Článek
Klíčové úseky vysokorychlostních tratí na Moravě budou realizovány formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP). Tento přístup, který se osvědčil už při výstavbě dálnice D4, má šanci výrazně urychlit budování moderní železniční infrastruktury a otevřít nové možnosti pro financování důležitých projektů.
PPP pro VRT na Moravě: Šance na urychlení strategických projektů a posun v železniční dopravě
Připomínám, že příběh vysokorychlostních tratí začal už v roce 2017, kdy jsem na plénu Sněmovny inicioval průlomové usnesení, které vládě dalo jasný úkol zahájit projekt rychlých spojení. Shodli jsme se tehdy napříč politickým spektrem, že projekt je pro naši zemi vhodný, nezbytný a že musíme začít bez dalších průtahů. Dnes je ten moment, kdy první úseky VRT dostávají reálnou podobu. Připravuje se jejich financování a zvažuje se, že výstavba začne už v letech 2025–2026. Jsem rád, že vláda v tomto bodě navazuje na naši práci a posouvá projekt kupředu.
Zkušenost s PPP není pro Českou republiku nová. Už za naší vlády bylo realizováno první PPP v oblasti dopravy – výstavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Díky odvážným krokům tehdejších ministrů Dana Ťoka a Karla Havlíčka se tento projekt podařilo úspěšně odstartovat. Průběh výběrového řízení byl bez problémů, stavba nyní běží plným tempem a už v prosinci se po nové dálnici projedou první řidiči. Stejný model financování se nyní hodí pro železnici, kde nás čekají tři klíčové úseky na Moravě.
Rychlé spojení Moravy: Tři úseky, které mohou zásadně změnit cestování
Mezi prvními projekty, které budou realizovány formou PPP, je výstavba VRT Moravská brána, Jižní Morava a rychlé spojení Střední Morava. Celkově se jedná o 205 kilometrů rychlých tratí s odhadovanými náklady 179 miliard korun. Zde musím zdůraznit, že všechny tři úseky byly naplánovány tak, aby fungovaly nezávisle na sobě, což zajistí, že jednotlivé části mohou být dokončovány postupně a nebude nutné čekat na celý projekt jako celek.
Konkrétně úsek Moravská brána propojí Brodek u Přerova s Ostravou a zkrátí cestovní dobu mezi Olomoucí a Ostravou na polovinu. Jižní Morava zrychlí spojení mezi Brnem a hranicí s Rakouskem a Slovenskem, což významně zlepší spojení s Vídní a Bratislavou. A úsek Střední Morava zase zkrátí cesty mezi Brnem, Zlínem, Olomoucí a Ostravou. Všechny tyto úseky představují nejen zvýšení přepravní kapacity, ale také výrazné zlepšení konkurenceschopnosti české železnice na mezinárodním poli.
PPP jako cesta k efektivnímu financování
Formu PPP pro financování vysokorychlostních tratí. Umožní nám efektivněji řídit rozpočty a rozložit financování v delším časovém horizontu. Soukromý sektor přinese potřebné investice a know-how a zároveň zajistí kvalitu a udržitelnost těchto klíčových úseků. Stát bude koncesionářům platit až po uvedení tratí do provozu, což eliminuje riziko neúspěchu v průběhu výstavby.
PPP navíc otevře dveře novým technologickým inovacím a zlepší celkovou kvalitu nejen samotné výstavby, ale i provozu vysokorychlostní železnice. Budeme tak moci držet krok s evropskými standardy a konečně začít budovat moderní dopravní infrastrukturu, která naši zemi posune kupředu.
Výzvy pro budoucnost: Co dál?
Je nezbytné, aby realizace projektů VRT nezůstala jen na papíře. Stávající železniční koridory jsou přeplněné a situace vyžaduje rychlé řešení. Nemůžeme však zapomínat ani na další důležité úseky, jako je VRT Polabí, které by mělo propojit Prahu s východními Čechami. Bohužel, kvůli liknavosti vedení Středočeského kraje (STAN) se tento projekt neustále zpožďuje. Jen schválení změn Zásad územního rozvoje trvalo čtyři roky!
Vláda tedy nesmí zahálet. Vysokorychlostní tratě jsou základem pro budoucí rozvoj české železnice, a to nejen v osobní, ale i v nákladní dopravě. Uvolněné kapacity na současných koridorech umožní zvýšit přepravní objemy a zlepšit ekologickou stopu dopravy u nás.
Závěrem bych rád zdůraznil, že je důležité, aby vláda udržela kontinuitu a nenarušila dobře rozjeté projekty, které jsme zanechali. VRT je investice do budoucnosti, která zlepší nejen dopravní dostupnost, ale i hospodářský rozvoj regionů.