Hlavní obsah
Hobby a volný čas

Zahradní fotovoltaika svépomocí - optimalizace slunečního zisku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Michal Mazgal

Rozbitý fotovoltaický panel mířící -1° na polední slunce.

Stručný návod na nastavení ideálního směru a sklonu fotovoltaického panelu.

Článek

Zdravím čtenáře,
dnes bych se s Vámi chtěl podělit o malý stručný návod jak si nainstalovat fotovoltaický panel, který může sloužit k nabíjení autobaterie určené pro napájení mobilních telefonů, tabletů, Wi-Fi routerů, světla a mnoho dalšího.


V první řadě chci všechny varovat, že používání rozbitých fotovoltaických panelů a nepoužívání ochranných prvků, s sebou nese veliké riziko požáru.


Začal bych tím, že si je nutné vyrobit nějakou konstrukci, na které bude fotovoltaický panel ležet, tedy na které bude připevněn. Já jsem zvolil tento způsob, protože jsem chtěl masivnější konstrukci na kterou půjdou dát dvě dlouhá prkna vodorovně, aby na ně šlo připevnit dva panely vedle sebe.


Důležité je, zjistit si, kdy je slunce v nejvyšším bodě a tomu uzpůsobit instalaci fotovoltaického panelu.

Vzhledem k tomu, že mi aplikace v mobilním telefonu pokaždé ukazovala jiný směr, kterým by měl být jih, tak jsem se rozhodl pro jinou metodu měření.
Určit přesný jih, aby byl sběr elektřiny maximální, lze velmi jednoduše. Na fotce je vidět vodováha a židle. Vodováhu stačilo jen opřít o židli a mohlo se začít měřit.
Na stránkách https://slunce.hlubocepskyoddil.cz/ lze zjistit přesné poledne pro konkrétní den a konkrétní polohu. Je velmi důležité zadat přesnou polohu, protože pro každé město v naší zemi se parametry nastavení fotovoltaického panelu liší! U mě to bylo dnes v 13:05. Stačilo se jen podívat v 13:05 na vodováhu a ihned jsem věděl kam mám namířit fotovoltaický panel. Stromy mi posloužily jako optický bod. Pak už jen stačilo postavit se za fotovoltaický panel a nasměrovat ho.
Poté jsem vzal mobilní telefon, zapnul aplikaci vodováha a přiložením k vodováze umístěné na fotovoltaickém panelu jsem našel úhel 29°, který je pro dnešní den aktuální. Na výše zmíněných stránkách se dá jednoduše vypočítat sklon fotovoltaického panelu. Já jsem zvolil úhel 29° proto, protože přes poledne se mění po dobu dvou hodin úhel dopadajícího světla jen minimálně, tedy +-1°. Což mi zvedlo výkon před a po poledni. Dle obrázku je vidět, že je nutné vždy odečíst od 90° hodnotu uvedenou pro konkrétní den.


Po prvním měření můžu říct, že se přesné nastavení fotovoltaického panelu vyplatilo a že budu sklon fotovoltaického panelu optimalizovat každý měsíc (možná každý týden), abych nemusel investovat do většího počtu fotovoltaických panelů.

Foto: Michal Mazgal

Měřící přípravek na zjištění přesného jihu.

Foto: Michal Mazgal

Někde tam je nad stromy poledne.

Foto: Michal Mazgal

S krajem vodováhy je prostředek slunce a nějaký záchytný bod na obzoru.

Foto: Michal Mazgal

Zjištění na webu přesného slunečního poledne pro konkrétní den.

Foto: Michal Mazgal

Tabulka s výškou slunce pro konkrétní místo a konkrétní den.

Foto: Michal Mazgal

Aplikace vodováha.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Další články autora

Doporučované

Načítám