Hlavní obsah
Názory a úvahy

Svoboda slova u profesionála?

Může učitel přednášet žákům svůj osobní názor? Jde i tohle obhájit svobodou slova? Ne. A né. Ale…?

Článek

Z mého osobního pohledu není svoboda slova určena profesionální a politické činnosti. Jejím účelem by měla být ochrana „plebsu“. Aniž bych to myslel hanlivě.

Lze si představit astronoma, který trvá na faktu, že země je placatá? Ad absurdním…asi ano. Ale pak si bude muset najít jiné zaměstnání. Např. v zemědělství, kde by mohl mohl poučovat farmáře o výhodách „rovnoměrného“ zalévání deštěm.

Je zcela zřejmé, že existují zaměstnání, kde jsou osobní názory stranou. Nebo, lépe řečeno, si se svými názory nezvolíte studium, které by s ním bylo v rozporu (co kdyby vás, nedej Bože, či Přírodo), samotné vzdělání o váš, tak opečovávaný názor připravilo.

U politika je to složitější. Ten totiž používá na obhajobu svá tvrzení, kterým sám nevěří, právě onu svobodu slova. Tedy do chvíle, než je zvolen. Pak už to pro něj bývá složitější. A také má nezpochybnitelnou výhodu…ať plácnu cokoliv, stíhat mě stejně nikdo nemůže. A když už, pak se hodí „Svoboda slova“.

Autorka rozebírala třetí část seriálu Ratolesti a zamýšlela se nad svobodou slova u učitelů. Chápu, že rozvíjí teze filmové tvorby, ale vedou jí i určité konsekvence z reálného života.

Učitel MUSÍ MÍT VLASTNÍ NÁZOR! Na způsob výuky, k přístupu k žákům apod. Těžko ale skrýt pod „svobodu slova“ veřejné označení žáka za blbce, který se nehodí ani k popelářskému vozu! Byť by měl stoprocentní pravdu. Nebo si snad myslíte, že v této profesi je nadřazeno právo na svobodné vyjádření výchovnému efektu?

Historické či jiné reálie lze přednášet pouze tak, jak nastaly, či nastávají. Osobní komentáře, které je mají např. zesměšnit, či jinak napadnout, jsou od učitele nepřípustné. Až na dvě výjimky.

1) Dobře pamatuji dobu, kdy nám byl Sovětský svaz předkládán jako velký osvoboditel. Věděl jsem své, ale také jsem byl důrazně poučen, to „své“ si nechat pro sebe. A najednou se objevil učitel. Tedy .. UČITEL! Nejprve nám oznámil, že v dějepise máme nárok znát pravdu. A pak, že by bylo lepší o tom nemluvit. Jak pro nás, abychom se dostali na vyšší školu, tak pro něj, protože se svým věkem a nemocemi by vězení nemusel přežít. A tak mnozí z nás poprvé slyšeli o spolupráci Stalina a Hitlera, o Finské válce, o napadení Polska Sovětským svazem a prohlédli si fotky společné vojenské přehlídky Wermachtu a Rudé armády na území Polska. Tento učitel, pan Mild, byl hrdina, byť nešířil vlastní názor, ale jen a pouze fakta.

2) Pokud učitel seznámí žáky s principy kritického myšlení, může proti sobě postavit realitu dnešního světa s vlastními názory a vyjádřeními.

Bohužel, kritické myšlení není stále zahrnuto do základních osnov. A proto musí učitel vykládat dějiny tak, jak proběhly, a současnost tak, jak se odehrává.

I když…než o něčem začne mluvit…stejně je to už historie…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám