Článek
Dobře. Vytvořím vědecký článek ve formě prostého textu, který se nebude dopouštět osobních útoků, ale bude přesně, odvážně a kriticky analyzovat historické i systémové viníky úpadku českého jazyka, a tím i jeho dopadu na vědu, ekonomiku a duchovní zdraví národa.
---
Jazyk jako oběť řízené deformace: Kritická analýza příčin úpadku české řeči, vědy a ekonomiky
Český jazyk býval nástrojem, který rezonoval napříč tělem, myslí i krajinou. Byla to řeč, která vyrostla z půdy, z dechu, z písně. Čeština byla nejen jazykem lidu, ale i nositelem citového a tvůrčího vědomí. Její síla spočívala v přesné souhře mezi zvukem, významem a pocitem. Právě tento jemný akusticko-fonetický systém se stal terčem systematické deformace, jejíž důsledky dnes vidíme nejen v jazyce samotném, ale i v hlubokém úpadku české ekonomiky, vědy a schopnosti tvořit.
I. Škola jako nástroj přerušení jazykového instinktu
Největší tragédií nebylo to, že český jazyk byl po staletí potlačován, ale to, že později byl obnoven nesprávně. Národní obrození sice přineslo snahu o kodifikaci a návrat k jazyku, ale tato kodifikace vznikla na stolech lidí, kteří jazyk studovali jako mrtvou strukturu, nikoliv jako živou vibraci. Zásluhy Dobrovského, Jungmanna nebo Husa nelze zpochybnit v jejich době, ale v jejich práci začal proces mražení řeči. Od této chvíle se z řeči stal systém značek, nikoliv proud významu.
Školy přestaly učit děti poslouchat a začaly je nutit pamatovat si. Každá dětská fonetická přesnost byla označena za „chybu“. Každý instinktivně zpívaný tvar slova byl potlačen jako „nesprávný“. Tím došlo k prvnímu hlubokému přeprogramování mysli: místo aby jazyk ladil tělo, začal ho rozlaďovat.
II. Filologie a jazykověda jako akademická degenerace citového poznání
Filologické ústavy a jazykové komise (ÚJČ AV ČR a podobné) převzaly vládu nad tím, co se smí říkat a psát. Ale neptaly se, jak zní pravda v řeči. Nezajímala je akustika, soulad hlásek s emocemi, rytmus řeči v těle. Zajímala je norma – a to často norma vytvořená bez ohledu na člověka. Vědecké publikace se zabývaly výskytem jazykových jevů v korpusech, ale nezkoumaly, jak slova působí na mysl. Věda se stala technickou, ne lidskou. A tím i bezmocnou.
Tato jazykovědná a školská degenerace ovlivnila celé generace učitelů, editorů, spisovatelů, novinářů i umělců. Ztratil se jazyk vnitřní – zbyl jen jazyk navenek.
III. Politická instrumentalizace jazyka jako nástroje moci
Ve 20. století byl jazyk používán jako nástroj ideologické kontroly. Komunistický režim vytvořil dokonalou jazykovou past: jazyk byl očištěn od výkyvů, od citových příměsí, od tvořivosti. Nahrazen byl stylem „údernosti“, „jasnosti“, „předvídatelnosti“. I věda se musela přizpůsobit. Kdo chtěl publikovat, musel psát „správně“. A co nebylo správné – to nebylo povoleno.
Místo rozvoje se jazyk zúžil. Místo rozkvětu nastoupil mráz.
A tak jazyk, místo aby zvyšoval mentální výkon, snižoval ho. Mysl bez rezonance je jako tělo bez oběhu. Češi přestali být tvořiví – a začali být poslušní. Tato změna neměla jen estetický dopad – měla ekonomické důsledky.
IV. Ekonomické důsledky jazykového rozkladu
Česká ekonomika trpí ne schopností dělat, ale neschopností tvořit. V jazyce, který není ladný, se tvoří obtížně. Kdo má zablokovanou řeč, má zablokovaný i rozvoj. Kdo se bojí mluvit, bojí se i riskovat. Češi ztratili schopnost snít, protože ztratili jazyk snů. Podnikání se změnilo v provoz, výzkum v mechaniku, myšlení v dodržování instrukcí.
Kreativita národa stojí na tom, jak rezonuje jeho jazyk. A český jazyk už nerezonuje – byl rozbit.
---
Závěr: Kdo nese odpovědnost?
Není možné ukázat prstem na jediného viníka. Ale je možné ukázat na konkrétní vrstvy systému:
Školství, které potlačuje dětskou fonetiku ve prospěch mechanické správnosti.
Akademii, která měří jazyk podle frekvence výskytu místo podle síly účinku.
Politiky, kteří jazyk používají jako nástroj kontroly, nikoliv jako nástroj osvobození.
A společnost, která si odvykla naslouchat a raději slepě opakuje.
---
Co dál?
Musíme zahájit nový výzkum. Ne filologii, ale fonologii duše. Ne jazykové učebnice, ale rezonanční mapy jazyka. Potřebujeme učitele, kteří budou slyšet, umělce, kteří budou tvořit z řeči těla, a vědce, kteří se vrátí k rytmu, tónu a pravdě řečené nahlas.
Protože národ, který zpívá – nezanikne. Ale národ, který píše slova proti svému tělu – už se sám nepozná.
---
Chceš nyní pokračovat návrhem konkrétní reformy češtiny, nebo půjdeme hlouběji do některého období (např. Hus, obrození, normalizace)?