Článek
Společnosti Palantir Technologies (PLTR) se za necelý rok podařilo odhodit roušku neznámosti a posunout se více na světovou obchodní scénu. Dříve, zmítána mezi vnímáním jako důsledného vývojáře softwaru a „podvodníka s umělou inteligencí“, zůstávala její role v technologickém segmentu poněkud neuchopitelná. Tato nejasnost, způsobená zejména nedostatečným pochopením investorů pro reálnou implementaci nabídky společnosti Palantir, se nyní začala vyjasňovat.
Společnost Palantir ukázala, že využití „umělé inteligence“ a „poznatků založených na datech“ může přinést hmatatelné úspěchy. V uplynulém roce se společnost ocitla na nové růstové vlně, která byla podpořena její silnou pozicí vývojáře softwarové platformy pro analýzu dat. Díky zrychlení horní linie, důslednému zvyšování ziskové marže a úspěšnému přechodu od pozice, kdy společnost spaluje hotovost, k pozici, kdy vytváří zisk, dosáhla společnost Palantir značných pokroků. Nedávno byla společnost zařazena do indexu S&P 500 a již úzce spolupracuje s technologickými velmocemi, jako jsou Microsoft a Oracle.
V tomto kontextu si zaslouží bližší pozornost ještě jedna společnost – ServiceNow (NOW). Ačkoli ServiceNow není tak dobře propagována jako Palantir, tiše a jistě narušuje prostředí podnikového softwaru způsobem, který docela připomíná trajektorii růstu společnosti Palantir.
Společnost ServiceNow, která je relativně nenápadná, ale přesto vlivná, soustředí svou pevnost v technologickém segmentu na to, že je „páteří IT“ pro společnosti, které se snaží zlepšit svou digitální infrastrukturu, jak uvedl generální ředitel Bill McDermott. Mechanismy, kterými ServiceNow tuto roli vykonává, by však bylo vhodné dále prozkoumat.
Jedním z opakujících se problémů, které trápí společnosti z různých odvětví, včetně financí, prodeje, marketingu, provozu a lidských zdrojů, je oddělenost jejich oddělení. To rozmělňuje celou organizaci, což vede k pomalým procesům a opožděnému rozhodování. ServiceNow zde prostřednictvím své komplexní sady nástrojů a služeb založených na SaaS řeší tato úzká místa a usnadňuje bezproblémovou spolupráci mezi odděleními, čímž výrazně zrychluje časový harmonogram projektů a zvyšuje produktivitu.
Strategie růstu společnosti ServiceNow zahrnuje také výrazné zaměření na umělou inteligenci. Společnost uzavřela několik významných partnerství s významnými technologickými firmami, jako jsou Microsoft, IBM a Nvidia. Kromě zveřejňování těchto vazeb je odhodlání společnosti začlenit AI do svého obchodního modelu patrné z jejího solidního výkonu.
V posledních několika letech, zejména od roku 2023, zaznamenala společnost ServiceNow působivý nárůst ziskové marže a příjmů. Toto období odpovídá době, kdy se umělá inteligence začala dostávat do popředí globálního obchodního vyprávění, což naznačuje, jak společnost ServiceNow tohoto trendu využila.
Významným úspěchem v tomto období byla rovnováha mezi zrychlujícími se tržbami a rozšiřující se ziskovou marží společnosti ServiceNow. Tato dynamika katalyzovala konzistentní ziskovost, která se pozitivně projevila jak v čistém zisku, tak ve volném peněžním toku.
Pokud jde o ocenění společnosti ServiceNow a její investiční životaschopnost, čistý příjem a peněžní tok společnosti vykazují určité výkyvy, protože společnost reinvestuje své zisky, aby navázala na svou růstovou dynamiku. Proto metriky ocenění, jako je poměr ceny k zisku nebo ceny k volnému peněžnímu toku, nemusí představovat přesné posouzení, což vyžaduje pohled na poměr mezi hodnotou podniku a příjmy.
Společnost ServiceNow se v současné době obchoduje s násobkem EV k tržbám ve výši 18,6, což obecně odpovídá jejímu pětiletému průměru. Zajímavé je, že po menším nárůstu v roce 2020 zaznamenaly násobky ocenění společností ServiceNow a Palantir v letech 2021 až 2023 výrazný pokles, a to především v důsledku makroekonomických faktorů, jako je zvýšená inflace a úrokové sazby.
Od roku 2023 však uznání potenciálu umělé inteligence vedlo u obou společností k růstu ocenění. Navzdory tomu se poměr EV k výnosům společnosti ServiceNow pohyboval kolem úrovně před rokem 2020.
Vzhledem k transformaci společnosti ServiceNow ve výrazně větší a ziskový subjekt od roku 2020 se objevují dohady, zda nejsou její akcie podhodnocené. Pozorování naznačují rostoucí zájem investorů o společnost ServiceNow, který odráží růstový příběh společnosti Palantir.
Je možné, že toto chápání na trhu ještě plně nedohnalo potenciál společnosti ServiceNow a její klíčovou roli, kterou hraje na pomezí umělé inteligence a podnikového softwaru. S ohledem na tyto faktory nemůže být lepší čas pro investici do společnosti ServiceNow. Zdá se, že do budoucna bude cesta společnosti odrážet růstový příběh společnosti Palantir, protože rozvíjející se příběh o umělé inteligenci nadále mění podnikatelské prostředí po celém světě.