 35m procházející územím obce (145 Kč za m2).

Při v současné době plánovaných 660 km vysokorychlostních tratí pro celou Českou republiku by celkový náklad státního rozpočtu na poplatek za výstavbu všech vysokorychlostních tratí v České republice tak činil pouze cca 3,3 mld. Kč.

Obě změny samozřejmě nelze svým významem přirovnávat například k mezitímnímu rozhodnutí, které zkrátilo přípravy až o pět let, nicméně změny by přinesly pozitivní motivací jak majitelů pozemků tak i jednotlivých samospráv k větší spolupráci. A právě spolupráce při budování dopravní infrastruktury je klíčová. Mrzí mě proto, že Ministerstvo dopravy upřednostnilo politikaření před spoluprací s opozicí. Vždyť dokončení dopravní infrastruktury je naším společným cílem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz