Hlavní obsah
Názory a úvahy

Zvyšování rozpočtu na dopravu je iluze. Reálná hodnota financování během Fialovy vlády klesá

Foto: Martin Kupka - Facebook

Martin Kupka uvádí čísla, která mohou veřejnost snadno zmást. Na první pohled to vypadá, že investice rostou, ale ve skutečnosti tomu tak není. Reálná hodnota rozpočtu SFDI klesá.

Ministr dopravy Martin Kupka se pochlubil, jak současná vláda zvyšuje investice do dopravní infrastruktury.

Článek

Na první pohled to vypadá optimisticky. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) nominálně skutečně roste, což by mělo znamenat více prostředků na stavbu silnic, dálnic a železnic. Ale skutečnost je bohužel jiná. Jako stínový ministr dopravy musím upozornit, že tento optimismus je zavádějící.

Ano, rozpočet roste, ale pouze nominálně. Připomínám, že vláda, ve které působí ministr Kupka, absolutně nezvládla inflaci. A právě to má přímý dopad na skutečnou hodnotu investic do dopravy. Když jsme v roce 2021 předávali resort, rozpočet SFDI měl reálnou hodnotu 132,6 miliard korun. Přestože Fialova vláda zvyšuje rozpočet v absolutních číslech, jeho reálná hodnota výrazně klesá kvůli vysoké inflaci.

Reálná hodnota klesá

Martin Kupka uvádí čísla, která mohou veřejnost snadno zmást. Na první pohled to vypadá, že investice rostou, ale ve skutečnosti tomu tak není. Reálná hodnota rozpočtu SFDI klesá a vláda používá zavádějící čísla, aby zakryla skutečnost, že naše dopravní infrastruktura v důsledku tohoto poklesu ztrácí potřebné investice.

Pokud zohledníme kumulativní inflaci za poslední tři roky, reálná hodnota rozpočtu v roce 2022 klesla na 118,7 miliard korun, v roce 2023 dokonce na 116 miliard v letošním roce to s největší pravděpodobností bude dokonce pouhých 115 miliard korun! Předpoklad pro příští rok je nepatrně lepší. Reálný rozpočet (v cenách roku 2021 před nástupem Fialovy vlády) by totiž měl dosáhnout výše 120,6 miliard korun. Stále výrazně pod hodnotou, kterou měla hodnota dopravního rozpočtu v roce 2021, kdy jsme resort předávali. Pokud by Fialova vláda chtěla ponechat alespoň stejnou hodnotu, musel by rozpočet dosahovat necelých 180 miliard!

Foto: Martin Kolovratník

Reálná hodnota financování dopravní infrastruktury během Fialovy vlády

Čerpání z připravených projektů

Dalším zásadním problémem je, že současná vláda čerpá z projektů, které byly připraveny během našeho působení ve vládě. Když jsme v roce 2021 opouštěli resort, zanechali jsme řadu klíčových projektů v pokročilé fázi příprav – například dálnici D4, D35, D11, D6 a další důležité stavby. Vláda Petra Fialy nyní těží z této připravenosti, ale sami nevidíme žádné zásadní nové projekty, které by tato vláda rozjela. Typické je to u PPP, kde se teprve hledá poradce na projekt.

Co dál?

Pokud chceme udržet tempo rozvoje dopravní infrastruktury, je nezbytné, aby vláda nebalamutila veřejnost zavádějícími čísly, ale reálně navýšila rozpočet na takovou úroveň, která zajistí růst. Bez skutečných investic do dopravní infrastruktury se bohužel neobejdeme. Je nutné si uvědomit, že stavebnictví patří mezi nejcitelněji zasažené segmenty ekonomiky vysokou inflací. Pokud nebudeme alespoň udržovat hodnotu rozpočtu na stejné úrovni, logicky bude tempo stagnovat. To si ale s ohledem například na nedokončenou dálniční síť nemůžeme dovolit. Za náš tým Lepší vlády hnutí ANO mohu deklarovat, že jakékoliv navýšení rozpočtu bude mít naši plnou podporu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz