Hlavní obsah
Hobby a volný čas

Jaké to je jezdit na elektrické jednokolce

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: MIchael Rada

Elektrrické jednokolky KINGSONG

Co? Proč? Kde? Jak? Za kolik? Kdy?

Článek

Ačkoli je namíro nezvyklý, je dnešní perex naprosto dokonalým přehledem toho, co dnes přijede, s o hledem na více než 200× čtenost předchozího článku věnovaného právě tématu Elektrických jednokolek.

Začnu tedy prvním dotazem.

Co je elektrická jednokolka?

Elektrická jednokolka je jeden z nejmenších prostředků čisté mobility určený pro standardní použití a ne jen pro zábavu, či sport. Její malá velikost je dána konstrukcí celého zařízení, které se primárně sestává z kola, v němž je umístěn elektromotor, baterie, těla přístroje, stupaček a řídící jednotky. Většina elektrických jednokolem má menší půdorys, než má jezdec, a jejich hmotnost se pohybuje od 12 to 60 kg.

Proč elektrická jednokolka?

Jak jsem uvedl výše, je elektrická jednokolka jedním z nejmenších dopravních prostředků sloužících k přepravě člověka, případně i nákladu z místa A do místa B, ale někdy i do místa C, D, E, E a tak dále. Tento dopravní prostředek může stejně dobře posloužit na cestu do a z práce, na nákup, na houby, či na cestu kolem republiky za 14 dní. Výhodou je, že její malý rozměr umožňuje, aby Vás jednokolka doprovázela do kanceláře, do obchodu, do MHD, vlaku či na konferenci.

Kde se dá na elektrické jednokolce jezdit?

Tuto utázku zodpoví nejlépe pravidlo, které znají všichni jezdci. „Omezením je vždy jen jezdec.“ Elektrické jednokolky nejsou citlivky určené jen pro jeden potvrch, naopak užívají si jízdu po silnici stejně jako v terénu, v suchu stejně jako za mokra, či na sněhu. Užívající si na rovině i v horách. Podmínkou je, že musí jízdu zvládnout i jezdec, či jezdkyně, bez nich to totiž nefunguje.

Jak se na elektrické jednokolce jezdí?

Základním rozdílem je, že je každá jízda HANDS-FREE, ne proto, že se chceme vytahovat, jak jezdíme bez držení řídítek, ale proto, že elektrická jednokolka žádná řídítka nemá, a i když snaha některých výrobců byla, neuspěli, protože jízda bez nutnosti cokoli držet v ruce je prostě osvobozující.

Je třeba podotknout, že nejtěžší není to, co si všichni „ne-jezdci“ myslí, tedy udržení rovnováhy, protože to stroj, minimálně v předo-zadním směru udržuje sám za pomoci elektronického gyroskopu, který u některých strojů dopočítává rovnováhu až 20.000 za vteřinu. Obtížnost je v citlivosti přístoje, který reaguje již na přenesení 300 g hmotnosti jezdce. Pro představu, stačí položit na stupačky dvě balení Mariolázeňských oplatek kolonáda a stroj se začne rozjíždět. I proto mnozí jezdci hovoří o tom, že své stroje řídí myšlenkou a mají do velké míry pravdu, protože namísto zapojení vnějších svalových skupin se při jízdě na elektrické jednokolce zapojuje kosterní svalstvo, a to s intenzitou, kterou znají fyzioterepauti, a ti co cvičí na kondiční pomůcce s názvem BOSU.

Za kolik je možné elektrickou jednokolku pořídit?

Cenový rozptyl není malý, stroje lze pořídit za částky od 20.000 bez DPH až po 100.000 Kč bez daně. Rozdíl je nejen ve velikosti a hmotnosti, ale hlavně v tom, co daná jednokolka dokáže. Zatímco ty v nejnižší cenové kategorii (bereme-li nové stroje) dokáží jen max rychlostí 18 km/h a dojet 15 km na jedno nabití, jsou stroje nejvyšší cenové kategorie schopny jet rychlostí téměř 100 km/h a dojet až 350 km na jedno nabití.

Kdy začít jezdit na elektrické jednokolce?

Nejpozději zítra, nestihnete-li to již dnes. Nejmladší jezdkyně, se kterou jsem se setkal, měla 4 roky. Nejstarší jezdec, kterého jsem učil, měl 75 let (v USA je pár jezdců, kterým je již před 90 let). Omezení zde skutečně není, a to ani v případě, že jste při úraze například přišli o dolní končetinu. Právě naopak. Například na Filipínách je aktuálně velmi silná komunita (neustále se rozšiřující), kterou vede několik jezdců s „omezenou mobilitou“ a je fascinující sledovat jejich výkony.

Jistě tušíte, aniž by jste četli můj předchozí článek, že jsem sám jedcem, a máte pravdu, jsem dokonce jedním z nejdéle jezdících jezdců v ČR (od roku 2014) a v roce 2015 jsem dokonce byl několik měsíců na stupínku na světovém žebříčku nájezdu. Od té doby také jízdu vyučuji. Zároveň se snažím o zařazení elektrických jednokolek například do armády, ozbrojených složek, či složek záchranné rychlé pomoci, protože ve městech, ale všude tam, kde každá vteřina hraje roli, není pro případného záchranáře, lékaře, či požárníka, žádný dopravní prostředek rychlejší. Poslední jednání s pracovníky Horské služby, by mohlo přinést zlom, tak uvidíme. Zatímco prezident Petr Pavel potřebuje kola dvě, prezidentský kandidát, Michal Horáček, odzkoušel v roce 2017 pod mým vedením kolo jedno a nebyl vůbec špatný.

Takže až příště uvidíte například na mostě přes dálnici pohybující se osobu plovoucí vzduchem, vězte, že se nejedná o Fatu-Morganu, ale jezdce, či jezdkyni na elektrické jednokolce. Až jí, či jemu pojedete náhodou vstříc, je více než pravděpodobné, že ve tváři uvidíte úsměv od ucha k uchu, který Vám nejlépe odpoví na poslední, nevyřčenou otázku

JAKÉ TO ASI JE

Přeji Vám všem bezpečnou jízdu bez ohledu na počet kol, a jak říkáme v angličtině E-NJOY YOUR E-MOTION

V Plzni 6.8.2023, Michael Rada, Člověk

P.S. Myslíte-li si, že Vám elektrická jednokolka obrátí život vzhůru nohama, pak máte pravdu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám