Hlavní obsah
Cestování

Kyjovské údolí s kaňonem říčky Křinice

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Martin Kučera

Kyjovské údolí stojí za to poznat a je zde i trasa pro invalidy.

Článek

Kyjovské údolí je romantické okolí obce Kyjov v NP České Švýcarsko. V místě se nachází i říčka Křinice, která se táhne přes celé údolí v jakémsi kaňonu, což se v naší zemi tak často nevidí. Můžete zde procházet třemi hlavními stezkami. Po zelené Köglerově naučné stezce, po žluté hřebenovce a nebo červené - Údolím Křinice všemi smysly, která je dostupná i pro invalidy. V Kyjově jsou dvě parkoviště, placené a neplacené. Mimo sezonu je placené zavřené. Neplacené je ale celkem velké. Z parkoviště jsem se vydal směrem k bývalé škole a potom po zelené kolem hřbitova směr Kinského vyhlídka. Zde je výhled dost omezený vzrostlými stromy, ale jedno místo, odkud šlo docela dobře vidět na kaňon říčky Křinice, jsem našel. Je tu lavička k posezení a odpočinku.

Foto: Martin Kučera

Výhled na kaňon říčky Křinice z Kinského vyhlídky

Nejlepší část údolí je podle mého názoru Kyjovská skalní stezka, která je dobře zabezpečená a schůdná. Samozřejmě člověk musí být trochu zdatný. Bohužel jsem našel jedno místo, kde to bylo hodně nebezpečné a myslím si, že děti zde budou mít velký problém. Byť je možné, že už je to opraveno. Kyjovská skalní stezka má několik zastávek.

Foto: Martin Kučera

Tento úsek je hodně nebezpečný- věřím, že už je opraveno

První zastávkou je hezká lávka přes říčku Křinici. Říčka je v tomto místě hodně dravá a působí to hodně dobrodružně. Po přechodu lávky pokračuju po zelené směr vyhlídka Skalní bratři. Tento úsek se mi zdál nejnáročnější. Jsem v produktivním věku, neobézní, a přesto jsem si zde prověřil svou kondici dokonale. Není to, že byste museli lézt po čtyřech, ale trénovaní gaučem si máknou.

Foto: Martin Kučera

Lávka přes dravou říčku Křinice

Foto: Martin Kučera

Někdy to byla docela fuška

Vyhlídka Skalních bratří je podle mě nejlepší vyhlídka na stezce. Vidíte okolní skály a kaňon řeky. Dozvíte se zde něco o trilobitech a původu těchto skal. S dětmi bych zde byl opatrný, protože je tu dost míst, kde může dítě „zahučet“. Dospělí se nemusí bát, pokud jsou trošku soudní. Když jsem se dostatečně pokochal výhledy a udělal pár fotek, pokračoval jsem dál po zelené.

Foto: Martin Kučera

Vyhlídka Skalních bratří nás také poučí o životě, který tu kdysi byl

Foto: Martin Kučera

Vyhlídka Skalní bratři

Dalším bodem je hradiště Kyjovský hrádek. Dříve se myslelo, že zde byl strážní hrad, ale archeologický průzkum v 80. letech minulého století tuto teorii vyvrátil. Zřejmě se jednalo o starověké sídliště ze 14-15 století, kde se lidé snažili dobývat železnou rudu. Velký přístřešek s posezením nabízí dostatek místa k odpočinku. Při siestě vás budou hlídat dřevěná zvířata, která tu jsou jako nějací strážci pořádku v přírodě.

Foto: Martin Kučera

Velkorysé odpočívadlo Kyjovský hrádek

Foto: Martin Kučera

Vyřezávaná sova bdí nad pořádkem v přírodě

V Kyjovském údolí najdete i jeskyně. První mě zaujala jeskyně Klenotnice. Měl jsem ji zrovna nejblíž, ale když jsem k ní došel, byl jsem zklamaný. Má představa byla jiná, ale co už kroky navíc mě nezabijí. To jeskyně jménem Vinný sklep mě zaujala už jen svým názvem. Tato jeskyně je součástí koryta řeky, přístup je tam dobrý i pro méně zdatné a má to tam svoji atmosféru. Ještě jsem chtěl navštívit jeskyni Víl, to jsem bohužel nestihl. Nejprve se mi ji nedařilo najít a pak už se začalo stmívat, tak jsem to vzdal.

Foto: Martin Kučera

Nic pro klaustrofobiky, ale pro dobrodruhy

Foto: Martin Kučera

Jeskyně Vinný sklípek - jak poetické

Foto: Martin Kučera

Přístup k jeskyni Vinný sklípek je docela dobrý, pokud teda nedáte hold názvu jeskyně vínem

Kyjovské údolí rozhodně stojí za návštěvu. Bohužel zde v minulosti byla kůrovcová kalamita, tak všude leží plno stromů. Má to svůj důvod, ochránci přírody a správci NP České Švýcarsko nechávají přírodu, ať si sama poradí. Zatím se zdá, že se jí to daří, ale až čas ukáže…Příroda okolo je divoká, plná skal a vysokých stromů. Na některých stromech jsou takové netopýří domečky - pro mě novinka. V Kyjově se dá občerstvit. Byl jsem tam mimo sezonu a byla otevřená místní restaurace. Ceny jídla 200-300 Kč, pití vše okolo 50 Kč, za takové ty klasiky, co my Češi rádi baštíme a pijeme. U placeného parkoviště v sezoně funguje jakýsi kiosek, kde se dá asi občerstvit levněji, ale bylo zavřeno, tak nevím. Velmi velkou výhodou je stezka Údolím Křinice všemi smysly, která je v pohodě přístupná pro invalidy.

Foto: Martin Kučera

Asfaltová stezka pro invalidy je naprosto v pohodě a auta sem nesmějí.

Foto: Martin Kučera

Kůrovcová kalamita je všude vidět, ale snad si s tím příroda do budoucna poradí

Foto: Martin Kučera

Netopýří domeček-pro mě novinka

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz