Článek
Jak výhodně prodat nemovitost - vyplatí se svěřit prodej odborníkům?
Prodej nemovitosti je pro většinu z nás úkonem, který řešíme třeba jen jedenkrát za celý život. Může se jednat o dědictví po rodičích či prarodičích, nevyužitý byt koupený před lety či jakoukoliv jinou nemovitost, jejíž držení už pro nás není z ekonomického, strategického či jakéhokoliv jiného osobního důvodu atraktivní. Důvodů pro prodej může být opravdu mnoho a ať už jsou jakékoliv, úzce s nimi souvisí i průběh samotného prodeje. Je totiž velmi důležité i to, jak rychle chceme nemovitost prodat, kolik energie a osobního času chceme prodeji obětovat a v některých případech i to, jak moc chceme riskovat.
Jedna z prvních otázek, která při myšlence na prodej nemovitosti zákonitě vyvstane je jakou formou prodej realizovat - využít služeb realitního zprostředkovatele a nebo vše zařídit a vyřešit ve vlastní režii?
Prodej jako každý jiný?
Asi každý z nás už někdy v životě něco prodal. Nevyužívaný slunečník, oblečení po odrostlém potomkovi, zánovní zahradní sekačku a podobné drobnosti. Nemá smysl si nic nalhávat, žijeme ve světě levných produktů, které různé internetové bazary přímo zahlcují. Při podobném prodeji drobných movitých věcí toho příliš neřešíme, stačí několik fotek, krátký popis a poté už jen spojit se s kupcem a dotáhnout finální obchod. A i když se stane, že třeba všechny detaily nepromyslíme, nejsme dostatečně opatrní a někdo nás podvede, zase tolik nás to nepálí, alespoň ne finančně či existenčně.
Vyšší úroveň už je prodej automobilu - většina majitelů ji i v dnešní době svěří autobazarům. Zde je takřka jisté, že při případném přímém prodeji by vůz mohl prodávajícímu vynést vyšší částku, než by mu nabídl odhadce v autobazaru. Nelze ovšem opomíjet časovou náročnost celého procesu a nutnost nastudování si základní legislativy, která se prodeje vozidel týká. Mnoho bývalých majitelů se v minulosti dostalo (a děje se to stále) to prekérní situace, kdy vůz dle kupní smlouvy již nebyl jejich, avšak v registru vozidel byli stále považováni za vlastníky. Nemá smysl vyjmenovávat všechny vážné problémy, které z takovéto situace plynou. Jisté je jediné - byť to ekonomicky nemusí být nejpříznivější, autobazar znamená téměř výlučně takřka nulové starosti a riziko. A to mnohdy za těch pár potenciálních tisícovek navíc většině lidem stojí.
Prodej nemovitosti svépomocí
Pokud prodáváme nemovitost, s prodejem drobností ba ani s prodejem ojetého vozu to nelze ani vzdáleně srovnávat. Prodej nemovitostí je poměrně komplikovanou záležitostí - tedy ve chvíli, kdy skutečně chceme celý proces zvládnout s čistým svědomím, bez zbytečného stresu a za co nejlepších podmínek. V zájmu každého majitele, který zvažuje prodej své nemovitosti by z logiky věci měla být snaha o maximalizaci prodejní ceny - příjem z prodeje je ostatně nedílnou součástí motivace k tomu nemovitost prodat. Také nemůžeme opomenout veškeré zákonné úpravy tohoto procesu, jejichž nedodržení by nás mohlo vyjít opravdu draho. Proto je dobré si před samotným rozhodnutím o prodeji bez realitního zastoupení připomenout, co všechno nás čeká a ujasnit si i to, kolik času nás to bude v celkovém měřítku stát.
Pokud chceme nemovitost prodat a chceme to zkusit ve vlastní režii, je vhodné se zamyslet nad následujícími otázkami (a zkusit si na ně odpovědět):
- Kde plánuji nemovitost k prodeji prezentovat, kolik času a prostředků mi spotřebuje příprava podkladů (popis, fotografie, videoprohlídka atd.), kolik samotná prezentace (inzertní portály, atd.)?
- Jakým způsobem pokryji právní úkony spojené s prodejem nemovitosti, kolik času mi zabere nastudování si dané problematiky tak, abych se nestal/a obětí podvodu či aby nevznikly problémy dané nevědomostí a neinformovaností?
- Jakým způsobem a kdo bude zajišťovat veškerou komunikaci s potenciálními zájemci, kdo bude vybírat zájemce o prohlídku nemovitosti, kdo bude samotné prohlídky realizovat, jaká bude časová náročnost těchto úkonů?
- Kdo vytvoří správnou a právně bezpečnou prodejní/kupní smlouvu?
- Kdo určí ideální prodejní cenu nemovitosti tak, aby odpovídala požadavkům prodávajícího a nemovitost se prodala v ideálním čase?
- Jak bude vypadat strategie případného snižování ceny při nedostatku zájmu či špatnému odhadu (nadcenění) dané nemovitosti?
- Kdo ponese odpovědnost za celý průběh obchodu?
Často se stává, že majitel pomýšlející na prodej nemovitosti vlastními silami až v průběhu celého úkonu zjistí, kolik času celý proces zabere a jak náročný může být. Nezřídka se stává, že podobné pokusy končí nezdarem a prodej s realitním zastoupením probíhá až posléze. To je nevýhodné především pro ty klienty, kteří chtějí nemovitost prodat v co možná nejkratším čase. Zaznamenat lze i jiný extrém, který se s podobným scénářem pojí; pokud inzerujeme nemovitost vlastními silami s určitou cenou, prodej vázne a obrátíme se na realitního specialistu, zpravidla zjistíme, že nemovitost má reálně mnohem vyšší hodnotu než jsme si představovali a požadovali. V takovém případě může profesionální prezentace a vysoká pozice na inzertních serverech, které zajistí realitní specialista přivést vážné zájemce v rekordním čase, ovšem ne za předpokladu, že již předchozí nepovedenou prezentaci nemovitosti viděli - s nižší částkou. Podobný nepovedený pokus se ve většině případů dá napravit, pokud se tohoto úkolu ujme skutečný specialista, který má prezentaci prodejním nemovitostí v malíčku.
Vyplatí se oslovit odborníka?
Služby realitního specialisty obsahují kompletní servis při prodeji nemovitosti tak, aby na bedra majitele dopadla co nejmenší, nejlépe nulová tíha. Samozřejmě je důležité vybrat si takového odborníka, který svému řemeslu skutečně rozumí. Zde jsou na místě ověřitelné recenze a reference, zkušenosti bývalých klientů a také fakta o realizovaných prodejích. Pokud Vámi vybraný specialista tyto informace nechce sdílet a zamlčuje svou profesní minulost, doporučujeme se porozhlédnout někde jinde.
Jakmile si svého partnera pro realitní obchod naleznete, de facto si můžete oddechnout a už pouze následovat kroky, kterými Vás provede a které prodej každé nemovitosti obnáší. Kvalitní realitní specialista zajistí profesionální nafocení a popis Vaší nemovitosti, kvalitní a oslovující prezentaci na serverech, které jsou dlouhodobě spolehlivé a mají vysokou míru odezvy. Vyřeší veškerou komunikaci s potenciálními klienty. Pravdou je, že na zajímavou nemovitost se může ozvat opravdu hodně zájemců, avšak zpravidla pouze část (v některých případech jen zlomek) z nich má skutečný zájem a jsou pro realizaci prodeje relevantní.
Zájemce je logicky nutné třídit, protože realizovat stovky prohlídek nemovitosti je samozřejmě nesmyslné a rozhodně nerentabilní.
Realitní specialista také poradí se všemi právními záležitostmi, připraví veškeré podklady pro bezproblémovou realizaci prodeje. Připraví takovou prodejní strategii, která bude ctít všechny požadavky prodávajícího a bude se snažit maximalizovat výnos z prodeje. Správný odhad ceny nemovitosti je zpravidla stěžejním důvodem, proč se obrátit na realitního zprostředkovatele. Samozřejmě je nesmysl zjistit pouze odhadovanou prodejní cenu a poté si vše zařídit sám. Prodej nemovitosti, její prezentace a vyjednávání se zájemci je náročná disciplína a pokud chceme opravdu dosáhnout požadované prodejní ceny, je potřeba svěřit prodej skutečným, v branži zběhlým odborníkům.
Ať už se rozhodnete pro prodej ve vlastní režii nebo se svěříte do rukou profesionála, přejeme Vám úspěšný prodej s výsledkem, který bude podle Vašich představ.