Hlavní obsah

Tesla: 4 silné a slabé stránky, které byste měli znát

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Mercurius Pro

Situace je zcela jiná než před několika lety, než se obchod s elektromobily rozvinul.

Článek

Od založení společnosti Tesla (TSLA ) uplynulo více než 20 let a od výroby prvního elektromobilu uplynulo 15 let. Ve skutečnosti je to již více než deset let mainstreamová, masově vyráběná značka automobilů. A přesto se tato rozvíjející se společnost dostává na titulní stránky novin stejně často jako kdykoli předtím. Možná ještě víc.

Ne všechny tyto titulky jsou pro akcie Tesly příznivé. Zdá se, že výrobce elektromobilů a jeho generální ředitel jsou v těchto dnech v defenzivě. To je hlavní důvod, proč akcie Tesly klesly o více než 50 % oproti svému vrcholu z konce roku 2021 a stále se škádlí na novém 52týdenním minimu; tento výprodej a všechna dramata, která ho způsobila, nutí investory hádat, co bude s touto slavnou společností dál.

Pokud vám celá tato nejistota ztěžuje rozhodování o akciích, je na čase udělat krok zpět a podívat se na situaci z širšího pohledu. Zde je to, co je (stále) na Tesle nejdůležitější, ať už v dobrém, nebo ve zlém.

Silné stránky

Ikonický výrobce elektromobilů má několik kladů. Čtyři z nich vyčnívají nad ostatní.

1. Stále je nejuznávanější značkou na trhu

Přiznejme si to. Zatímco spousta jiných výrobců dnes vyrábí elektromobily, Tesla zůstává hlavní značkou v oboru. Nejenže ji společnost Kelley Blue Book označila za vítěze image značky pro rok 2023 mezi elektromobily, ale Tesla také předčila dlouholeté výrobce automobilů se spalovacím motorem v několika různých kategoriích luxusních vozidel. Podobnou pověst má i v zámoří. Respektované jméno jistě pomáhá udržet značku Tesla v popředí zájmu zákazníků, kteří si chtějí pořídit elektromobil.

2. Vysoce integrovaná výroba

Mnoho výrobců automobilů si v dnešní době velkou část výrobního procesu zajišťuje samo. Málokterý výrobce automobilů si však dělá tolik věcí sám jako Tesla. Od lisování vlastních hliníkových podvozků přes montáž vozů až po výrobu vlastních baterií - tato společnost dokáže přizpůsobit každý aspekt výroby elektromobilů. Nejenže to usnadňuje stavbu nového vozu od základu, ale také to znamená, že Tesla nečeká na díly od jiného výrobce, které se mohou nečekaně zpozdit.

3. Soustředěnost a díky tomu i finanční flexibilita

Ano, společnost vyrábí řešení pro ukládání energie v domácnostech spolu se solárními panely. Nejsou to však zrovna rozptylující vedlejší projekty. To znamená, že Tesla zůstává stoprocentně zaměřená na výrobu jedněch z nejlepších elektromobilů na světě.

To je v kontrastu s tradičními výrobci automobilů se spalovacím motorem, jako jsou Ford Motor Company a General Motors, kteří se snaží zvládnout klesající poptávku po vozidlech s benzínovým motorem a zároveň investují do svých vznikajících podniků vyrábějících elektromobily. Tento přechod se ukazuje jako nákladný pro již tak fiskálně sužovaný automobilový průmysl, s výjimkou společnosti Tesla, která se zaměřuje na elektromobily a která je od roku 2020 trvale zisková. Tato ziskovost umožňuje výrobci elektromobilů manévrovat podle potřeby.

4. Rozmanitá produktová řada

A konečně, ačkoli tomu tak nebylo vždy, Tesla nyní nabízí vozidlo pro každý rozpočet. Její nejlevnější vozy začínají na hranici 40 000 dolarů, zatímco zákazníci, kteří hledají více luxusu nebo lepší výkon, mohou za Teslu utratit více než 100 000 dolarů, a přesto si přijdou na své. A samozřejmě existuje spousta možností mezi těmito dvěma extrémy. Takto široká cenová škála znamená, že Tesla má co prodat každému, kdo je ochoten a schopen vůz vlastnit.

Slabé stránky

Ne všechno funguje ve prospěch Tesly. Existují záležitosti, které by měly potenciální akcionáře znepokojovat. Zde jsou čtyři hlavní problémy v současné době.

1. Elon Musk a jeho někdy kontrastní chování

Byly doby, kdy byl generální ředitel Elon Musk oslavován jako vizionář, který zachraňuje svět tím, že zavádí do běžného provozu čisté a ekologické automobily. Nyní už možná tolik ne. Od roku 2022, kdy převzal Twitter, a následných otázek týkajících se některých druhů online projevů, je Musk tak trochu v horkém křesle. Není od věci se zamyslet, zda jeho hojně zveřejňované komentáře někdy nemají negativní dopad na cenu akcií společnosti Tesla.

2. Nedostatečná infrastruktura pro podporu majitelů

Většina majitelů vozů Tesla své vozy miluje. Ale vlastnit je není vždy pohodlné. Výrazně chybí možnosti, jak nabíjet jejich baterie mimo domov. Jak vyplývá z vlastního průzkumu společnosti Motley Fool, po celých Spojených státech je rozmístěno pouze 1 974 nabíjecích stanic Tesla podporujících 21 852 portů Supercharger a většina z nich se nachází ve více metropolitních oblastech.

Pro představu, podle odhadů Národní asociace obchodů se smíšeným zbožím je v USA řádově 145 000 čerpacích stanic, z nichž každá má několik pump, které dokáží během několika minut naplnit nádrž automobilu. Ani mimo Spojené státy se situace nijak výrazně neliší. Pro každého, kdo jede s vozem Tesla na delší cestu, je potřeba poměrně pečlivého plánování.

3. Zájem o elektromobily vrcholí

Tato starost s dobíjením je velkým důvodem, proč zájem o nákup elektromobilů klesá, i když to není důvod jediný. Konec dotací, obavy z nebývale vysokých nákladů na výměnu baterií elektromobilů a stále vysoká cena elektromobilů jsou podle nedávné zprávy datové společnosti Jerry jedním z důvodů, proč zájem amerických spotřebitelů o vlastnictví elektromobilu klesl ze 49 % na konci roku 2022 na současných 41 %. Stejný trend je patrný i v zámoří.

4. Konkurence (konečně) začíná být seriózní

V neposlední řadě, ve stejné době, kdy spotřebitelé přestávají milovat myšlenku plně elektrických vozidel, přední konkurenti společnosti Tesla zintenzivňují svou hru. Prodeje elektromobilů čínské společnosti BYD v posledním čtvrtletí loňského roku zastínily prodeje elektromobilů vyrobených společností Tesla.

Na domácím trhu se General Motors drží svých plánů zcela ukončit výrobu vozidel se spalovacím motorem do roku 2035. Ford své plány v oblasti elektromobilů jen trochu zpomaluje, i když stále hodlá v polovině letošního roku zahájit výrobu bateriové verze svého oblíbeného SUV Explorer a debut dalšího nového elektromobilu plánuje do konce roku 2024.

Většina konkurentů společnosti Tesla se možná přeskupuje, ale rozhodně nezmizí. Jen vymýšlejí způsoby, jak v budoucnu prodat více elektromobilů za nižší cenu.

Případní investoři do Tesly by se měli poohlédnout jinde - prozatím

Nevykládejte si zprávu špatně. Tesla není odsouzena k zániku. Bude v pořádku. Pravděpodobně dokonce zůstane předním jménem v oblasti elektromobilů. Ale pro investory, kteří mají zájem zkusit akcie Tesly, když jsou na dně, musí být v současné době méně vážných obav z podnikání Tesly.

Po většinu své existence měla Tesla volnou ruku a vytvořila trh, na němž byla v podstatě jediným jménem v okolí. To už dnes neplatí. Investoři nikdy nemuseli oceňovat akcie Tesly, když byla společnost v defenzivě v takové míře jako nyní.

Právě teď je lepší se poohlédnout po jiných investičních vyhlídkách a zároveň počkat, jak dobře se Tesla vypořádá s nově vzniklými problémy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz