Hlavní obsah
Bydlení

Realitní makléři: Bez jejich zbytečných a drahých služeb se obejdete

Foto: Pixabay

Mé první kroky v kariérním životě byly pod záštitou jedné z největších realitních kanceláří v Česku. Dělat tuto práci jsem vydržel celý půlrok.

Článek

Krátce po škole jsem bez pracovních zkušeností neměl na trhu příliš vysoké šance. Při obesílání firem svými životopisy jsem se setkával spíše s odmítnutím. Jedna celorepublikově známá realitní kancelář však odpověděla kladně a krátce po první schůzce jsem již pro tuto společnost začal pracovat. Mým prvním úkolem bylo získat si klienty. Sedl jsem tedy k počítači a hledal inzeráty nemovitostí, které ještě nesdílí nějaká realitní kancelář. Nemám příliš průbojnou a neodbytnou povahu, takže mé telefonáty většinou končily slovy „Nechci to dát do realitky, prodám si to sám!“. Do svého portfolia jsem po pár týdnech získal několik nemovitostí, nafotil je, zveřejnil a čekal, jestli se ozve nějaký kupující. Pokud se ozval, měl tendenci smlouvat, nebo hledat chyby. S mou povahou jsem nedokázal potencionálního kupujícího správně navnadit a už vůbec ne ho oklamat nějakou z běžných praktik prodejců. Díky mým neúspěšným obchodům jsem od společnosti brzy odešel. V následujících řádcích bych vám rád přiblížil některé nekalé praktiky, se kterými byste se mohli při koupi nemovitosti přes realitní kancelář setkat.

Smlouvat je potřeba

Provize realitních kanceláří začíná na 5 %. Z ceny domu za 10 000 000 Kč pak zaplatíte půl milionu jen za to, že s vámi někdo podepsal předem sepsanou smlouvu. V nabízené ceně je také vždy vytvořený minimálně 5% prostor pro smlouvání, takže když budete hodně dobrý vyjednavač, srazíte cenu běžně klidně i o 10 %.

Mám další tři zájemce

Typická věta každého makléře. Pokud se zrovna nejedná o výjimečně výhodnou a jedinečnou nabídku, zástupy zájemců za dveřmi stoprocentně nejsou. Prodejce se snaží dát najevo, abyste nezkoušeli smlouvat, nemá totiž v plánu přijít o svou provizi. Je dobré mít pro tuto chvíli připravené nějaké eso v rukávu, například že pokud zlevní, budete platit hotově (i když to není pravda). Po podpisu rezervační smlouvy máte napůl vyhráno.

Fiktivní zájemci na prohlídce

Častým trikem makléřů je, že si přivedou své známé na prohlídku, aby předstírali zájem o danou nemovitost. Chtějí tím zvýšit váš zájem a někdy vás i donutit k přeplacení inzerované ceny. Zkuste proto navázat s dalšími zájemci kontakt a ptát se na vztah k makléři nebo nemovitosti, kterou si prohlížíte. Na základě jejich reakcí můžete dobře odhadnout, zda se jedná o skutečné zájemce, či nikoliv.

Detailní smlouva

Realitní makléř udělá vše proto, aby vám nemovitost prodal. Bude se snažit zakrývat nedostatky a vykreslovat vše v nejlepším světle. Buďte velice opatrní a dbejte na to, aby byl ve smlouvě detailně popsán stav nemovitosti.

Koupím byt v této lokalitě

S tímto textem můžete často vidět lísteček ve své poštovní schránce. Pokud není podepsaný, pravděpodobně se jedná o realitní kancelář. Otevřeně jednající člověk se vždy představí. Nereagujte na tyto lístečky.

Historický = starý

Inzeráty často klamou. Fotí se širokoúhlým objektivem, takže místnosti vypadají mnohem větší, než ve skutečnosti jsou. Pozor také na slovičkaření. Může se vám pak stát, že vás makléř přemluví ke koupi něčeho, co vlastně nechcete. A to jen proto, že jeho slovy vypadala realita mnohem krásněji.

Obejdete se i bez makléře

K prodeji své nemovitosti nepotřebujete pomoc realitní kanceláře. Byt ukliďte a nafoťte. Dnešní telefony dokáží vytvořit skvělé snímky, za které by se nemusel stydět kdejaký fotograf. Snímky vložte na několik inzertních serverů. K odhadu ceny by mohl posloužit nějaký již zveřejněný inzerát, nebo využijte služeb odhadce. Věnujte čas důkladnému popisu a inzerát zveřejněte.

S případným zájemcem pak sepište smlouvu. Zde se vyplatí investovat do služeb právníka, který vám za poplatek smlouvu sepíše na míru a poskytne úschovu peněz. Za celý tento proces zaplatíte maximálně pár desítek tisíc. Makléř by si za stejné služby účtoval klidně desetinásobek.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz