Hlavní obsah
Lidé a společnost

Perfektní video: Tomáš Klus obdaroval bezdomovce na ulici kytarou

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Wikimedia.commons.org/volná licence

Taky mám pro bezdomovce jakousi bizarní slabost, a když si to zrovna mohu dovolit, něčím jim přispěju. Kytara to zrovna není, ale pár tisícovek (v součtu) už jsem za svůj život rozdal. A to nejsem slavný a bohatý umělec jako pan Klus.

Článek

Tomáše Kluse obdivuji jako výborného muzikanta a zpěváka. Jako herec mě úplně nenadchl a některé jeho názory mi taky nejsou právě sympatické, ale včera si u mě udělal oko. Na fejsu jsem zhlédnul video, jak si s bezdomovcem zazpíval a zatrsal na ulici a koupil mu kytaru a nějaké hygienické potřeby. A hned jsem měl díky tomu hezčí den. Děkuji, Tome!

Já totiž nesnáším lhostejnost vůči lidem v tísni (třeba vůbec nechápu, jak může někdo někoho nechat ležet na chodníku, ani se ho nezeptat, co mu je, a jít dál) a je mi v podstatě jedno, jestli si tu tíseň zavinili sami. Teda zas tak úplně jedno mi to není, ale když prostě za mnou přijde na ulici chlap a rozbrečí se, že právě přišel o všechno, a vy na něm vidíte, že je to buď oscarový herec, anebo že mluví pravdu, tak v takovémto případě já ho minimálně vyslechnu a něco mu poradím, ale většinou i něco přihodím.

Zrovna tohle se mi totiž nedávno přihodilo na náměstí v Prostějově. Ke všemu pršelo, když mě ten chlapík oslovil opravdu žebravým, poníženým a zoufalým tónem, až mě to hned zarazilo. Nějak jsem vycítil, že tenhle chlápek je fakt na dně a není na takovou situaci vůbec zvyklý. V tu chvíli byl totálně vykolejený, bezradný a bezmocný a nakonec se i rozbrečel. Nene, takhle se protřelí bezdomovci a paraziti nechovají. Mám na to nos. To vycítíte, když se párkrát projdete po dně.

Takže jsem dal pánovi cigaretu, o kterou mě poprosil, a stokorunu navrch. Bývám i štědřejší, ale tentokrát jsem u sebe víc neměl. Bylo mi toho muže líto, protože to byl evidentně bezdomovec začátečník. Několikrát mi zoufale opakoval, že vůbec neví, co má dělat, a já v jeho očích viděl, že mi nelže. Jako by ho vykopli z domova teprve snad toho dne ráno, čemuž by odpovídalo i to, že byl čistý, upravený a nesmrděl alkoholem. Postarší pán zhruba kolem šedesátky. Něco se v jeho životě muselo zvrtnout špatným směrem. Kňoural tam jak mazánek, kterému právě umřela maminka. A dost možná se to i nedávno stalo a on se náhle ve svém pokročilém věku ocitl poprvé v životě na všechno sám a zcela nepřipravený, a třeba se až do šedesátky nenaučil hospodařit s penězi, protože za něj celý život všechno dělala jeho matka. Až musel nakonec z bytu pro neplacení nájemného odejít.

Možná byste se divili, kolik takových mazánků je. Ten člověk fakt vypadal slušně minimálně v tom smyslu, že ho ulice ještě nesemlela až do stavu, kdy je člověku všechno jedno, a jehož svět a veškerá budoucnost se smrskly na víno v plastu a cigára.

Jeden takový exemplář jsem dříve potkal v Olomouci na Třídě Svobody, kde seděl na schodech před bývalou Jednotou a zdálky na mě zavolal: „Hej ty, chlape škaredej, nemáš na víno?“ Ani se neobtěžoval zvednout se a jít ke mně. A kdybych mu tehdy i býval chtěl něco dát, vůbec bych se nedivil, kdyby si mě pro to víno poslal do obchodu.

Už jsem slyšel od bezdomovců ledacos, ale tohle vážně ještě ne, až jsem se z toho rozchechtal. Šel jsem zrovna z práce a měl jsem dobrou náladu, tak jsem se té jeho hlášce nahlas a od plic zasmál. Ani trochu mě to neurazilo. Jak by taky mohlo od člověka, který vypadal jak strašidlo a především duševně byl ve zuboženém stavu. Se svou žebrací metodou byl ale velice originální a to jsem musel ocenit alespoň zasmáním.

Ale zpátky k tomu Tomášovi. Vím, že většina lidí u nás na bezdomovce kašle, odsuzuje je a nedala by jim ani korunu, a proto mě počin známého zpěváka potěšil. Bylo to spontánní, autentické, lidské a nejednalo se o žádné PR, které Tomáš nepotřebuje. Vlastně nešlo ani o žádné prázdné gesto, protože pan Klus takový prostě je, a udělal by to, i kdyby nebyl slavný a bohatý, ale „pouze“ někde umýval nádobí za minimálku. Akorát by bezdomovci-hudebníkovi asi nekoupil kytaru, ale něco o dost skromnějšího.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz