Článek
Na výšku měří 211 cm, ale není to žádný basketbalista. Řeč je o plakátu k filmu Metropolis z roku 1927. Do dnešní doby se zachovaly jen čtyři exempláře, z toho dva jsou v muzeích a třetí před deseti lety koupil Leonardo di Caprio za 690 000 dolarů (16 milionů korun). Takže na ostatní sběratele zbývá jeden jediný, což určuje cenu - za svatý grál cinefilů před rokem kupec zaplatil 1 130 000 dolarů (v přepočtu 26 milionů korun). Ovšem ne v tradiční aukci, ale na dražebním portálu US Marshals Gaston & Sheehan, tedy amerických federálních šerifů. Dílo bylo zkonfiskováno při zátahu na finančníka Rizu Azize, nechvalně proslulého ze skandálu okolo malajsijského investičního fondu 1 Malaysia Development Berhad (1MDB).
Největší „tunel“ všech dob
Byl to takříkajíc rodinný byznys. Na začátku v roce 2009 chtěl tehdejší malajsijský premiér Najik Razab „bojovat s chudobou“, ale na konci jeho snažení bylo manko přesahující 11 miliard dolarů. Razab se svou manželkou a zmiňovaným Azizem, jejím synem z předchozího manželství, založili fond 1MDB. Ten měl vydělávat ve prospěch lidu, ale podle amerických vyšetřovatelů z aktivit povedené rodinky vzešel největší případ kleptokracie v lidských dějinách. Jenom u Raziba policie zabavila 500 kabelek a 12 000 kusů šperků v celkové hodnotě 270 milionů dolarů.
A jak přišel jeho nevlastní synek Aziz k plakátu Metropolis? Už v 90. letech se etabloval v Hollywoodu jako producent a z prostředků 1MDB financoval mimo jiné snímek Vlk z Wall Street (2013) s Leonardem di Capriem v hlavní roli. Na okraj: pro svou obscénnost je v převážně islámské Malajsii tento film zakázán. Peníze z fondu se vyváděly do nemovitostí nebo luxusních jacht, ovšem Aziz, inspirován di Capriovým nákupem, vložil 850 000 dolarů do posledního dostupného exempláře plakátu. Paradoxně z toho vzešla jedna z mála jeho úspěšných investic, neboť rozdíl mezi pořizovací a prodejní cenou po několika letech činil čtvrt milionu dolarů… Veškerý výnos z prodeje Azizova nezákonně nabytého majetku putoval zpátky do státního rozpočtu Malajsie.
Česká stopa na světové scéně
Nejen pro známky platí, že trh miluje „chybotisky“. Například první vlna propagačních předmětů ke sci-fi Návrat Jediů (Epizoda VI ze série Hvězdné války) byla v roce 1983 stažena z oběhu. Ustoupilo se totiž od původního názvu Pomsta Jediů, protože nebylo žádoucí, aby se ušlechtilí Jediové spojovali s něčím tak nízkým, jako je msta. A na rané verzi plakátu ke gangsterce Pulp Fiction (1984) před hlavní hrdinkou v podání Umy Thurmanové ležela krabička cigaret Lucky Strikes, i tento motiv byl přepracován po právní hrozbě od tabákové firmy British American Tobacco. Nebo třeba na plakátu k prvnímu filmu ze série o Spider-Manovi ještě stály budovy World Trade Center, tzv. Dvojčata, což po teroristických útocích z 11. září 2001 přestalo být aktuální. I v tomto případě došlo k jejich zpětvzetí. Ovšem u sběratelů jsou tyto rarity z pochopitelných důvodů čím dál žádanější.
Nenechme se oslňovat aukčními rekordy z denního zpravodajství, kde se operuje částkami v miliardách korun za díla Pabla Picassa nebo Clauda Moneta. Ta tvoří v nejlepším případě čtvrtinu celkového obratu aukčních gigantů jako Christie's nebo Sotheby's. Výnosy z masového online prodeje vládnou také v jejich případě, ať už se jedná o značkové kabelky, limitovanou sportovní obuv, luxusní hodinky nebo právě sběratelské plakáty.
Dokazuje to i aktuální nabídka zmiňované Sotheby's, kde v jejím oddílu „Vintage Posters“ nalezneme i lahůdky naší provenience. Nechybí plakát Olgy Poláčkové-Vyleťalové (79) k filmu Něžná z roku 1969, za jehož ztvárnění o čtyři roky později dostala Grand Prix na festivalu v Cannes. Cena byla stanovena na 1420 dolarů, vyšší částku k obvyklé relaci za formát A3 odůvodňuje jeho výborný stav. Dalším kultovním kouskem z této sekce je minimalistický plakát Karla Vacy k dramatu Hádej, kdo přijde na večeři za 1900 dolarů, cena se odvíjí od vzácného většího rozměru A1 (82×58 cm). Pod psychologickou hranicí tisíc dolarů se pohybují plakáty k filmů Rocky nebo Planeta opic, nekorunovaným králem českých filmových plakátů však zůstává ten ke snímku Barbarella, více o něm v odkazu na starší článek níže.
Seznam zdrojů:
https://www.theopenartfair.com/magazine/film-ephemera
https://www.usmarshals.gov/news/press-release/us-marshals-selling-rare-metropolis-film-poster-and-warhol-piece-portraying
https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/metropolis-poster-record-leonardo-dicaprio-298114/
https://www.sothebys.com/en/buy/luxury/collectibles/vintage-poster