Hlavní obsah
Automobily a vozidla

F1: Jak by vypadal dokonalý vůz formule jedna bez omezení?

Foto: Martin Lavay

Bestie na čtyřech kolech. K představě ideálních vozů F1 se blíží takzvané wing-cary, z přelomu 70. a 80. let. Na obrázku je Brabham BT48

Současná královna motoristického sportu je spoutána spoustou pravidel a zákazů. Osvoboďme ji!

Článek

Jak by vypadala dokonalá formule jedna bez omezení? Jenom si tu bestii na kolech představte! Je především extrémně silná. Šestnáctiválcový motor s turbodmychadlem, o objemu více než šesti litrů, má přes 1000 koní a dosahuje téměř 25 000 otáček/min. Vůz je prošpikován elektronikou, kontroverzními technickými vychytávkami a extrémně drahými kosmickými materiály. Samozřejmostí je kontrola prokluzu, aktivní zavěšení i supervýkonný KERS, schopný katapultovat vůz dopředu, kdekoliv na trati…

Kola jak od traktoru, mamutí křídlo a zástěrky

Extrémně silná obluda má miniaturní přední kola (s minimálním odporem vzduchu) a obrovská kola zadní (s maximální trakcí). Kupodivu nemá přední ani zadní přítlačné křídlo, ale je sama jediným obrovským křídlem: wing-carem. S ostrou špicí, mohutnými bočnicemi, zástěrkami, utěsňujícími prostor mezi bočnicemi a tratí a plynulou zádí, nejvíce připomíná původní verzi Brabhamu BT48, z roku 1979 (verzi ještě bez předního křídla a se zadním křídlem integrovaným do karosérie).

Ideální vůz má ale špici zdvihnutou vzhůru (aby pod vůz proudilo co nejvíce vzduchu) a je extrémně nízký. Úroveň přítlaku (nastavení křídel v bočnicích) se dá za jízdy plynule nastavovat z kokpitu. Vše řídí počítač, pilot ale může do režimu kdykoliv zasáhnout. Řídící jednotka křídla většinou aktivuje pouze v zatáčkách a na rovinkách je vypíná, aby vůz kladl minimální odpor vzduchu.

V italské Monze tak například monopost dosahuje maximální rychlosti přes 400 Km/hod! (i díky supervýkonnému motoru). Přibližně dvojnásobnou rychlostí, než doposud projíždí i zatáčkami. Je doslova „přicucáván“ k vozovce, v obloucích přímo zázračně sedí a k trati je jakoby přilepený.

Pravdou je, že tento vůz klade extrémní nároky na pilota (mnohdy až neslučitelné se životem). Přetížení dosahuje až 15G, jízda je krajně vysilující a jezdec jede jen takovou rychlostí, při které je ještě schopen vůz ovládat (i když mu technika dovoluje jet mnohem rychleji). Při jízdě „na hraně“ proto zákonitě dochází k mnoha haváriím, často i smrtelným, protože monopost nemá žádné omezující bezpečnostní prvky.

Závody hyperrychlých vozů F1, bez jakýchkoliv omezení, řízených extrémně fyzicky namáhanými piloty balancujícími na hranicích lidských možností, jsou tak mimořádně atraktivní pro diváky, z jezdců se ale stávají novodobí gladiátoři…

...

Tolik představa. Líbila by se vám?

Martin Lavay

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz