Hlavní obsah
Cestování

Jak mě v Paříži okradli skořápkáři – 3. díl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Shutterstock

V Paříži mě okradli o 100 euro. Mohl jsem si za to sám, nebo ne?

Článek

V předchozích dílech seriálu jsem popsal drama, které jsme se ženou prožili v Paříži, když nás sehraná banda skořápkářů obrala o peníze. V závěrečném dílu vám chci ukázat, že se do takového průšvihu člověk dostane, ani neví jak. A proč byste si neměli nechat namluvit, že jste (spolu)viníky podvodu, který na vás někdo ušil.

Úspěšná manipulace má svá pravidla. Ta platí pro pouliční gang stejně jako pro internetového podvodníka. Na základě své zkušenosti jsem sepsal patero úspěšného lumpa, které si na mě vyzkoušeli v praxi.

Pravidlo. č 1 – Vyhlédni si oběť a zaujmi ji

Existují skupiny lidí, které jsou apriori v nevýhodě a jako oběti podvodu či manipulace jsou proto vhodnější. S krosnou na zádech a zmateným výrazem jsem byl evidentně turista, a tudíž snadnější kořist než poměrů znalý Pařížan.

Jakmile si vás podvodník vyhlédne, musí vás zaujmout. Proč? Abyste měli pocit, že to vy jste přišli za ním, ne že on doráží na vás. V mém případě toho dosáhli tak, že ostatní členové gangu postávající okolo skořápek tleskali, smáli se, povykovali a navozovali atmosféru zajímavé pouliční atrakce. Proto jsem se podíval jejich směrem a chytil se do pasti.

Pravidlo č. 2 – Postupuj po krůčcích a netlač

Podvodníci to mají těžké v tom, že musí odhadnout míru. Pokud budou příliš pasivní, nikoho neokradou. Když naopak přitlačí moc, zbystříte a cuknete. Proto je nutné, aby kolem vás smyčku utahovali postupně. V mém případě to udělali tak, že mě zprvu vůbec nevybízeli k tomu, abych si vsadil. Nejdříve jen volali: „Pojďte se podívat!“ Potom: „Ukažte, kde je kulička!“ A já jsem se šel podívat a ukázal, kde je kulička.

Jelikož jsem se necukal, smyčka se zmenšovala: „Stačí, když ukážete, že máte peníze a já vám dám svoje!“ Ano, je divné, když vám někdo jen tak nabízí peníze. Ale právě s tím souvisí nadcházející bod.

Pravidlo č. 3 – Zahlť oběť podněty

Proč si někteří z vás pořád říkají, že jsem vůl, je dáno tím, že nejste přímo v dané situaci. Vy článek čtete v pohodlí domova, nebo třeba v tramvaji. Každopádně máte od celého příběhu odstup. V reálné situaci, kterou vám dokážu zprostředkovat jen omezeně, se všechno seběhlo během pár minut, kdy na mě několik lidí zaráz pokřikovalo v cizím jazyce a v úplně neznámém prostředí. Jeden z nich mi navíc přišlápl nohu, zatímco druhý na mě mluvil. Mnoho varovných signálů, které jsou z vašeho pohledu do očí bijící, jsem tak vůbec nemohl vnímat.

Podvodníci také umí skvěle využít našich podvědomých předsudků. Například toho, že zrzavý člověk s vizáží Ira či Skota a člověk, kterého tipujete na Balkánce, spolu přece nemají nic společného. Rozhodně nemůžou být v jedné partě!

Pravidlo č. 4 – Vysvětli jim, že se nic se nestalo

Jakmile dotáhnete svůj podvod (či zneužití jakéhokoliv charakteru) dokonce, přichází velké finále. Musíte totiž svou oběť přesvědčit, že se jí vlastně vůbec nic nestalo, a tudíž nemá důvod si stěžovat či volat policii.

Když jsem se na skořápkářích domáhal vrácení peněz, tak mi jedna z jejich kumpánek začala vysvětlovat: „It was correct!“. Tedy všechno je v pořádku a nemají se o čem se mnou dále bavit. Bohužel pro ně právě v tomto kroku jejich taktika selhala, když jsem si instinktivně uvědomil, že tady něco nesedí. Proto jsem se rozeřval, ať mi okamžitě vrátí peníze, jinak „I will call the police!“ (zavolám policii). Naštěstí pro mě zpanikařili a peníze mi vrátili.

Pravidlo č. 5 – Postup opakuj dle libosti

Pokud jste dostatečně otrlí, můžete předchozí pravidla úspěšného podvodníka opakovat stále dokola v různých oblastech. Můžete založit internetový gang tahající peníze z osamělých žen a mužů, kterým slibujete lásku nebo je vydíráte nahými fotkami. Můžete být autorita, která zneužije své moci a vmanipuluje člověka na ní závislého do sexuálního vztahu. Možností je nepřeberně.

Nevycházet z domu? To není řešení

Na podvodníky můžete narazit kdekoliv, a díky internetu ani nemusíte nikam chodit. To, k čemu bych vás rád vybídnul, je být zdrženlivější při souzení lidí, které někdo podvedl. Je snadné kroutit hlavou nad jejich „hloupostí“, když jste v pohodlí a máte dostatek času a informací k posouzení situace. V reálném životě ale jednáte pod tlakem a nemáte luxus nadhledu. Proto bychom neměli přistupovat na hru podvodníků tvrzením, že si za to oběti „alespoň trochu můžou sami“.

Vůči manipulaci a podvodům není nikdo z nás imunní a vyhýbat se všem situacím, kdy někdo zneužije vaší zranitelnosti, by znamenalo rezignovat na život. Až se vám někdo svěří s podobným příběhem, zkuste být chápaví. Může se to stát i vám.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám