Článek
Zdá se, že společnost Chipotle Mexican Grill (CMG) čelí na Wall Street další bouři, protože její akcie se nyní pohybují přibližně 20 % pod svým 52týdenním maximem – přesně o tolik klesla cena akcií ze svého historicky nejvyššího bodu. Nicméně pro ty, kteří by si mohli myslet, že na investici do expandujícího řetězce restaurací je již pozdě, historické výsledky zřejmě naznačují opak. Zde jsou tři klíčové úvahy, které by měli potenciální investoři překousnout.
1. Chipotle má prostor pro růst
Řetězce restaurací, jako je Chipotle, obecně využívají dvě hlavní strategie expanze: zvyšování tržeb ve stávajících provozovnách nebo otevírání dalších provozoven. Společnost Chipotle má již přibližně 3 500 provozoven, její silný růst v průběhu času je nesporný a cíl společnosti otevřít v roce 2024 až 315 nových provozoven podtrhuje plán expanze, který je i nadále v plném proudu.
Jaký je však skutečný potenciál expanze společnosti Chipotle? Pokud vezmeme v úvahu, že Yum! Brands Taco Bell, dalšího výrobce rychlého občerstvení s mexickou tématikou, zdá se, že významný růst je stále ve hře. Taco Bell se svými 8 500 provozovnami převyšuje Chipotle o 5 000 provozoven, což naznačuje, že Chipotle může růst ještě deset let. To je dobré znamení pro ty, kteří zvažují investice do společnosti.
2. Situace společnosti Chipotle by se mohla zhoršit
Chipotle se dostal na titulní stránky novin, když se jeho vážený generální ředitel Brian Niccol rozloučil se společností a přešel do čela Starbucksu. Ačkoli mezi investory Chipotle vzrůstá znepokojení ohledně vyhlídek společnosti pod novým vedením, stojí za zmínku, že Niccol byl obklopen kompetentním týmem, který většinou zůstává zachován – zdá se, že Chipotle pravděpodobně zůstane odolný.
Předpokládá se však, že společnost je na prahu dalších negativních zpráv týkajících se konkrétně prodejů ve stejných prodejnách – klíčového ukazatele růstu, jak bylo zmíněno výše. Ve druhém čtvrtletí došlo k překvapivému poklesu tržeb ve stejných prodejnách o 11,1 %, což je údaj, který se v rámci restauračního odvětví nepovažuje za udržitelný. Zatímco nízký jednociferný procentní růst tržeb ve stejných prodejnách je považován za příznivý výsledek, Chipotle toto měřítko trvale překonává. Přesto, když tržby ze stejných prodejen nakonec klesnou na nižší úroveň (jak tomu bylo v případě „pouhých“ 5 % ve třetím čtvrtletí roku 2023), lze to interpretovat jako signál úpadku společnosti. Ve skutečnosti Chipotle možná stále překonává své protějšky v odvětví, ale ne v takové míře jako dříve.
3. Velké výkyvy cen akcií společnosti Chipotle nejsou neobvyklé
Vzhledem k tomu, že akcie společnosti Chipotle jsou nyní 20 % pod svým 52týdenním maximem i pod svým historickým maximem, existuje možnost, že by se pokles mohl zintenzivnit. Po první veřejné nabídce akcií v roce 2006 akcie společnosti třikrát zaznamenaly pokles o 50 % a více. Takovéto dramatické propady, ačkoli jsou znepokojující, nejsou u rychle rostoucích společností, jako je Chipotle, neobvyklé.
Pokud dojde ke zpomalení prodeje ve stejných prodejnách nebo k hospodářskému poklesu, mohl by se tento 20% pokles výrazně prohloubit. Přesto se ukázalo, že předchozí neúspěchy přinášejí dobré příležitosti k nákupu této neustále rostoucí společnosti pro ty investory, kteří dokáží přečkat těžké chvíle na trhu. V současné době se zdá, že trh nabízí další příležitost investovat do Chipotle, i když vyhlídky by se mohly zlepšit pro ty, kteří se rozhodnou počkat. Nejlepší strategií by proto mohlo být začít s menší pozicí a zvážit navýšení investice, zejména pokud akcie ještě více poklesnou.
Vyplatí se tedy pořídit si další kousek Chipotle?
Zdá se nepravděpodobné, že by se příležitost investovat do rostoucího Chipotle uzavřela. Zdá se, že 20% propad ceny akcií představuje další šanci, jak se dostat na palubu. Přesto je pro ty, kteří o tomto kroku uvažují, nezbytné pochopit jak historii akcie, tak obchodní souvislosti. Než se akcie Chipotle odrazí ode dna, mohou přijít další propady. Pokud však bude Chipotle i nadále otevírat nové prodejny současným tempem a bude i nadále dosahovat poněkud solidních hodnot tržeb ve stejných prodejnách (uvažujme střední jednociferná čísla), zdá se, že další růst je téměř nevyhnutelný. To by nakonec mělo přilákat investory zpět k akciím.