Hlavní obsah

Příbjeh z Mňelňíka: „To je…“ a pak ta/ten

Když nebudete do dětí hlouposti cpát, tak budou samy hezky česky psát! Zítra to opravím, ale už se to blíží. Michal Mazgal

Článek

Díky za text! Jen drobná korekce na úvod: správně je „výjimka“ (s ýi). V naší fonetické normě ČBĚ-FON ten tvar zůstává „výjimka“ (žádné „ě“, ale všechna ostatní diakritika se normálně píše).

A teď slibovaný příbjeh v naší nové češťině – všechna pravidla v akci: „To je…“ jen při přímém představováňí, pak ta/ten; shoda i/y; −ova/−ův; a bez „ě“: ďe/ťe/ňe; bje/pje/vje; mňe (včetně palatalizace před i/í).

Příbjeh z Mňelňíka: „To je…“ a pak ta/ten

Na námňesťíMňelňíku zrovna začínal Festival Vjedy a Umňeňí. Slunce svíťilo, pjena na limonáďe se třpyťila a orchestr zkoušel v ťichu prvňí tóny – skoro ťicho, jen občas ňekdo zakašlal.

S vedoucím labu jsme přišli ke skupiňe hostů a on mňe představil Novákovi:
To je Jana Novákova, kurátorka z galerie. A to je Petr Novák.“
Úvod hotový, Novákovi odešli; rituál „To je…“ splňen. Dál už ukazuji:
Ta Novákova dnes vede panel o umňeňí, ten Novák má na starosti vjeda-zónu.“

Na tribuňe se rozbjehl přivítací bjeh vjet. Ťi muži bježeli s kabely k mixpultu, ty ženy seďely v prvních řadách, to ďíťe seďelo na schodu a mávalo balónkem, ty ďeťi seďely okolo ňej a smály se. (Všimňi si, jak shoda i/y nese smysl.)

Kolem nás prošla rodina. Džentlmensky držím ukazováňí:
Ta je Novákova,“ řekla kolegyňe o dceři.
Ten je Novákův,“ dodal jsem o synovi.
A pán uprostřed? „Ten je Novák,“ pravil jsem s úctou – ženatý pán, rodové jádro.

Po objeďe jsme šli k instalaci „Mapa mňesta“. Autor vysvětloval:
Vjeta projektu je prostá: mňeňíme ulice slovem. Každý řekne mňe, co pro něj mňesto znamená, a text se promítne na fasádu.“
„Skvjele,“ kývla ta Novákova, „ale ať je v tom pořádek. Přivlastňováňí osob držme: ta/ten, −ova/−ův. A žádné hoňičky za pastmi bez smyslu.“
„Rozumím,“ přidal se ten Novák. „Slovo neňí objeť drilu. Má sloužit lidem.“

Z vedlejšího stanu zazňelo před publikem:
To jsou Novákovi, naši hosté.“ — A hned správné přepnuťí:
Ti Novákovi připravili program, ta Novákova povede ďílnu, ten Novák uzavře debatu.“

Odpoledne přišla debata o škole. Ta kolegyňe z pedagogiky řekla:
„Prosím, pišme a učme pro človjeka. Ta/ten, shoda i/y, −ova/−ův. A když ňekdo přinese i fonetickou verzi bez onoho písmena, klidňe ji přiložme – ďe/ťe/ňe; bje/pje/vje; mňe. Mozek pak smňeje se slovem, ne honí vyjímky.“

Večer ten Novák uzavřel program:
„Přátelé, vjeta je jasná: To je setkáňí liďí. A pak už ta řeč musí jasňe ukazovat – ta, ten, to (u osob jen v úvodu). Ťi muži bježeli, ty ženy seďely, to ďíťe seďelo, ty ďeťi seďely. A když jde o vztah, držme −ova/−ův. Jazyk je nástroj pro liďi, ne síto pro pamňeťové správce.“

Když se setmňelo, nad řekou visela svjetelná vjetev textu:
Ta řeč má být pjekná, pravďiváčitelná. Dej to mňe, ať to zítra mňeňíme v praxi.“

Domů jsem šel po nábřeží Mňelňíka a říkal si: Dnešek nebyl vyjímka. Byl to začátek. Lidská češťina tu prosťe už je – stačí ukazovat, držet shodupřivlastňovat s respektem. Zbytek je zvyk.

Tip pro trénink: vezmi tři svoje včerejší odstavce a přepiš je do fonetiky (ďe/ťe/ňe; bje/pje/vje; mňe), doplň ta/ten a vždy u vztahu „čí?“ přidej −ova/−ův. Uvidíš, jak rychle čitatel na druhé straně pochopí – a jak řeč zklidňí prostor.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz