Hlavní obsah

Proč je Ford skvělou dividendovou akcií

Foto: Canva

Společnost Ford čelí vážným problémům, které jsou však napravitelné a mohly by otevřít cenný kapitál pro jejich dividendovou strategii

Článek

Ford Motor Company (F), americká, celosvětově uznávaná automobilka proslulá ikonickou značkou Blue Oval, je pro investory i nadále zajímavou akcií, přestože její cena za poslední rok klesla o 12 %. S aktuálním poměrem ceny k zisku na úrovni 11 představuje detroitská společnost nejen cenově dostupné vstupní body pro dividendové investory, ale také ukazuje svůj růstový potenciál díky řešení klíčových problémů a udržování zdravého cash flow a flexibilní dividendové politiky, která často zahrnuje mimořádné dividendy.

Jednou z klíčových výzev, kterou musí Ford efektivně strategicky vyřešit, je expanzivní čínský trh. V posledních letech Ford v Číně ztrácel tržní podíl, protože se snažil udržet krok s rychlým přechodem Číny na elektromobily (EV). Tento trend se znovu potvrdil, když více než polovinu prodejů nových osobních automobilů vykázaných v červenci tvořily elektromobily. Podíváme-li se zpět na rok 2016, Ford v Číně zaznamenal prodej 1,3 milionu vozů. Do roku 2022 se však toto číslo dramaticky smrsklo na méně než 500 000 vozů.

S nevyužitými výrobními kapacitami a klesajícími prodeji se dřívější aspirace společnosti Ford učinit z Číny významný pilíř zisku zastavily. Ford však projevuje solidní poddajnost ve svém odhodlání tento problém řešit a zvyšuje úsilí o vývoz vozů z Číny. Jen v roce 2023 činil počet vyvezených vozů z Číny více než 100 000, což pro společnost představuje nový rekord. Pozoruhodné je, že v první polovině roku 2024 došlo k dalšímu nárůstu vývozu z Číny, který oproti předchozímu roku poskočil o 45 % a dosáhl celkového počtu 75 000 vozidel.

I když se v současné době může zdát, že jde spíše o dočasné řešení, strategické směřování společnosti Ford týkající se čínského trhu znázorňuje krok k rozpuštění tohoto konkrétního protivětru.

Dalším velkým problémem, který stojí Fordu v cestě, je situace kolem jeho divize Model e, která je primárně zodpovědná za elektromobily. Předpokládá se, že jen v roce 2024 by divize model e mohla čelit ztrátám ve výši až 5,5 miliardy dolarů. Ve snaze čelit těmto ztrátám a vyvážit poptávku zákazníků s nabídkou produktů Ford výrazně přehodnotil svou strategii v oblasti elektromobilů. Ta zahrnuje odložení nebo úplné zrušení investic do elektromobilů v hodnotě zhruba 12 miliard USD.

Cíl proměnit model e v ziskovou divizi bude vyžadovat trpělivost a značné úsilí směřující ke snížení nákladů na baterie a další klíčové komponenty. Ford v rámci své strategie výrazně vsadil na nízkonákladovou platformu s cílovou cenou 25 000 dolarů a doufá, že to přiláká běžné zákazníky. Ziskovost tohoto podniku je však v současné době otevřenou otázkou.

Navzdory těmto problémům si Ford udržuje silnou finanční pozici, o čemž svědčí velké hotovostní rezervy a zdravá rozvaha. Solidní likvidita automobilky, navzdory ztrátám, které utrpěla její divize Model e, a potížím na čínském trhu, podtrhuje její finanční sílu. Ve druhém čtvrtletí totiž dosáhl upravený volný peněžní tok 3,2 miliardy dolarů, zatímco celkové hotovostní rezervy a likvidita činily téměř 27, resp. 45 miliard dolarů.

K této dobré finanční situaci významně přispívá prosperující divize Ford Pro s vysokou marží. Tato divize vykázala ve druhém čtvrtletí zisk před úroky a zdaněním (EBIT) ve výši téměř 2,6 miliardy dolarů, což je více než dvojnásobek tradiční divize Ford Blue, která vydělala téměř 1,2 miliardy dolarů. To bylo výrazně více než ztráta modelu e ve výši 1,1 miliardy dolarů ve stejném období. Divize Ford Pro se ve druhém čtvrtletí rovněž pyšnila marží EBIT ve výši 15,1 %, což je o 4,4 % více než u divize Ford Blue.

Ford je známý tím, že upřednostňuje návrat hodnoty prostřednictvím dividend před zpětným odkupem akcií, což je vlastnost připisovaná rodině Fordů, která vlastní značnou část akcií se zvláštními hlasovacími právy a dividendami. Toto zaměření je patrné z historie společnosti, která vyplácí značné dodatečné a zvláštní dividendy, kdykoli má k dispozici dodatečnou hotovost. Ukázkovým příkladem bylo, když Ford prodal svůj podíl ve společnosti Rivian a odměnil investory zvláštní dividendou ve výši 0,65 USD na akcii.

To posiluje tvrzení, že Ford je slibnou investicí pro příjmové investory. Díky statusu ikonické značky, podhodnoceným akciím, vysoce ziskovému podnikání Ford Pro generujícímu hotovost, potenciálnímu zvýšení dividendy při zmírnění protivětru a dividendovému výnosu ve výši 5,5 % Ford na trhu bezesporu vyniká jako žádaná dividendová akcie.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz