Článek
Říká se, že první dojem je nejdůležitější a možná tomu tak opravdu je. Jen si vzpomeňte, když jste byli poprvé na dovolené v nějaké vzdálené zemi a hotel, ve kterém jste byli ubytovaní, nenabízel zrovna kvalitní služby. Většina lidí si na základě takové zkušenosti rovnou zaškatulkuje celou zemi někam k těm nehostinným. Přitom mohlo jít jen o černou ovci, na kterou jste bohužel při výběru svého ubytování narazili, a stovky dalších hotelů v blízkém okolí mohly být na špičkové úrovni. My lidé jsme ale takoví. Máme v povaze soudit a odsoudit na základě prvního dojmu.
I na nás, Čechy, jako na národ mají ve světě různé pohledy. Přestože první dojmy se mohou často lišit na základě jediné zkušenosti, ty dlouhodobější se mnohdy shodují. Několik let jsem pracoval v sousedním Německu, měl jsem tak příležitost poznat naše západní sousedy trochu lépe a zároveň se i dozvědět, jak nás vlastně vidí národ státu, který nás ze třetiny obklopuje.
Drogy, prostitutky, tržnice
Němci jezdí do Čech velmi často. V pohraničních městech jsou vidět vozy s německou poznávací značkou prakticky na každém rohu. Jezdí k nám převážně nakupovat, za zábavou nebo za rekreací. Když jsem se ale zeptal několika svých kolegů, co je napadne jako první, když se řekne Česká republika, jejich odpověď se mě lehce dotkla a trochu zamrzela. Nejeden kolega totiž odpověděl, že Česko je pro značnou část německých občanů zemí se snadnou dostupností levných drog (to by vysvětlovalo četné kontroly na hranicích mezi Českem a Německem). Další důvod, kvůli kterému někteří němečtí muži často zavítají do Česka, je prý sex za peníze. Někteří čeští podnikatelé to dobře vědí, proto můžeme narazit v pohraničních městech na spousty nevěstinců i u silnic postávajících sexuálních pracovnic. Co k nám Němce také tolik láká, nejsme my samotní, ale spíše vietnamské menšiny, které se svými tržnicemi plnými padělků cílí přímo na německé občany.
Jsme bohužel národ, který postupně ztrácí svou identitu a snaží se zalíbit všem okolo. Proto jsme pro sousedící státy spíše cílem levné zábavy než kulturně hodnotnou zemí. Přitom máme jednu z nejkrásnějších krajin Evropy, ohromné kulturní bohatství a například i jedny z nejpropracovanějších turistických stezek vůbec. Neumíme se ale prodat a možná ani nechceme. Vždyť nechat to tak, jak to je, je mnohem pohodlnější, než začít stavět hodnoty na něčem smysluplném.
Čas na změnu
Místo toho, abychom se snažili přilákat všechny možné turisty, měli bychom se zaměřit na ty, kteří mají zájem o kulturní zážitky, poznávání přírody a aktivní dovolenou. Ašské pohraničí tímto směrem před několika lety již vykročilo a navázalo úzkou spolupráci s několika německými městy a regiony, které sdílejí podobné zájmy. Vzniklo několik projektů, které mají přiblížit Čechům Německo a naopak.
Obraz České republiky v očích Němců je výsledkem složitého souboru faktorů, které nelze změnit ze dne na den. Důležité je však, abychom se aktivně snažili tento obraz ovlivňovat a prezentovat Českou republiku jako moderní a zajímavou zemi, která má co nabídnout.