Hlavní obsah

Dobré a špatné zprávy z výsledků společnosti ChargePoint za 2. čtvrtletí

Foto: Unsplash.com

Původní investiční teze společnosti ChargePoint byla snadno uvěřitelná, ale mění ji současné problémy?

Článek

ChargePoint (CHPT), jedna z předních společností v rámci trendu počátečního rozvoje elektromobilů (EV), stojí za to sledovat pro její slibný vývoj na pozadí rostoucí potřeby infrastruktury pro nabíjení EV. Investiční teze společnosti ChargePoint s její rozsáhlou sítí 30 000 nabíjecích míst byla jednoduchá. Tempo, jakým se tato teze rozvíjí, je však pozoruhodně pomalé, přičemž výsledky společnosti za druhé čtvrtletí podtrhují přetrvávající problémy.

Výsledky společnosti za druhé čtvrtletí ukázaly směs dobrých a špatných zpráv. Pozitivní je, že upravená hrubá marže společnosti ChargePoint vzrostla na 26 %. To představuje výrazný skok oproti loňským 3 % a tvoří třetí po sobě jdoucí čtvrtletí pozitivního růstu. V průběhu těchto čtvrtletí se společnosti ChargePoint dařilo snižovat provozní náklady podle GAAP v poměru k tržbám, přičemž ve druhém čtvrtletí činil tento ukazatel 81 %.

Kromě toho společnost ChargePoint oznámila, že její příjmy z předplatného ve druhém čtvrtletí dosáhly 36 milionů USD, což znamená meziroční nárůst o 21 %. V pravděpodobné snaze posílit důvěru investorů zavádí vedení společnosti akční strategii na podporu efektivity při dalším snižování provozních nákladů.

Zachycení růstu však pro ChargePoint zůstává složitým úkolem. Tržby společnosti ve druhém čtvrtletí činily 108,5 milionu USD, což představuje 28% pokles oproti předchozím 150,5 milionům USD a zaostává za očekáváním analytiků. Tento pokles byl z velké části způsoben 44% poklesem tržeb ze síťových nabíjecích systémů ve srovnání s předchozím rokem.

Společnost rovněž zveřejnila plány na propuštění přibližně 15 % svých zaměstnanců v důsledku utlumeného růstu. To se jeví jako ještě znepokojivější trend, vezmeme-li v úvahu skutečnost, že v září 2023 již společnost propustila přibližně 10 % svých zaměstnanců. Očekává se, že tato reorganizace přinese náklady na restrukturalizaci ve výši přibližně 10 milionů USD.

Dalším zdrojem obav pro investory je pokračující spalování hotovosti společnosti, a to navzdory hotovosti a peněžním ekvivalentům ve výši 243,7 milionu USD a zbývající nevyčerpané částce 150 milionů USD z revolvingového úvěru. Za zmínku stojí také to, že do roku 2028 nemá žádný dluh se splatností.

Na další frontě se společnost ChargePoint potýká se svou houfnou konkurencí při pomalém růstu. Tesla se proslavila obrovskou sbírkou rychlonabíjecích portů, jejichž počet přesahuje 50 000. Poté, co společnost umožnila ostatním výrobcům automobilů využívat její nabíjecí technologii, získala pro své porty North American Charging Standard (NACS) řadu partnerství a licenčních smluv.

V nedávné době se Toyota stala osmou automobilkou, která se připojila k Ionně, vznikající síti rychlého nabíjení elektromobilů s ambicemi zřídit 30 000 vysoce výkonných rychlonabíjecích konektorů. Tento trend naznačuje, že výrobci automobilů by mohli dát přednost vybudování vlastních sítí, aby zvýšili spokojenost zákazníků a případně v budoucnu generovali svůj podíl na příjmech z předplatného.

Perspektiva nabíjecí infrastruktury představuje obrovský oslovitelný trh. Výsledky společnosti ChargePoint za druhé čtvrtletí jsou však jasnou připomínkou toho, že realizace růstu může být náročnější, než se mohlo zdát z počátečního nadšení investorů. Vzhledem k nejistým prvkům, jako je konkurence a provozní náklady, je třeba trajektorii společnosti ChargePoint v rychle se rozvíjejícím prostředí nabíjení elektromobilů v následujících obdobích pečlivě sledovat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz