Článek
A opět se nám v ulicích našich českých měst rozmáhá jeden z mnoha módních nešvarů typických hlavně pro letní období. Ulice přeplněné padělky světoznámých značek navlečené na lidech, kteří si často na svou vysněnou dovolenou v Bulharsku museli půjčit a o sociálním statusu reprezentující tyto značky si mohou leda tak nechat zdát ve svých nejbláznivějších snech. Ne, teď nepíši o značkách jako Adidas nebo Nike, které dnes pořídíte v každém hypermarketu za pár korun. Píšu o značkách zastupujících haute coture. O značkách určujících směr světa módy. Ikonách módního průmyslu. Značkách, jejihž oblečení vzniká z těch nejjakostnějších materiálů nejčastěji v italských manufakturách. Píšu o značkách jako je Prada, Gucci, Louis Vuitton atd. Jako člověk, který se o módu zajímá a považuje ji za druh umění, které si neosvojí kde kdo, jsem na to velice citlivý. Navíc, už mám vycvičené oko a padělek obvykle poznám už na několik metrů, navíc považuji za sprostotu jakékoliv padělání čehokoli.
Představte si, že pracujete na svém produktu. Zaměstnáte ty nejlepší talenty z celého světa, vybíráte nejjakostnější materiál. Stojí vás to čas, peníze a úsilí. No a pak si příjde nějaký Číňan, sprostě to obšlehne, pošle to trhovcům do Bulharska a tam to koupí nějaká česká tetka, co si s tím posléze hraje na milionářskou honoru před svýma kolegama v úklidové firmě kde pracuje? To nechceš. A co víc, vyleze v tom do ulic a hraje si na královnu světa, vždyť má kabelku Louis Vuitton.
Vůbec nejbujarejší módní přehlídky všech možných padělků se pak pořádají po ránku před úřadem práce. Mladíci v tričkách Dolce&Gabbana, na tváři výraz jako kmotrové té nejnebezpečnější mafie spolu s jejich prostorově rozlehlýma matkama ověšenýma kabelkama od Prady. Aneb ti, co si tyhle kousky pořídili na nejrůznějších internetových bazarech jako zaručený originál za pár drobných. Je mi z toho smutno pokaždé když jdu okolo.
Sám vím, kolik práce mi dá jako člověku s průměrným příjmem si našetřit alespoň jednou za rok na nějaký ten kousek pořádného a hezkého oblečení od některé z nejikoničtějších značek módního světa. Abych se pak procházel mezi hulváty, co nemají ponětí. Co si jen hrají na multimilionáře a tím prakticky degradují práci návrhářů, všech co se na budování dané značky podílí, ale i těch co si tvrdě vydělali na to, aby aby si mohli jejich produkt pořídit.