Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nechtějme propagaci zelených zítřků, ale tvrdá fakta, funkční a cenově dostupné technologie

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Autor a zdroj: Škoda Auto

Sdílená platforma MEB koncernu VW pro elektromobily, zda pro model Škoda Enyaq iV. V nejnižší části vozu je umístěna bezmála půltunová baterie, jejíž zásadní koncept zná každý z mobilního telefonu. Foto: Škoda Auto

Redaktor zpravodajského portálu Seznam Václav Dolejší se ve svém nejnovějším komentáři rozohnil a požadoval co nerychlejší realizaci gigafactory v ČR. Pan Dolejší býval měl s komentářem o den počkat a asi by ho formuloval méně nadšeně, jestli vůbec.

Článek

Redaktor zpravodajského portálu Seznam Václav Dolejší se ve svém nejnovějším komentáři rozohnil a požadoval co nerychlejší realizaci gigafactory, z níž mají za pár let vycházet baterie pro plně elektrická auta (EV) jako pro EU jedinou přípustnou budoucnost výroby a prodeje nových automobilů v unii. Jak známo, plzeňští radní a další občané kolem letiště Líně, které má být koncernem VW pro stavbu továrny na baterie privatizováno za mnohamiliardové dotace z kapes českých daňových poplatníků, jsou zatím proti. Čas do rozhodnutí koncem roku se krátí.

Pan Dolejší býval měl s komentářem o den počkat a asi by ho formuloval méně nadšeně, jestli vůbec. Šéf největší značky koncernu Volkswagen, tedy samostatné VW, a donedávna také šéf Škoda Auto Thomas Schäfer řekl v rozhovoru pro média ale jasně: problémem jsou hlavně vysoké ceny plynu a elektřiny, díky nimž je výstavba továren na výrobu baterií v Německu a EU „prakticky nerealizovatelná“.

Zeptejme se teoreticky, co bychom vlastně v gigafactory vyráběli? Vzpomínáte na politicky násilím prosazenou výrobnu televizorů značky Philips v Hranicích, kdy na majitelku pozemku, který nechtěla prodat, nechal premiér Miloš Zeman nasadit dokonce tajnou službu? Za dva roky továrnu zavřeli kvůli výrobě zastaralých produktů. V roce 2019 uvolnila EU 3,2 mld. eur na vývoj evropské baterie. Kde je výsledek? Kde je zajištění stále dražších surovin na baterie a další obnovitelné zdroje, jejichž výrobu a technologie většinově kontroluje diktátorská Čína?

Německý a bruselský boj proti stabilním zdrojům energie, jemuž se podvoluje i Česko idiocií kolem šíleně dotované fotovoltaiky (kolik asi panely dávají od října do března?) logicky přinese stále větší deficit energie a samozřejmě i vyšší ceny již dnes neúnosně drahé a státem (tedy zase daňovými poplatníky) dotované elektřiny v zastropované ceně. Jak dokládá vývoj Německa v posledních 20 letech, stoupající cena elektřiny promítnutá pak do ceny této komodity a i plynu na společném evropském trhu velmi dobře koreluje se stoupající kapacitou občasných zdrojů energie (OZE) hlavně v podobě dotovaných solárních a větrných zdrojů. A protože má do roku 2030 v Německu kapacita OZE stoupnout 2,5násobně až na neuvěřitelných 370 GW, kvůli záložním kapacitním a tedy také dotovaným zdrojům hlavně v budoucnu z plynu bude cena elektřiny dále prudce stoupat. Důsledek? Dnes ujedou EV s normálními veřejnými nabíječkami 1 km za větší náklady než auta na benzín a naftu. Přitom jsou e-auta nejméně o 50 % dražší.

Aby automobilky přesvědčily váhající spotřebitele, místo malých městských a předměstských aut, která by elektromobilitě ještě dávala smysl (ale cenově se do nich drahá baterie prostě nevejde), vyrábějí kvůli těžké baterii dvoutunová monstra, aby tyto vozy bez nabíjení ujely co nejdále. Výsledkem je produkce velmi drahých EV fakticky všude neprodejných bez dotací, likvidace výroby malých konvenčních vozů pro dostupnou mobilitu a stále větší stáří vozového parku (v ČR v průměru 15,7 roku) s dovozem stále starších ojetých vozů na benzín a naftu. Ekologie prohrává na prvním místě nemluvě o omezování osobní svobody likvidací dostupné mobility.

Kromě toho v našem/německém/polském atd. energetickém mixu, kdy se většina nebo podstatná část elektřiny vyrábí z emisních zdrojů, se kvůli emisní výrobě baterií dostanou na emisní nulu až po ujetí 130.000 km ve srovnání s benzínovými autem a ve srovnání s naftovým autem až po ujetí více než 200.000 km. To je závěr studie respektované bruselské instituce Green NCAP, s nímž souzní výsledky podobné studie ČVUT. Zdá se, že to nikoho nezajímá.

Politici a manažeři automobilek se navzájem ujišťují a přesvědčují, že když už to tak politici v Bruselu za souhlasu národních lídrů rozhodli, tak v roce 2035 má být konec s výrobou a prodejem nových aut na benzín a naftu. Ovšem i v rozhodnutí orgánů EU je pojistka: v roce 2026 se má zkontrolovat, zda elektromobilní cesta do budoucna je ta správná. Co když se ukáže, že desítky miliard dotací do nákupu 2. a 3. vozu v podobě EV v bohatých rodinách vyčerpá svůj potenciál a zájem zcela ochabne? Co když mizerné prodeje v kombinaci s šílenými investicemi do EV dovedou eurounijní automobilový průmysl, který zaměstnává 14 milionů lidí, k insolvencím a krachům?

Opravdu sotva potřebujeme něco takového, jako je propagace světlých, tentokrát zelených zítřků opřená o hysterii kolem klimatické změny. Nepotřebujeme slepou sázku na technologie, které jsou v plenkách, nebo je věda a technika ještě vůbec nepřinesly. Nesmíme dopustit propuknutí nějaké zelené revoluce, jež by lidi zbídačené nedostupnými cenami energie v kombinaci s rozvratem veřejných financí dovedla k opětovnému vzývání vůdců podobných těm, jejichž těla i ideje spálily krvavé a poražené hnědé a rudé ideologie v podobě revolucí a následných hrůzných válek ve 20. století.

Po našich trpkých a začasté velmi tragických zkušenostech se vyvarujme nějaké zelené revoluce. Chtějme osvědčenou evoluci, kterou dokáží ufinancovat a přijmou za svou občané. A při níž si nezdevastujeme ekonomiku, například odchodem průmyslu z EU kvůli nepřijatelným cenám energie, což se nyní bohužel už děje. Potřebujeme fakta, čísla, funkční a cenově dostupné technologie, a to vše založené na aplikaci přírodních zákonů a opřené o výsledky vědy a techniky. Protože v opačném případě sobě i této planetě uškodíme ještě více než dosud.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz