Hlavní obsah
Umění a zábava

Američtí šerifové zabavili plakát k filmu „Metropolis“. Stál milion dolarů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

K průkopnické dystopii „Metropolis“ vznikl nejvzácnější filmový plakát - zachovali se jen čtyři exempláře.

Plakáty zažívají investiční boom. Ovšem ten k filmu „Metropolis“ byl pořízen za peníze z rozkradeného investičního fondu 1MDB. A v online obchodě aukční síně Sotheby's se zabydlují i české kousky.

Článek

Na výšku měří 211 cm, ale není to žádný basketbalista. Řeč je o plakátu k filmu Metropolis z roku 1927. Do dnešní doby se zachovaly jen čtyři exempláře, z toho dva jsou v muzeích a třetí před deseti lety koupil Leonardo di Caprio za 690 000 dolarů (16 milionů korun). Takže na ostatní sběratele zbývá jeden jediný, což určuje cenu - za svatý grál cinefilů před rokem kupec zaplatil 1 130 000 dolarů (v přepočtu 26 milionů korun). Ovšem ne v tradiční aukci, ale na dražebním portálu US Marshals Gaston & Sheehan, tedy amerických federálních šerifů. Dílo bylo zkonfiskováno při zátahu na finančníka Rizu Azize, nechvalně proslulého ze skandálu okolo malajsijského investičního fondu 1 Malaysia Development Berhad (1MDB).

Největší „tunel“ všech dob

Byl to takříkajíc rodinný byznys. Na začátku v roce 2009 chtěl tehdejší malajsijský premiér Najik Razab „bojovat s chudobou“, ale na konci jeho snažení bylo manko přesahující 11 miliard dolarů. Razab se svou manželkou a zmiňovaným Azizem, jejím synem z předchozího manželství, založili fond 1MDB. Ten měl vydělávat ve prospěch lidu, ale podle amerických vyšetřovatelů z aktivit povedené rodinky vzešel největší případ kleptokracie v lidských dějinách. Jenom u Raziba policie zabavila 500 kabelek a 12 000 kusů šperků v celkové hodnotě 270 milionů dolarů.

A jak přišel jeho nevlastní synek Aziz k plakátu Metropolis? Už v 90. letech se etabloval v Hollywoodu jako producent a z prostředků 1MDB financoval mimo jiné snímek Vlk z Wall Street (2013) s Leonardem di Capriem v hlavní roli. Na okraj: pro svou obscénnost je v převážně islámské Malajsii tento film zakázán. Peníze z fondu se vyváděly do nemovitostí nebo luxusních jacht, ovšem Aziz, inspirován di Capriovým nákupem, vložil 850 000 dolarů do posledního dostupného exempláře plakátu. Paradoxně z toho vzešla jedna z mála jeho úspěšných investic, neboť rozdíl mezi pořizovací a prodejní cenou po několika letech činil čtvrt milionu dolarů… Veškerý výnos z prodeje Azizova nezákonně nabytého majetku putoval zpátky do státního rozpočtu Malajsie.

Foto: Jeremy Tarling / Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

V roce 2016 vznikla tato rekonstrukce gynoida, ženského robota, z filmu Metropolis (jeho hlava se ocitla i na dobovém plakátu)

Česká stopa na světové scéně

Nejen pro známky platí, že trh miluje „chybotisky“. Například první vlna propagačních předmětů ke sci-fi Návrat Jediů (Epizoda VI ze série Hvězdné války) byla v roce 1983 stažena z oběhu. Ustoupilo se totiž od původního názvu Pomsta Jediů, protože nebylo žádoucí, aby se ušlechtilí Jediové spojovali s něčím tak nízkým, jako je msta. A na rané verzi plakátu ke gangsterce Pulp Fiction (1984) před hlavní hrdinkou v podání Umy Thurmanové ležela krabička cigaret Lucky Strikes, i tento motiv byl přepracován po právní hrozbě od tabákové firmy British American Tobacco. Nebo třeba na plakátu k prvnímu filmu ze série o Spider-Manovi ještě stály budovy World Trade Center, tzv. Dvojčata, což po teroristických útocích z 11. září 2001 přestalo být aktuální. I v tomto případě došlo k jejich zpětvzetí. Ovšem u sběratelů jsou tyto rarity z pochopitelných důvodů čím dál žádanější.

Foto: repro foto / Sotheby's

Údajně nejkrásnější český filmový plakát „Něžná“ v Londýně pořídíte za 33 000 korun plus dovozní clo

Nenechme se oslňovat aukčními rekordy z denního zpravodajství, kde se operuje částkami v miliardách korun za díla Pabla Picassa nebo Clauda Moneta. Ta tvoří v nejlepším případě čtvrtinu celkového obratu aukčních gigantů jako Christie's nebo Sotheby's. Výnosy z masového online prodeje vládnou také v jejich případě, ať už se jedná o značkové kabelky, limitovanou sportovní obuv, luxusní hodinky nebo právě sběratelské plakáty.

Dokazuje to i aktuální nabídka zmiňované Sotheby's, kde v jejím oddílu „Vintage Posters“ nalezneme i lahůdky naší provenience. Nechybí plakát Olgy Poláčkové-Vyleťalové (79) k filmu Něžná z roku 1969, za jehož ztvárnění o čtyři roky později dostala Grand Prix na festivalu v Cannes. Cena byla stanovena na 1420 dolarů, vyšší částku k obvyklé relaci za formát A3 odůvodňuje jeho výborný stav. Dalším kultovním kouskem z této sekce je minimalistický plakát Karla Vacy k dramatu Hádej, kdo přijde na večeři za 1900 dolarů, cena se odvíjí od vzácného většího rozměru A1 (82×58 cm). Pod psychologickou hranicí tisíc dolarů se pohybují plakáty k filmů Rocky nebo Planeta opic, nekorunovaným králem českých filmových plakátů však zůstává ten ke snímku Barbarella, více o něm v odkazu na starší článek níže.

Seznam zdrojů:

https://www.theopenartfair.com/magazine/film-ephemera

https://www.usmarshals.gov/news/press-release/us-marshals-selling-rare-metropolis-film-poster-and-warhol-piece-portraying

https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/metropolis-poster-record-leonardo-dicaprio-298114/

https://www.sothebys.com/en/buy/luxury/collectibles/vintage-poster

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz