Hlavní obsah
Názory a úvahy

Svět zažívá krizi víry, polarizaci a politickou izolaci. Z toho může být občanská válka. Všude

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Maurício Mascaro, Pexels

Nebudeme potřebovat cizí státy, když se zničíme navzájem. Mnozí z vás si už určitě také všimli, že ve společnosti vznikají různé politicko-ideologické struktury, které se od sebe neustále vzdalují, izolují a radikalizují.

Článek

Pokud se něco nestane, skočíme pomalu jako v Americe. (O Rusku ani Číně už ale ani nemůže být řeč, tam už pořádně nemáte právo volby.) Vysvětlím. Demokrati a Republikáni. Jen dvě strany, dva názory. Pro mnohé volba mezi dobrem a zlem, ale to platí pro obě strany. Řada lidí nesouhlasí úplně se vším, co dělají ultra levicový a progresivní Demokraté a řada lidí plně nesouhlasí, co dělají ultra pravicový a konzervativní Republikáni. Avšak stejně si vyberou to menší zlo, protože druhá strana je pro ně naprosto nepřijatelná. Svým hlasem ale stále častěji podporují celé toto politické uskupení a tedy i jejich nejradikálnější členy, neboť ti mívají z pravidla nejvíce energie a přesvědčení rvát se o moc.

Vraťme se do Česka. My tady máme mnoho politických stran. Bohudík. Můžeme si lépe vybrat, která z nich přesněji reprezentuje naše zájmy. Přesto jsem ale zaznamenal nálady jako v Americe. Česká politická scéna se i tak začíná rozevírat jen na dvě možnosti. Na možnosti dobra a zla. Pětikoalice, nebo ANO, SPD, Trikolóra, DS a další.

V našich podmínkách se tedy pětikoalice jeví jako široké spektrum Demokratické strany a ANO, SPD, Trikolóra, DS a další jako spektrum Republikánské strany.

A nálady ve společnosti tomu pomalu začínají odpovídat.

Povím vám krátký příběh:

Mám známého. Skoro se nevídáme, ale od vidění se známe a měli jsme vždycky dobré vztahy. Jsme jako dvě babky, co spolu diskutují v autobuse na cestách.

Bavili jsme se tak i velmi nedávno a zjistil jsem, že oba máme naprosto jiné informace, jiné zdroje. Máme jiné zkušenosti s Romy a pohybujeme se už v jiném sociálně ekonomickém prostředí. Výsledkem toho mě považujte nyní za liberála a jeho za vlastence. Už sami o sobě mají tyto značky problémy, protože Vy s nimi máte spojené stereotypy. Špatně.

Ačkoliv se dnes liberalismem označuje hlavně progresivní levicový liberalismus, existuje i liberalismus pravicový, tzv. libertarianismus. Což už je kousek od anarcho-kapitalismu. Což obrázek toho, že liberálové jsou ekonomičtí komunisté, trochu kazí ne?

Vlastenec bylo kdyby dobré slovo. Člověk milující svůj národ a kulturu. Avšak dnes se z něj v očích mnohých stal pojem náklonosti k Rusku, což se ze své podstaty není pravda. To je rusofilie a ne vlastenectví.

No, takže on mi tvrdil, že se na zprávy už nedívá, že ho pokaždé naštvou. Kdoví, jestli si také nemyslel, že jsou stejně falešné. Pozor, moje opověď byla stejná. Zprávy v televizi také nesleduju. A tady asi začíná náš problém. Nemáme společný zdroj informací.

Pomineme-li zdali si myslíte, či ne, že zprávy v televizi jsou falešné, musíme tedy čerpat své informace odjinud.

Můj známý mi řekl, že nemá Facebook, X, Instagram ani další sociální sítě. Je to prostý člověk s obyčejnými problémy. Nemá chytrý telefon a odmítá digitalizaci. Odmítá ten „digitální koncentrák“. Jeho největší starostí bylo, aby mu jeho bývalí přátelé a spolužáci neukradli díly z auta. Což už samo o sobě vypovídá o tom, v jakém prostředí se pohybuje. Bát se, že mi vykuchají auto moji bývalí bílí spolužáci… to nechcete. A když tohle v jeho okolí dělají bílí, o to větší averzi má oproti Romům. Bohužel, z toho co mi vyprávěl, tak se mu i jakožto liberál nedivím.

Já jsem měl třeba s Romy jen dobré zkušenosti. U nás ve škole byl ale jen jeden a byl přátelský. Nechodil moc do školy a pracoval raději rukama, ale byli jsme dobří přátelé a protože vypadal vyspěle a už měl peníze z výkopů, tak mi kupoval každý den před školou nealko. Co bylo potřeba, sehnal.

Bohužel, co mi vyprávěl můj známý, tak v jeho okolí jsou lidé typu bíla matka alkoholička se 4 dětmi, které si nakonec vzala sociálka a samé další sociální případy. Popisoval mi i jednu romskou rodinu, která dělá výpady na vše co není přibyté. Ačkoliv jsou tedy sociální případy v jeho okolí i u bílých, stále chová větší averzi vůči Romům. Ale co já vím, nezažil jsem to co on. Třeba jeho zlé zkušenosti s Romy převažují.

Já jsem nic takového nezažil. Žil jsem v představě, že se nakonec dá se spoustou lidí domluvit a to praktikuji do teď i do toho okamžiku. Snažím se o smířlivost. On už to ovšem vzdal a asi se mu nedivím. Tedy ne úplně, ale očekává většinou už to horší. Sám dodal, že všichni lidé nejsou stejní, což je skvělá připomínka, ale má už z Romů jistou obavu.

Tedy jen naše odlišné zkušenosti formovali naše pohledy na Romy, které už máme teď od malička dost pevně postavené. Ale pokračujme dál.

Docela jsem totiž odbočil od zdrojů informací, odkud čerpáme.

Já mám Facebook, X a Instagram. Umím anglicky a díky tomu se na rozdíl od něj dostanu k zahraničním informacím bez toho, aby mi někdo cizí vybíral fotky a videa (i když sociální sítě to stejně dělají), které chce, abych já viděl a ty mi potom přeložil do češtiny.

Řekl mi ale a byl to už druhý člověk z této oblasti, že své zprávy čerpá od lidí na Youtube, ale jen v češtině. Přiznám se, nedivím se. Jsem také na Youtube kovaný, jen se dívám i na anglická videa a rozumím tedy originálu.

Zatím to může ode mě vypadat, že se chci povyšovat. Povím ale teď vlastní slabinu, kterou jsem díky tomu objevil. Všechny ty zdroje a ty lidi, které mi citoval, NEZNÁM. Nesleduju je. Nenarazil jsem na ně. Nebaví mě. A Youtube to ví a ani mi je nedoporučuje. Nepodstrkává mi je.

Tím se chci dostat k tomu, co mě začalo pálit.

Chybí nám politický a informační průnik. To dřív dělala televize. Ale co když vás nebaví, nesledujete ji, nebo ji prostě nevěříte?

Nevíme, na co se naši známí dívají a odkud mají své informace. Každý je má odjinud a o druhé straně neví. Nevidíme všechno, všechny argumenty a BOHUŽEL neznalost cizího jazyka tomu napomáhá, protože čeština je ve světě jen málo používaný jazyk a pokud cizí jazyk neumíte, musíte spoléhat na tlumočníky, kteří si jednak můžou vybírat co Vám chtějí ukázat a v horším případě tlumočit co chtějí.

To ale neospravedlňuje mě, že jsem se vyhýbal sledování nepříjemných názorů.

Aby bylo jasno, Dr. Vajíčko, Inovace republiky a další a další.

Potřebujeme vidět alespoň občas něco z té druhé strany. S tím ale souvisí, že se všichni musíme trochu uklidnit a zjemnit tu diskuzi. Liberálové v tomhle začali špatně, řada z nich už křičí hned na opačný názor. Já patřím k progresivním liberálům, ale ne úplně k těmhle, takže prosím úplně všichni, co tohle čtete, v klidu. Vysvětlujte to těm druhým pomalu, v klidu, s respektem a jako dětem, které chcete vzdělat. Tu a tam se na 20 minut koukněte na opačnou stranu barikády a nepouštějte si hned ten největším extrém, co vám internet nabídne, on to totiž rád dělá.

Ale potřebujeme nějak vidět alespoň občas něco z té druhé strany. S tím ale souvisí, že se všichni musíme trochu uklidnit a zjemnit tu diskuzi. Liberálové v tomhle začali špatně, řada z nich už křičí hned na opačný názor a tzv. vlastenecká scéna se už teď nechová jinak. Vina je na obou stranách.

Já patřím k progresivním liberálům ale ne úplně k těmhle, takže prosím úplně všechny, co tohle čtete, v klidu. Vysvětlujte to těm druhým pomalu, v klidu, s respektem a jako dětem, které chcete vzdělat. Tu a tam se na 20 minut koukněte na opačnou stranu barikády a nepouštějte si hned ten největším extrém, co vám internet nabídne, on to totiž rád dělá.

Internet vám rád vždy ukáže to nejvíc šokující, protože to generuje emoce, reakce a čas strávený na platformě. Politicky je pak kultivovaná nenávist skvělý nástroj kontroly, což je docela paradoxní.

Plus když uvidíte nějaký šokující obrázek použijte TinEYE a vyhledávání na Google pomocí obrázků. Zkrátka ať víte, odkud to původně je a máte vlastní kontext. Tu a tam jsem se i já nechal napálit a bude to díky obrázkům generovaným umělou inteligencí jen horší.

Foto: mikjin

Vyhledávání pomocí obrázků Google

V tomto ohledu je podle mého názoru velmi dobré místo na ideologický střet X.com (bývalý Twitter). Elon Musk to i tak zamýšlel. Pokud se tam nechováte jako korunovaný vůl, nechá vás tam říct a sdílet, co chcete. Navíc se váš obsah automaticky dostává i mimo vaše sledující náhodným lidem, což je také užitečné. Navíc zavedl věc s názvem Community Notes, Poznámky od komunity. Kdy lži nejsou mazány, ale jsou pod příspěvkem uváděny obyčejnými lidmi na pravou míru s odkazem jako důkaz. Velice užitečné, žádná cenzura ale osvěta. Problém jen je, že to někdy trvá dlouho, proto nezanevřete na vlastní dohledávaní obrázků a článků.

Takže prosím, pomalu tu diskuzi uklidněme. Liberálové, globalisté, nacionalisté, konzervativci, vlastenci, demokrati, republikáni, levičáci a pravičáci.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz